H

H:

Si notası. Gi sesinin karşılığı olarak harfli dizgede yer alan simge. Si notasını gösterir. (Do'dan Do'ya bir sekizlide yer alan notalar: Do-Re-Mi-Fa-So-La-Gi-Do)

H:

Si notasının sembolü "H" harfidir. Almanlar “si natürel” notasını “H” harfi ile, “sibemol” notasını da “B” harfi ile gösterirler. İngiliz sisteminde ise “H” harfi hiç yer almaz; tam tersine “B” “si natürel” demektir. Alman sistemine has olan “H” notası; “C”, yani “do” notası dizinin başlangıç noktası olarak ele alındığında diyatonik dizinin yedinci derecesidir. (Eskiden “A”, yani “la dizisi” başlangıç noktası olarak alındığı dönemlerde ikinci dereceyi oluşturmaktaydı.) “Corni in H”, “si kornolar” anlamına gelmektedir. Bkz. Diyatonik.

Habanera:

(İsp.) Afrika’dan zencilerle birlikte geldiği sanılan bir Küba dansı. Kıvrak bir Küba halk kırını. Küba'nın ulusal dansı olarak kabul görmektedir. Çok kıvrak bir Küba dansı. Daha sonraları klasıl bir biçem olarak da ele alınmış ve klasıl tarzlarda işlenmiştir.

\ Hacıev, Çavdar:

1931 yılında Bulgaristan’ın Sofya kentinde doğan Çavdar Hacıev öğrenimini “Sofya Devlet Küğ Akademisi”nde tamamladı ve 1963 yılından itibaren aynı kurumda öğretim üyeliği ve dekan yardımcılığı yaptı. Sanatçı eğitimciliği süresince dünya çapında tanınmış İtalyan, Alman, İsviçreli, Avusturyalı, Çekoslovak ve Yunanlı öğrenciler yetiştirdi. Prof. Dr. Hacıev Türkiye’de ilk kez 1978–1979 yıllarında “Ankara Devlet Operası”nda ve daha sonra da 1992–1995 yıllarında “Mersin Devlet Opera”sında ses pedagogu olarak görev yaptı. Sanatçı 1995 yılından itibaren “Çukurova Üniversitesi Adana Devlet Konservatuvarı”nda görev aldı. Hacıev’in “Çağdaş Vokal Pedagojide Metodolojik ve Estetik İlkeler” isimli bir kitabı bulunmaktadır. Bilimsel küğ alanında uluslararası bir üne sahip olan Çavdar Hacıev 29 Ocak 2006 tarihinde Adana’da vefat etti ve 2 Şubat 2006 tarihinde “Çukurova Üniversitesi Adana Devlet Konservatuvarı Afife Jale Salonu”nda yapılan törenden sonra cenazesi Bulgaristan’a uğurlandı.

\ Hadise:

22 Ekim 1985 tarihinde Anvers yakınlarındaki Mol kasabasında Afyonkarahisar ili, Emirdağ ilçesi, Tez köyü kayıtlı bir ailenin kızı olarak doğan Hadise Açıkgöz ya da kısaca Hadise Türk kökenli ve Belçika’da yaşayan bir şarkıcıdır. Ailesi Sivas’ta ikamet etmektedir. 2003 yılında Belçika’da düzenlenen “Pop Idol Yarışması” ile tanınan ve sonrasında yayınladığı albümlerle dikkat çeken sanatçı 2009 yılında Türkiye’yi “Eurovision Şarkı Yarışması”nda temsil etti. Hadise’nin ilk teklisi “Sweat” 1 Kasım 2004’de yayınlandı. Bu şarkının ilgi görmesiyle klipleri küğ kanallarında sıkça gösterilmeye başlandı. İkinci tekli “Stir Me Up” 6 Mayıs 2005’de çıktı ve Avrupa genelinde yankı buldu. Özellikle albümün çıkış parçası “Stir Me Up” o yılın pek çok yaz derlemeleri albümüne girdi. Üçüncü teklisinin adı olan “Milk Chocolate Girl” 9 Ekim 2005’de piyasaya sürüldü ve şarkının adı zamanla Hadise’nin lakabı haline geldi. Dördüncü tekli olan “Ain’t No Love Lost” ise 13 Ocak 2006 tarihinde yayınlandı. Bu şarkının “Burdayım” adıyla Türkçe bir sürümü de oluşturuldu. Hadise’nin beşinci teklisi “Bad Boy” 4 Ağustos 2006’da yaz döneminde piyasaya sürüldü ve önceki şarkılar gibi dinleyici kitlesinden olumlu tepkiler aldı. 3 Ekim 2007’de tarihinde yeni tekli çalışması olan “A Good Kiss”i piyasaya çıkardı ve klibini İstanbul’da çekti. Yeni albümünün “My Body” adlı şarkısına çektiği klipte yer alan, Hadise ve bir kaza mankeni arasındaki sevişme sahneleri medyada özel ilgi konusu oldu. Sözleri Sezen Aksu’ya ait olan “Deli Oğlan” şarkısının klibini ise klip çekilmiş olmasına rağmen birlikte oynadığı Sertan Tan ile görüntülerinin medyaya reklam amaçlı sızdırılması nedeniyle O’nun görüntülerini çıkararak yeniden düzenleme kararı aldı. Hadise Türkiye’de Nisan 2006’dan beri “Run Ltd. Menejerlik Şirketi” ve Süheyl Atay ile çalışmaktadır. Türkiye’deki ilk dinletisini ise “İzmir Loop Kulübü”nde aynı tarihlerde verdi. 2006 senesinde sık sık Türkiye’ye gelen Hadise başta “Beyaz Show” olmak üzere pek çok program ve etkinliklerde yer aldı. Bu arada hayranı olduğu Tarkan’la sahneye çıkma fırsatı da yakaladı. Maxim, Esquire, Tempo ve Aktüel dergilerine kapak oldu. Serdar Ortaç’ın 2008 yazında piyasaya çıkan “Nefes” albümünde yer alan “Düşman” adlı şarkıda Ortaç’la düet yaptı. Christina Aguilera, Brandy ve Beyoncé gibi isimleri örnek aldığını belirten Hadise, küğünden etkilendiği sanatçılar arasında Prince, Janet Jackson, Tina Turner, Alicia Keys, Toni Braxton, Jamiroquai ve U2’yu saymaktadır. Şarkılarında klasik küğ, rock, soul ve dünya küğlerini harmanlamaya çalıştığını belirtmektedir. Hadise iyi derecede Felemenkçe, Flamanca, Fransızca, Almanca, Türkçe ve İngilizce bilmektedir. Belçika’nın Hasselt şehrinde pazarlama üzerine lisans yapan Hadise, tüm boş zamanlarını küğe ayırdığını ve genellikle söz yazıp bağda yaptığını belirtmektedir. Sanatçı yine stüdyo kayıtları ve dinletiler arasında koşturduğunu söylemiştir. Her ne kadar arkadaşı Kate Ryan’ın “Eurovision 2006”da yarı finalde elenmesinden sonra Hadise “Eurovision”a katılmayı hiç bir zaman düşünmeyeceğini belirtmiş olsa da, Moskova’da düzenlenen “Eurovision 2009”a Türkiye adına katılması için teklif götürülen adaylar arasında Şebnem Ferah ile birlikte adı geçmekteydi. “Eurovision 2009”da Belçika’yı geri çeviren ve Türkiye’yi temsil eden Hadise “Belçika’da birkaç tane ödül aldım, orada güzel başarılar yakaladım ve bunlar gurur verici şeyler tabii ki ama Türkiye’de de bunları yapmak istiyorum. Türkiye adına da başarılar yakalamak, ödüller almak istiyorum. bu yüzden seçeneğim Türkiye'dir.” demişti. “Eurovision 2009 Yarışması” için “TRT” tarafından seçilen şarkı “Crazy for You (Düm Tek Tek)” oldu.

\ Haendel, Georg Friedrich (George Frederick Händel):

Alman bağdar. 23 Şubat 1685 tarihinde Halle’de doğdu ve 14 Nisan 1759 tarihinde Londra’da yaşama veda etti. Hamburg’da Friedrich Wilhelm Zachau’nun öğrenciliğini yaptı. Doğduğu kent olan Halle’de kilise orgçuluğu görevine getirildi. 1703 yılında Hamburg’a giderek keman ve klavsen sanatçısı olarak opera orkestrasına girdi. İlk operası olan “Almira”yı Hamburg’da bağdadı ve oynattı. 1706 yılında Hamburg’dan ayrıldı, üç yıl boyunca çeşitli Avrupa ülkelerinde bulundu. Bu dönemde İtalya’da “Rodrigo” ve “Agrippina” operalarını sahneletti. Haendel genç yaşlarında yaratıcı yönü ile tanınmaya başladı. 1710’da Almanya’da Hannover ve Düsseldorf’ta saray küğ yöneticiliği yaptı. Hemen ardından İngiltere’ye giderek “Rinaldo” operasını bu ülkede sergiledi. Bu operası ile İngiliz küğseverleri derinden etkiledi. 1713 yılında bağdadığı “Te Deum” kralın ilgisini çekti. 1719 yılında “Krallık Küğ Akademisi”nin kadrosuna dahil oldu. Bir yıl sonra ise bu kurumun açılış töreni için “Radamistro” operasını yazdı ve sahneledi. Bundan sonraki yıllarda da yine bu kurumun açılış törenleri için sırasıyla “Scevola”, “Ottone”, “Giulio Cesare” operalarını oluşturdu. Ancak büyük bir yaratıcı olan Haendel, Ariosti ve Mononcini gibi isimlerin kendisine yönelttikleri olumsuz hareket ve saldırgan üslup nedeniyle akademiden ayrılmak zorunda kalmıştır. Bunun üzerine 1729 yılından sonra İtalya’dan kendisinin getirttiği ırlağanlarla temsilleri kendi başına sürdürmüştür. “Ezio”, “Orlando” v.b. birçok operayı daha kağıda döken sanatçının sağlığı, ilerleyen yaşı ile birlikte giderek bozulmaya başlamıştır. Sağlık konusunda yaşadığı sorunlar Haendel’in opera alanından çekilmesine yol açmış, oratoryo bağdamaya koyulmuştur.  Çalgı küğü dalında birkaç verimi dışında pek başarılı bulunmayan sanatçı, özellikle opera ve oratoryo üreten bir isim olarak küğ sanatının derin ve anlam taşıyan bir bağdarı sıfatıyla değerlendirilmiştir. Pek tanınmış “Mesih” oratoryosu bu dönemin ürünüdür. Sanatçı öldüğünde “Westminster Katedrali”ne gömülmüştür.

\ Hajdu, Franciska Anna:

Macaristan doğumlu Franciska Anna Hajdu “Varga Tibor Musikinstitut”da keman eğitimi gördü, ardından “Bremen Hochschule für Künste”de Veronika Skuplik’ten barok keman eğitimi aldı. Sanatçı “La Dolcezza”, “Weser Renaissance”, “L’Arpeggiata” ve “Concerto Palatino” gibi erken dönem küğü topluluklarıyla birlikte -başta Almanya olmak üzere- Avrupa’nın çeşitli ülkelerinde dinletiler vermektedir.

Hakan, Fikret:

Bkz. Çıtanak, Bumin Gaffar. Sahne ismi olarak Fikret Hakan ismini kullanmıştır. 23 Nisan 1934 tarihinde Balıkesir’de dünyaya gelen Türk oyuncu. 1950 yılında “Üç Güvercin” adlı oyunla “Ses Tiyatrosu”nda tiyatro sahnelerine ilk adımını attı. 1952 yılında “Köprüaltı Çocukları” adlı filmle sinemaya geçti. 163 film ve dizide oynadı. Sanatçı 1970’li yıllarda senarist, yönetmen ve yapımcı olarak çalıştı. “Üç Arkadaş” ve “Keşanlı Ali Destanı”yla büyük bir üne kavuştu. Sanatçı 83 yaşında iken sonsuzluğa göç etmiştir.

\ Haliassas, Nikos:

1968 yılında Atina’da doğdu. “Atina Konservatuvarı”nda Tatsis Apostolidis’den keman eğitimi aldı ve 1989 yılında yalkıcı diploması alarak mezun oldu, en yüksek  ödülleri kazanarak birincilik ödülü ve “Philip Nakas” ödülünü aldı. Londra’da “Kraliyet Küğ Akademisi”ne burslu kabul edildi ve Howard Davis ile lisansüstü eğitimine başladı. 1990 yılında yüksek öğrenim diplomasını aldı ve Grigory  Zhislin ile çalışmalarını sürdürebilmesi için “Kraliyet Küğ Okulu”nda kendisine bir yer teklif edildi. 1992 yılında lisansüstü diplomasını alarak mezun oldu. Her iki enstitüde de orkestra yönetkenliği derslerini ikinci bir çalışma olarak izledi. “Trinity Küğ Okulu”nda lisansüstü orkestra yönetkenliği kursuna katılarak Peter Stark’dan ders aldı ve 1999 yılında mezun oldu. Bu süreçte, “Filarmoni Orkestrası”nın lideri ve seçkin kemancısı olan Hugh Bean’dan keman dersleri aldı. Ayrıca Sergiu Celibidache, Jorma Panula, J. Foster ve Bernard Keefe’den orkestra yönetkenliği ve ustalık dersleri aldı. Çalışmaları için, “Onassis Public Benefit Vakfı”ndan burs kazandı. Yunanistan’da olduğu kadar İngiltere’deki tüm büyük şehirlerde kemancı olarak dinletiler verdi ve “Yunan Radyo ve Televizyonu”nda yayınlar yaptı. “Atina Devlet Orkestrası”, “Selanik Devlet Orkestrası”, “Atina Konservatuvar Orkestrası” ve “Kraliyet Küğ Okulu Yaylılar Topluluğu”nda yalkıcı olarak dinletiler verdi. “Avrupa Birliği Gençlik Orkestrası”nın 1987-1988 ve 1990-1991 tarihlerinde üyesi oldu. 1993’den 1997’e dek “Yunan Radyo Senfoni Orkestrası”nın baş kemancısıydı ve 2001’den bu yana “Atina Devlet Orkestrası”nda başkemancı görevini devam ettirmektedir. 2000 yılından bu yana Atina’da “Intrarti Orkestrası”nın sanat direktörü ve baş yönetkenidir. “Intrarti Orkestrası”nın yönetkenliğini yaparak, Atina’da ve Yunanistan’ın diğer büyük kentlerinde yüzden fazla başarılı dinletiler vermiştir. Ayrıca “Atina Devlet Orkestrası”, “Atina Radyo Senfoni Orkestrası”, “Selanik Devlet Orkestrası”, “Kıbrıs Devlet Orkestrası”, “Astana Senfoni Orkestrası”, “Thüringen Sinfoni”, “İsveç Music Vitae”, “İstanbul Devlet Orkestrası”, “Antalya Devlet Orkestrası”, “İzmir Devlet Orkestrası”, “Danimarka Kraliyet Orkestrası”, “Estonya Glasperlenspiel Sinfoni”, “Atina Belediye Sinfoni Orkestrası”, “Selanik Belediye Sinfoni Orkestrası”, “Eskişehir Belediye Sinfoni Orkestrası” ve diğer pek çok küçük orkestra ve toplulukların yönetkeniğini yapmıştır. Aralık 2005’te Michael Hampe’in yönettiği “Intrarti Orkestrası”nın “Yeni Atina Konser Salonu”nda gerçekleştirdiği Mozart’ın “Sihirli Flüt” operasının orkestra yönetkenliğini yapmıştır. 2001’den 2005’e dek “Eğitim Bakanlığı”nın “Küğ Yüksek Okulları”nda kurduğu 4 orkestradan birinin küğ yöneticiliğini ve yönetkenliğini yaparak ilköğretim okullarında 60’ın üzerinde eğitim dinletisi vermiştir. Eylül 2012’den beri Yunanistan’ın Pire ve Saronik Körfez Adaları’nda gerçekleştirilen “Sinfonia Uluslararası Küğ Festivali”nin sanat yönetmenliğini yapmaktadır.

\ Halifa-Legrand, Lola:

Fransız yazar, yönetmen, oyuncu, senarist ve seslendirme sanatçısı. Paris’te bulunan “Arts Décoratifs de Paris - Dekoratif Sanatlar Okulu”nu ve İngiltere’de bulunan “Royal College of Art - Kraliyet Sanat Koleji”ni bitirdi. Çalışma yaşamına ilk olarak grafik tasarımcı olarak başladı, ancak daha sonra yazarlık ve yönetmenlik yapmaya başladı. Eserleri, yazılı sahneler ve edebi bir evrenle birleştirmeyi sevdiği sözlü dil ve doğaçlamadan ilham almaktadır. Sanatçının yeni anlatı biçimleri arayışında olan multidisipliner pratiği, sanatçılar ve illüstratörlerle işbirliğini de içermektedir. “Canal +” desteğiyle yapımcılığını üstlendiği, sanatçı Marie Jacotey ile birlikte yazıp yönettiği animasyon filmi “Filles Bleues Peur Blanche - Mavi Kızlar Beyaz Korku”, “2020 Cannes Film Festivali”nin resmi seçkisi arasında yer almıştır. 2021 yılında yayınlanan bir çizgi romanda illüstratör Yann le Bec ile işbirliği yapan sanatçı yine aynı yıl sanatçı Hilda Hellström ile işbirliği gerçekleştirdi. Aynı zamanda Lola Halifa-Legrand ilk romanını yazmayı yeni bitirdi. En tanınmış yapımları: “Apres Suzanne - Suzanne’dan Sonra” (2016) ve “Filles Bleues Peur Blanche - Mavi Kızlar Beyaz Korku” (2020) olup “Mavi Kızlar Beyaz Korku” “11. My French Film Festival”de de gösterime girmiştir.

Halk matinesi:

Halk günü. Ucuzlatılmış gösterimlerde kalabalık toplulukları cezbetmek için düzenlenen etkinlikler. Ucuz öğledensonra performanslarına verilen isim. Pahalı olmayan tiyatro, dinleti, gösteri, opera ve bale temsilleri. Sahne sanatlarında halkın geneline açık ve bütçeye uygun gösterimler. Sinema ve tiyatro gibi edimlerde halka uygun fiyatlandırmalarla geneli çekecek gösterimler tertiplemek. Bkz. Matine.

\ Halkacı, Pelin:

"İstanbul Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuvarı"nı 1995'te Nuri İyicil'in sınıfından "pekiyi" dereceyle bitirdikten hemen sonra "Cemal Reşid Rey Opera ve Senfoni Orkestrası"nın "başkemancılığı" görevine başladı. Bu süre içinde Jean Fournier'nin "Salzburg Mozarteum Sommerakademie"de ve İstanbul'da yaptığı "ustalık kursları"na katıldı. Ayrıca daha sonra İsrail'de 2000, 2001 ve 2002 yıllarında yapılan "Keshet Eilon Keman Ustalık Kursları"nda öğrenci olarak yer aldı ve burada Shlomo Mintz, Ida Haendel, Ani Schnarch ve Vadim Gluzman ile çalıştı. 2003 yılında da yine "Keshet Eilon Keman Ustalık Kursu"nda asistan öğretmen olarak görev yaptı. 1997–98 ve 99 yıllarında, genel küğ direktörlüğünü Claudio Abbado'nun yaptığı "Gustav Mahler Gençlik Orkestrası"na davet edildi ve bu orkestranın bir üyesi olarak Claudio Abbado, Seiji Ozawa, Piérre Boulez, Semyon Bychkov ve Danielle Gatti gibi yönetkenlerle dünyaca önemli festivallere katıldı, tanınmış dinleti salonlarında çaldı. 23. ve 26. "Uluslararası İstanbul Müzik Festivalleri"nde ve Türkiye'nin değişik kentlerinde, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nde, Macaristan'da, Romanya'da ve İsrail'de dinletiler veren Halkacı–Akın, ayrıca "Cumhurbaşkanlığı, İstanbul, Antalya, Bursa ve Çukurova Devlet Senfoni Orkestraları", "Enka Sinfonietta", "Eskişehir","Cemal Reşid Rey Senfoni Orkestrası", "Borusan" ve "Mersin Oda Orkestrası" eşliğinde başarılı dinletiler verdi. 2004 yılında "doçent" olan Halkacı, "Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuvarı"nda halen sürdürmekte olduğu öğretmenliğinin yanısıra, 1999 yılından beri de "Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası" ve "Borusan Oda Orkestrası"nın "başkemancısı"dır.

\ Halle, Adam de la:

1237 yılında Fransa’nın Arras kentinde dünyaya geldi. Lakabı “Kambur Adam” (Adam le Bossu) idi. Döneminin Fransız truverlerinden birisi, şair ve küğ sanatçısıydı. Daha sonraları Napoli Kralı II. Charles olarak anılacak Charles of Anjou’nun (Napolili II. Carlo, Anjulu II. Carlo ya da Charles II of Naples) maiyetinde yer alanlardan birisi de Adam de la Halle, diğer ismi ile Adam le Bossu idi. Sanatçının drama yaratılarından birisi olan “Le Jeu de la Feuillée” tahminen 1262 yılında yazıldı. Satirik bir fantezi olan bu eser yergili ve taşlamalı unsurlar içermekteydi. Sanatçının adı geçen bu yaratısı genel anlamda ilk Fransız komedisi olarak kabul edilmektedir. Küğsel oyunu “Le Jeu de Robin et Marion” (Robin ve Marion’un Oyunu) ise tahminen 1283 yılında yaratılmış bir pastoral komedidir. Bu eserin küğlerine ve metnine baktığımızda komik operanın bir öncüsü ve belirtisi ile karşılaşırız. Adam de la Halle çok sayıda motetler ve polifonik şarkılar da bağdamıştır. Bazı kaynaklar ölüm tarihini tahminen 1287 yılı olarak belirtmekteyse de 1288 yılında İtalya’nın Napoli kentinde sonsuzluğa göç ettiği daha kabul gören bir yaklaşımdır.

\ Hama, Manami:

Tokyo’daki “Musashino Küğ Üniversitesi Şan Bölümü”nden mezun oldu. “Tokyo Fujiwara Opera Akademisi”nde ve “Milano Küğ Okulu”nda perfeksiyonizm eğitimi aldı. Sanatçı halen İtalya’da Grumello del Monte komününde bulunan “Corpo Musicale Don Sennhauser” okulunda ve Brescia’da bulunan “Urago D’Oglio Küğ Okulu”nda lirik ırlama dersleri vermektedir. Manami Hama Japonya’da yapılan “Ishikawa Kenti Irlama Yarışması”nı kazandı. “Ostiglia Uluslararası Irlama Yarışması”nda (İtalya) mansiyon ödülü aldı. Ukrayna’da bulunan “Japon Konsolosluğu”ndan “Kiev Ödülü” verildi. Irlama çalışmalarını Marcella De Osma ile ilerletti. Ayrıca Gabriella Tucci, Celastina Casapietra, Franco Corelli, Ruggero Orofino ile çalıştı. Avrupa’daki ertiksel yaşamı Almanya’nın Fürth kentinde bulunan “Kent Tiyatrosu”nda görev aldığı “Madam Butterfly” ile başladı. O tarihten bugüne dek 250’den fazla İtalyan ve Avrupa sahnesinde 600’den fazla gösteride yer aldı. Sanatçı 150’den fazla parçadan oluşan bir dağar geliştirdi; bunlar arasında İtalyan oda aryaları, İtalyan popüler ır yaratıları, geleneksel ve nadir opera aryaları, bir dizi şarkı vb. bulunmaktadır. Bu parçalardan oluşan bir izlenceyi piyanist Gianfranco Iuzzolino ile birlikte bir dinletide sundu ve dinleyiciler ile eleştirmenlerin büyük beğenisini derledi. Bu ikilinin “Novara Dinleti Kulübü” için verdiği dinletiden sonra “Il Corriere di Novara” gazetesinde şunlar yazıldı: “Manami Hama adeta bir çevirmen; zarif bir şarkıdan dramatik bir esere gözünü bile kırpmadan geçivermekte… Japon sanatçının bir yorumcu olarak çok sayıda maskesi var ve bir anda başka bir maskeyi hemen takıveriyor!” Sanatçının dinleti verdiği çok sayıda sahne bulunmaktadır. Bunlar arasında en dikkat çekenleri şunlardır: “Londra Albert Hall”, “Nottingham Kraliyet Dinleti Salonu”, “Buxton Opera Evi”, “Canterbury Marlowe Tiyatrosu”, “Belfast Büyük Opera Evi”, “Edinburg Opera Evi”, “Bergen Grieg Salonu”, “Salzburg Festival Salonu”, “Wels Kent Tiyatrosu”, “Münih Filarmoni Salonu”, “Schweinfurt Kent Tiyatrosu”, “Strazburg Küğ ve Kongre Sarayı”, “Bari Piccini Tiyatrosu”, “Lucca Giglio Tiyatrosu”, “Roma Manzoni Tiyatrosu”, Verona Filarmoni”, “Sociale Trento”, “Coccia di Novara”, “Odessa Opera Tiyatrosu”, “Donetsk Kenti Tiyatrosu”, “Kiev Ulusal Opera ve Bale Tiyatrosu”, “Maribor Opera Tiyatrosu”, “İshikawa Ongakudo Salonu”, “Kanazawa Opera Evi”, “Nagoya Opera Evi”, “Fukuoka Bankası Salonu” vd. Dağarında yer alan operalar şunlardır: “Andrea Cheniér”, “Palyaço”, “Cavalleria rusticana”, “Bütün Kadınlar Böyle Yapar”, “Figaro’nun Düğünü”, “Sihirli Flüt”, “La Gioconda”, “Le villi”, “Manon Lescaut”, “La Boheme”, “Madam Butterfly”, “Rahibe Angelica”, “Turandot”, “Nabucco”, “Il Trovatore”, “La Traviata”, “Don Carlo”, “Maskeli Balo”, “Kaderin Gücü”, “Simon Boccanegra”, “Aida.”

\ Hamamcılar, Aysel İpek:

1984 yılında Adana’da doğan Aysel İpek Hamamcılar küğ eğitimine 1998 yılında “Adana Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi”nde başladı ve Yalçın Özgüngör’den flüt dersleri aldı. 2002 yılında “Malatya İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Müzik Öğretmenliği Bölümü”ne girdi ve burada ertiksel küğ eğitimini sürdürdü. 2007 yılında bu okuldan mezun olan Hamamcılar Adana’da yaşamakta ve flüt dersleri vermektedir.

Hançere:

Gırtlak. Boğaz. (Bkz.) Larenks, larinks. (İng.) Larynx. Soluk borusunun üst bölümü, ümük, imik. Gırtlakta sesin çıktığı alan. Sese renk veren bölüm. Ses rengi, sesin yapısı. Tüm memeli hayvanlarda ve insanda ses çıkarma organı olarak görev yapan bölge. Akciğerle soluyan omurgalılarda soluk borusunun kıkırdak iskeletle desteklenmiş üst bölgesi. Sesin oluşturulmasını sağlayan bu kısım mukoza, kıkırdak ve kaslardan yapılmıştır.

Hançeresi Sağlam Olmak:

Sesi güçlü olmak.

Hane:

“Bölüm” demektir. Bölümler.

Hanende:

(Farsça) Küğ icra eden; şarkı okuyan, şarkıcı. Musıki yorumcusu. Irlağan. Irlayıcı kişi. Bkz. Hanendelik.

Hanendelik:

Halkın tinsel dünyasının sözcüsü olarak türküleri ve makamları yayma, yaşatma ve koruma. Manevi alemi küğsel edim yolu ile yansıtma sanatı. Bkz. Hanende.

Happily:

(İng.) Mutlulukla, neşeyle. Mutluca, neşeli. Sevinçle, sevinçli. Mutlu bir ifadeyle. Güle oynaya seslendirerek.

\ Harbaoui, Zouhour:

Tunus’lu olan Zouhour Harbaoui bir gazeteci ve sanatçı yöneticisidir. Aynı zamanda film eleştirmenliği yapmakta ve bu konuda yazılar yazmaktadır. “11. My French Film Festivali”nde “Uluslararası Basın Jürisi”nde yer almıştır.

Harem Ağaları::

Harem ağaları, fevkalade hassas ve dindar kimselerdi. İçlerinde ilme, şiir ve musikiye istidadı olanlar az değildi.

Harfe:

(Alm.) Arp, harp.

Harfenist:

(Alm.) Harpçı. Arp çalan kişi. Arp çalgısını kullanan sanatçı. Arpist.

\ Harlem Klasıl Tiyatrosu (Classical Theatre of Harlem):

Kar amacı gütmeyen bir tiyatro olan “Classical Theatre of Harlem” (CTH) 1999 yılında Christopher McElroen ve Alfred Preisser tarafından kuruldu. “Harlem Klasıl Tiyatrosu” sergilediği her oyunda Amerika’daki ırksal dokuyu ve düşünce farklılıklarını gerçekçi bir yaklaşımla tiyatroya yansıtmaya kendisini adamıştır. Bu oyunlar arasında Shakespeare’den sayısız yaratı, Richard Wright’ın “Yerli Çocuk” isimli eserinin yeni bir sahne uyarlaması, Melvin Van Peebles’ın “Doğal Bir Ölümü Düşünmüyordum” ve Jean Genet’in yeni ufuklar açan politik dramı “Karaderililer: Bir Palyaço Gösterisi” yer almaktadır. Bu topluluk 2006 yılında “Godot’u Beklerken” oyununu sahnelemiştir. Topluluğun kazandığı çok sayıda ödül arasında beş “Obie Ödülü”, iki “Lucille Lortel Ödülü”, “Drama Masası Ödülü”, sanatsal mükemmelik için verilen “Edwin Booth Ödülü” ve daha birçokları sayılabilir.

Harmonie:

Bkz. Uyum, uyum bilgisi, armoni, armonia.

Harmonious:

Ahenk. Uyum. Düzen. Harmoni, armoni. Uygunluk. Bir bütünün parçaları arasında bulunan uygunluk. Uyuşma, anlaşma. Düzgün tarz ve gidiş. Uyumlu, ahenkli, düzenli. Uyumluluk, ahenklilik. Uyumu olan, ahenkli, mevzun.

Harpist:

(İng.) Harpçı, harp çalgıcısı. Arpçı, arp çalan kişi. Arp çalıcısı. Bu çalgıyı çalan sanatçı.

Hars:

Kültür. Ekin. Örf, adet, gelenek gibi kelimeler ile benzer anlam taşımaktadır. Sınırları belli bir coğrafik alanda bir işin yapılma biçimini belirtmek için kullanılmaktadır. Ulusal kültür anlamını da içermektedir. “Bizim harsımız” denildiğinde Türk kültür, örf, adet ve gelenekleri anlaşılmalıdır. Bu anlamı ile bir insan topluluğunun devlet yaşamında, fikirsel düzlemde, güzel sanatlarda ve ekonomik yaşamında yapabildiği şeylerin tümünü içermektedir. Dolayısıyla hars, o toplumun medeniyette geldiği düzeyi gösteren bir terimdir.

\ Hasanefendioğlu, Kazım:

1981 yılında Kadirli’de doğdu. İlköğrenimini burada tamamladıktan sonra 1993 yılında “Çukurova Üniversitesi Devlet Konservatuvarı”nın açmış olduğu sınavı kazandı. Keman eğitimine Dania Kainova ile başladı ve on yılık eğitimi boyunca il içinde ve dışında çok sayıda yalkın, oda küğü ve grup dinletileri verdi. 2007 yılında “Çukurova Devlet Senfoni Orkestrası”nın açmış olduğu sınavı kazandı. Sanatçı çalışmalarını halen “Çukurova Devlet Senfoni Orkestrası”nda keman sanatçısı olarak sürdürmektedir.

\ Haussmann, Valentin:

1565 ile 1570 yılları arasında Gerbstedt kentinde dünyaya geldiği sanılan Alman bağdar, editör ve şair. Raselius’un öğrencisi olmuştur. Kentten kente seyahat etmeyi tercih eden Haussmann kalıcı olarak hiçbir görev almamıştır. Seküler (dünyevi) küğ alanında pek üretken bir bağdar olan Valentin Haussmann Almanca metinler kullanarak para kazanmak amacıyla 1604 yılında pavanlar ve galliardlar içeren iki koleksiyonluk küğ yazmıştır ki bunlar keman çalgısının ilk kez kullanıldığı Alman yaratılarıdır. Haussmann 1606 ile 1610 yılları arasında bağdar Orazio Vecchi’ye ait dört, Luca Marenzio’ya ait bir, Giovanni Giacomo Gastoldi’ye ait bir, Thomas Morley’e ait bir kitabı yeniden düzenledi, gözden geçirerek Almanca sözler yerleştirdi ve yayına hazırladı. Valentin Haussmann’ın 1614 yılı ya da öncesinde doğduğu kent olan Gerbstedt’te sonsuzluğa göç ettiği düşünülmektedir.

Hautbois:

(Fr.) Obuva. Bkz.: Hautboïste.

Hautboïste:

(Fr.) Obuva çalan kişi, obuva sanatçısı. Bkz.: Hautbois.

Hava:

Ezgi, melodi.

\ Hava Eğitim Komutanlığı Bandosu:

“Hava Eğitim Komutanlığı”nın 1969 yılında bugünkü İzmir Güzelyalı’daki tesislerine taşınmasıyla bünyesinde de “Hava Eğitim Komutanlığı Bandosu” oluşturulmuştur. Bando subay ve astsubaylardan oluşturulmuş ve kuruluşundan bugüne kadar yaptığı başarılı çalışmalarında personel gereksinimini “Silahlı Kuvvetler Mızıka Astsubay Hazırlama ve Sınıf Okulu”ndan karşılamış ve karşılamaktadır. Bandoda görev yapan subaylar üç yıllık hazırlık okulu, dört yıllık  “Devlet Konservatuvarları”nda yüksek öğrenimlerini görerek mezun olmakta, astsubaylar ise üç yıllık hazırlık ve iki yıllık yüksek okul olmak üzere beş yıllık bir eğitimden sonra göreve başlamaktadırlar. “Hava Eğitim Komutanlığı Bandosu”çoksesli küğ yapmakta olup ulusal bayramlarda, özel anma günlerinde, karşılamalar ve uğurlamalarda, zaman zaman çoksesli ulusal ve uluslararası sanat küğünün ulaşamadığı yerlerde halka dinletiler vermek, halkın ve askerin moralini yükseltmek ve yüksek tutmak üzere görevlerini sürdürmektedir.

Hegedű:

(Mac.) Keman.

Hegedűművész:

(Mac.) Kemancı, keman çalan kişi. Keman sanatçısı.

\ Helmerson, Frans:

İsveçli çello sanatçısı, pedagog ve yönetken. 1945 yılında dünyaya geldi ve daha 8 yaşında iken çello çalışmaya başladı. Daha sonra Göteborg’da Guido Vecchi ile çalıştı, Roma’da Giuseppe Selmi’den dersler aldı, Londra’da William Pleeth’in öğrencisi oldu. İlk dinletisini Stokholm’de verdikten sonra Avrupa, Asya, Amerika Birleşik Devletleri ve Rusya’yı kapsayan bir dinleti dolaşısına çıktı. İçlerinde Sir Colin Davis, Maxim Shostakovich, Neemi Järvi, Evgeny Svetlanov, Gennadi Roshdestvensky, Kurt Sanderling, Rafael Frühbeck de Burgos, Rostropovich, Herbert Blomstedt, Seiji Ozawa, Yuri Temirkanov, Esa-Pekka Salonen gibi önemli isimlerin bulunduğu birçok yönetken ile dinletiler verdi. Sanatçı 2002 yılında Mihaela Martin, Daniel Austrich ve Nobuko Imai ile birlikte “Michelangelo Yaylı Çalgılar Dördülü”nü kurdu ve dünya çapında çok sayıda dinleti gerçekleştirdi. Sanatçı “Köln Küğ ve Kırın Yüksekokulu”nda ve “Madrid Kraliçe Sofia Küğ Okulu”nda uzun yıllar dersler verdi. Ayrıca “Berlin Hanss Eisler Küğ Yüksek Okulu”nda konuk öğretmen olarak bulundu. Halen “Berlin Barenboim-Said Akademi” ve “Frankfurt Kronberg Akademi”de öğretmenlik yapmaktadır. “BIS Records” markası ile çizitlediği “Dvorak Konçerto” eleştirmenler tarafından alanında en iyisi olarak değerlendirilmiştir. Sanatçı Valery Polyansky yönetimindeki “Rus Devlet Sinfoni Capella” eşliğinde Şostakoviç’in iki çello konçertosunu çizitlemiştir.

\ Hendriks, Jacques:

“Amsterdam Konservatuvarı”nda Jan Odé’nin piyano öğrencisi olmuş ve yalkıcı diploması almıştır. Daha sonra “Prix d’Excellence” ve “Elisabeth Evers” ödüllerini kazanmıştır. Leon Orthel ile bağdama çalışmış ve çok sayıda çığırgı ile oda küğleri yazmıştır. Çeşitli orkestralar eşliğinde yalkıcı piyanist olarak dinletilerde çalan sanatçı sayısız resital vermiştir. “Gershwin Ensemble”ın üyesi olan sanatçı Gershwin ve benzeri çağdaşlarının yorumlarına bu topluluğun üyesi olarak katılmıştır. Bununla birlikte sanatçı romantik dönem dağarına son derece önem vermektedir. Bkz.: Odé, Jan; Orthel, Leon.

\ Herbig, Günther:

Alman yönetken. 30 Kasım 1931 tarihinde Çekoslovakya’da dünyaya geldi. 1951 yılında “Weimar Franz Liszt Akademisi”nde yönetkenlik öğrenimi aldı, daha sonra Hermann Abendroth ile öğrenimini sürdürdü. Ayrıca Hermann Scherchen, Arvids Jansons ve Herbert von Karajan ile çalışmalarını geliştirdi. 1956 yılında “Alman Ulusal Tiyatrosu Orkestrası”nın ve “Weimar Kent Küğ Topluluğu”nun yönetkeni oldu. Erfurt ve Potsdam kentlerinde opera yönetkenliği yaptı. 1972-1977 yılları arasında “Dresden Filarmonik Orkestrası”nın birinci yönetkenliği görevini üstlendi. 1977 ile 1983 yılları arasında “Berlin Sinfoni Orkestrası”nın birinci yönetkeni olarak atandı. “Alman Demokratik Cumhuriyeti Politbürosu” ile yaşadığı bir tartışmadan sonra Doğu Almanya’yı terk ederek Amerika Birleşik Devletleri’ne iltica etti. Bu ülkede “Detroit Sinfoni Orkestrası”nın 1984 yılından 1990 yılına dek küğ direktörü oldu. Sanatçı, 1988 ile 1994 yılları arasında “Toronto Sinfoni Orkestrası”nın yönetkenliğini yaptı. Başlangıçta sanatsal danışmanlığını yaptığı bu orkestrada daha sonra küğ direktörü oldu. Günther Herbig 2001-2006 yılları boyunca “Saarbrücken Radyo Sinfoni Orkestrası”nın yönetkeni olarak görev yaptı, günümüzde ise “Saarbrücken Kaiserslautern Alman Radyo Filarmoni Orkestrası”nın yönetkenliğini yapmaktadır. 2003-2006 yıllları arasında ve 2009 yılından günümüze dek “Columbus Sinfoni Orkestrası”nın asil konuk yönetkenliği ve küğ danışmanlığını yürütmektedir. Herbig, 2006 yılından itibaren İspanya’da bulunan “Gran Canaria Filarmoni Orkestrası”nın başta gelen konuk yönetkeni olmuş ve kendisine “Tayvan Ulusal Sinfoni Orkestrası”nın onursal yönetkenliği ünvanı verilmiştir.

Herhangi Bir Dizinin Büyük (Majör) Dizi Kalıbına Uydurulması:

Herhangi bir diziyi “büyük(lü) dizi” haline getirmek olanaklıdır. Bunun için, o dizinin aralıklarını “büyük(lü) dizi”nin kalıbına, yani “majör gam” kalıbına uyacak şekilde düzenlemek gerekir.

Heroic:

(İng.) Yiğitçe, kahramanca. Kahramanlıkla ilgili. Cesur, destansı.

\ Herzi, Hafsia:

Anne tarafından Cezayir, baba tarafından Tunus kökenli Fransız oyuncu ve film yönetmeni. Ailesinin dört çocuğundan (iki erkek ve bir kız kardeşi vardır) en küçüğüdür. Anne ve babası boşandıktan sonra babası Cezayir’de yeniden evlilik yapmıştır. Annesi ise Marsilya’ya yerleşmiş, Herzi bu kentte büyümüştür. 25 Ocak 1987 tarihinde dünyaya geldi. Fransız-Tunus ortak yapımı “The Secret of the Grain - Tahılın Sırrı” filmindeki rolü ile 2008 yılı “Cesar Ödülleri”nde “Gelecek Vaad Eden Oyuncu” ödülünü ve “Marcello Mastroianni Ödülü”nü kazandı, ayrıca “64. Uluslararası Venedik Film Yarışması”nda “En İyi Yükselen Oyuncu Ödülü”nü elde etti.

\ Herzog, Thomas:

Halen “Basel Festival Orkestrası”nın küğ yönetmeni olan Thomas Herzog Zürih ve Basel’de vurmalı çalgılar, bağdama ve yönetkenlik çalışmalarına başladı. Bağdar olarak sanatsal çalışmaları Paul Sacher tarafından desteklendi. 1997’de “Concours pour Jeunes Compositeurs / Genç Bağdarlar için Yarışmalar”da ilk ödülünü kazandıktan sonra “Cinco Cuadros” adlı yaratısı “Lozan Oda Orkestrası”nda Jesus Lopez-Cobos yönetiminde seslendirildi. Macar ve İsviçre kökenli olan Herzog “Rheinland-Pfalz Filarmoni”, “Koblenz Devlet Ren Filarmonisi”, “Wuerttemberg Filarmoni”, “Musikollegium Winthertur”, “Bieler Sinfoni Orkestrası”, “Basel Sinfoni Orkestrası”, “Baleares Sinfoni Orkestrası”, “Lemberg Filarmoni”, “Pécs Pannon Filarmoni Orkestrası”, “Györ Filarmoni”, “Miskolc Sinfoni Orkestrası”, “Transilvanya Cluj Filarmoni”, “Kahire Operası”, “Kıbrıs Devlet Orkestrası”, “Montevideo Filarmoni Orkestrası”, “Ekvator Ulusal Orkestrası”, “Asuncion Sinfoni Orkestrası”, “Guayaquil Sinfoni Orkestrası” gibi orkestralarda konuk yönetken olarak çalıştı. Ayrıca Pierre Boulez, Gennady Rozhdestvensky ve Vladimir Ashkenazy’nin çalışmalarında görev aldı. 2002-2003 yıllarında Herzog, Kevin Rhodes’in yönetken olarak katıldığı “Geleneksel Basel Yeni Yıl Dinletisi”nde yer alan Emerich Smola ve Nello Santi gibi sanatçıların yanında başarı kazandı. Herzog; Elena Mosuc, Noemi Nadelmann, Eva Lind, The Romeros ve Keiko Abe gibi ünlü yalkıcılarla beraber çalıştı. Çağdaş küğ yorumcusu olarak “Swiss Radio DSR”nin desteğiyle İsviçreli bağdarların yaratılarından oluşan gala dinletileri yönetti. Thomas Herzog İspanyol küğü hakkında önemli bir bilgi birikimine sahip olmasıyla bilinir. Bu durum kendisinin “Zarzuela Gala Dinletisi”ni ve Avusturya’daki “Lehar Festival Bandosu”nu yönetmesinde önemli bir rol oynamıştır. Mayıs 2006’da “İspanyol Zarzuela”sı ile kaydetmiş olduğu bir arya albümü vardır. Albümleri arasında Jules Massenet’e adanmış bir yaratı bulunmaktadır. Bu yaratı dokuz yaşındaki genç yalkıcılarla “Basel Festival Orkestrası” eşliğinde çalınmıştır. Bu orkestra ile Paskalya Bayramı süresince “Tonhalle Zurich Goetheanum Dornach”ta Wagner’in “Parsifal  Operası’nın 3. Sahnesi”ni iki kez yönetmesi çok büyük övgüler almasını ve başarısının daha da büyümesini sağladı. Sanatçı 1999’dan beri bu tiyatroda kırın düzenlemelerinin üretiminin yönetiminde de yer almaktadır. Sanatçının yakın zamanlarda yapmayı planladığı çalışmalar arasında “Basel Tiyatrosu”, “Goetheanum Dornach”, “Kahire Operası”, “Bern Orkestrası” ve Macaristan ile Latin Amerika’da tanınmış çeşitli orkestralarla ortak çalışmalar yer almaktadır.

Heterofoni:

Belirli bir ezgisel çizginin, iki veya daha çok birbirinden farklı görünümlerinin üst üste konulmasıdır.

Hız:

Zaman birimi ile süre biriminin belirtilmesi yolu ile bir küğ yaratısının ne kadar hızlı olacağı belirlenir. Örneğin:

sekizlik 
(Süre birimi) = 1 saniye (zaman birimi)


dörtlük  
(Süre birimi) = 1 saniye (zaman birimi)

 

Birincisi, ikincisine oranla ağır bir hızdır; çünkü birincide, bir saniyelik süre içerisinde bir sekizlik (yani yarım vuruşluk bir nota) seslendirilmelidir. İkincisinde ise, bir saniyelik süre içerisinde bir dörtlük nota (yani bir vuruşluk nota) seslendirilmelidir. Bir dörtlük (yani bir vuruşluk) notada iki tane sekizlik nota yer aldığına göre ikinci örnek birinci örneğin iki katı hıza sahiptir. Kısacası, zaman birimi aynı kaldığı halde süre birimi değişince parçanın hızı değişmekte ve kullanılan süre birimine göre daha ağır veya daha çabuk hale gelmektedir. Kural: Bir küğ parçasının hızının ne olacağı hem zaman hem de süre biriminin ne olduğuyla bağlantılıdır. Zaman ve süre birimlerine göre belirtilen sürat derecesine “hız” adı verilir. Zaman birimi de, süre birimi de çeşitli türlerde olabileceğinden (farklılıklar gösterebileceğinden) bunlara bağlı olan “hız” da değişiklikler gösterebilir. Küğsel parçalar, bağdarının ifade amacına göre çok ağır, ağır, ağırca, orta çabuklukta, çabuk ya da çok çabuk olabilirler.

Hız terimleri ve cinsleri:

Bir küğ yaratısının hızını belirtmek için parçanın sol baş tarafına zaman ve süre birimleri yazılmalıdır. Ancak, çok kez, küğsel bir parçada zaman birimi açıkça ve kesin bir şekilde gösterilmeyebilir. Zaman biriminin açıkça belirtilmediği eserlerde, bunun yerine, hızı anlatacak bazı terimler kullanılır. Bu maddede, hız terimlerinden sık kullanılan bazıları ele alınmaktadır. Öncelikle iki türlü hız terimi olduğunu belirtelim:

 

1. Değişmeyen bir hızı anlatanlar,

2. Değişen bir hızı anlatanlar.

Bkz. Değişmeyen bir hızı anlatan terimler. Değişen bir hızı anlatan terimler.

\ Higgins, Jarad Anthony:

Sahne adı Juice WRLD olan 2 Aralık 1998 doğumlu genç rap sanatçısı Jarad Anthony Higgins, Amerika’nın Chicago eyaletinde doğmuştur. “Interscope Records” adlı Amerikan şirketiyle çalışmalar yapmıştır. Özellikle “Lucid Dreams” adlı şarkısıyla tüm dünyada ün kazanmıştır ve sevilmeye başlanmıştır. Cole Bennett’in direktörlüğünü yaptığı “Lucid Dreams” şarkısı 200 milyon izleyici sayısına ulaşmıştır. Higgins, ABD’de “Chicago Havaalanı”nda geçirdiği epilepsi nöbeti sonrasında hayatını kaybetmiştir. Rapçinin bir süredir kullanması gereken ilaçları kullanmadığı için rahatsızlanarak vefat etmesi sevenlerini yasa boğmuştur.

\ Hill, Junius Welch:

Dinleti yönetmeni, yönetken, orgçalar ve bağdar. Amerika Birleşik Devletleri’nin Massachusetts eyaletinde bulunan Plymouth iline bağlı Hingham kentinde 18 Kasım 1840 tarihinde dünyaya gelmiştir. Küğ çalışmaya Boston kentinde James Cutler Dunn Parker ile başlamıştır. 1860 yılında “Leipzig Konservatuvarı”na giderek bu okulda Ignaz Moscheles, Louis Plaidy, Bernhard Friedrich Richter, Carl Reinecke ve Moritz Hauptmann ile çalışmıştır. Junius Welch Hill’in Leipzig’de aldığı eğitimin yaklaşık üç yıl sürdüğü bilinmektedir. Sanatçı ülkesine döndükten sonra orgçalar olarak sırasıyla “Tremont Temple Baptist Kilisesi”nde, “Shawmut Kilisesi”nde, Tremont Caddesi’nde bulunan “Metodist Kilisesi”nde ve Brookline’da bulunan “Harvard Kilisesi”nde çalışmıştır. 1884 yılında küğ öğretmeni olarak “Wellesley Koleji”ne atanmış; gerek öğretmen ve gerekse dinleti yönetmeni olarak haklı bir ün elde etmiştir. Sanatçı yalkıcılar, dördüller ve orkestra ile ikiyüzü aşkın dinleti yönetmiştir. “Wellesly”de onüç yıl çalıştıktan sonra 1897 yılında görevinden ayrılmıştır. 1916 yılında Los Angeles’a yerleşmiş ve aynı yılın 7 Eylül tarihinde sonsuzluğa göç etmiştir. Bağdar olarak çok fazla eser bırakmamasına karşın kadın koroları için yazdığı yaratılar büyük başarı elde etmiştir. Hill, piyano için değerli derlemeler düzenlemiş, karakteristik piyano parçaları kaleme almış, “Lirik Sanat Hazineleri” meydana getirmiştir.

\ Hiller, Ferdinand:

Ferdinand von Hiller. Alman bağdar, yönetken, küğ yazarı ve küğ direktörü. Frankfurt am Main’de zengin bir Yahudi ailenin çocuğu olarak 24 Ekim 1811 tarihinde dünyaya geldi. Babasının asıl ismi Isaac Hildesheim idi, fakat 18. yüzyılın sonlarında Yahudi kökenini gizlemek için isminin Justus olarak bilinmesini tercih etmişti. İngiliz tekstili alanında başarılı bir tüccardı. Baba Justus’un ölümünden sonra bu işi Ferdinand’ın kardeşi Joseph sürdürmeye devam etti. Ferdinand’ın küğe olan anıklığı oldukça küçük yaşlarda keşfedildi ve Alois Schmitt’ten piyano dersleri alması sağlandı. Keman derslerini Jurg Hofmann üstlendi, ayrıca uyum bilgisi ve karşıtyazım teknikleri konusunda Georg Jacob Vollweiler görevlendirildi. Daha on yaşında iken halk önünde verdiği dinletide Wolfgang Amadeus Mozart’ın konçertosunu seslendirdi, iki yıl sonra ise ilk bağdasını yazdı. 1822 yılında Ferdinand Hiller onüç yaşında iken yaşamına Felix Mendelssohn dahil oldu. Mendelssohn ailesi de Frankfurt’ta yaşamaktaydı ve genç Hiller hem Felix’in yaptığı küğden çok etkilendiği için hem de kız kardeşi Fanny Mendelssohn’u daha çok görebilmek amacıyla Mendelssohn ailesini sıklıkla ziyaret etmeye başladı. Bu yakın arkadaşlık 1843 senesine dek sürdü. Anılan yıl bu iki önemli isim dostluklarını sona erdirdi. Çünkü 1843 yılında “Leipzig Gewandhaus Orkestrası”nın direktörlüğü Ferdinand Hiller’den Felix Bartholdy Mendelssohn’a geçmişti. Hiller, bu olaya çok içerledi ve arkadaşını suçladı. 1825 ile 1827 yılları arasında Hiller Weimar’da Johann Nepomuk Hummel’in öğrencisi oldu. Bu arada ölüm döşeğinde olan Ludwig van Beethoven’ı Hiller ve Hummel birlikte ziyaret ettiler, bu ziyaret esnasında Hiller Beethoven’ın saçından bir tutam keserek hatıra olarak sakladı. Bu saç tutamı 1994 yılında “Sotheby” tarafından satıldı, bu saçlar şu anda “San Jose Eyalet Üniversitesi”nde bulunmaktadır. Beethoven’in cenazesi için Viyana’da kaldıkları süreçte Hiller ve Hummel Johann Michael Vogl ve Franz Schubert’in birlikte seslendirdikleri Schubert’in “Winterreise” (Kış Gezisi) isimli küğü dinlediler. Hiller daha sonra Hummel’in çok etkilendiğini ve gözlerinden yaşlar aktığını yazdı. 1828 yılından 1835 yılına dek Hiller Paris’de yaşadı ve Alexandre-Étienne Choron’un “Küğ Okulu”nda bağdama öğretmenliği yaptı. Ancak en sonunda daha iyi bir piyanist ve bağdar olmak amacıyla bu işten ayrıldı. Akabinde İtalya’ya geçti ve başarılı bir opera yazmak için kendisini zorladı, ancak bu umudu hiçbir zaman gerçekleşmedi. 1836 yılında Frankfurt’a geri döndü ve vaktinin tümünü bağda yaparak geçirmeye başladı. Taşımakta olduğu yetenekler tekrar keşfedildi. Ancak “Cäcilienverein”ın yönetkeni olan Johann Nepomuk Schelble’nin hastalanması üzerine bu pozisyonu devir alması için Hiller’e teklif götürüldü. Milano’da ilk operası “Romilda”yı sahneye koyması için kendisine yardımcı olan Gioacchino Rossini’nin dikkatini çekmeyi başardı. Ancak bu operanın temsili başarısızlıkla sonuçlandı. Bu arada Mendelssohn 1840 yılında Hiller’in “Die Zerstörung Jerusalems” (Kudüs’ün Yıkımı) isimli oratoryosu’nun “Gewandhaus”ta seslendirilmesini sağladı. Sanatçı Schelble’nin yerine bir yıl kadar kilise küğü alanında çalıştıktan sonra Leipzig’e döndü ve 1843-1844 mevsiminde “Gewandhaus” dinletilerini yönetti. 1845 yılında Robert Schumann piyano konçertosunu Hiller’e adadı. 1847 yılında Hiller “Düsseldorf Kapel”inde koro yönetkeni konumunu elde etti. 1850 yılında benzeri bir konum Köln kenti için teklif edildi. Hiller bu kentte “Köln Konservatuvarı”nın kurucusu oldu ve 1884 yılına dek “Kapel” yönetkenliği gerçekleştirdi. Bu süreç içerisinde oniki kez “Aşağı Ren Küğ Festivali”nin festival direktörlüğünü üstlendi ve “Gürzenich Dinletileri”ni yönetti, ayrıca Dresden’de de çalıştı. Hemen anlaşılacağı üzere Hiller Almanya’nın küğ yaşamında önder ve başat bir isim olmuştur. 1852-1853 dinleti mevsiminde Paris’de bulunan “İtalyan Operası”nın yönetkenliğini almıştır. Hiller çok sayıda öğrenci yetiştirmiştir, ancak O’nun gözünde öğrencilerinden birisi olan Max Bruch en parlak olandı. Bruch bir Yahudi değildi, fakat “Kol Nidrei” isimli yaratısında kullandığı küğsel fikir doğrudan Hiller tarafından kendisine aktarılmıştı. Hiller’in Köln’de uyguladığı konservatif düşünceler oldukça baskın olup bu düşünceleri gelecek kuşaklara aktarmak için 1884 yılında bu görevden ayrıldığında yerine ardılı olarak Brahms ya da Bruch’u bırakmak istedi. Ancak bu isteği gerçekleşmedi ve Hiller’den boşalan yere bir “modernist” olan Franz Wüllner atandı. Wüllner izlencelerde Hiller’in özellikle uzak durmaya çalıştığı Wagner, Liszt ve Richard Strauss’un yaratılarını kullandı. 1849 yılında Hiller Berlin’de bulunan “İmparatorluk Güzel Sanatlar Akademisi” üyesi seçildi. 1868 yılında “Bonn Üniversitesi”nden doktora takdim edildi. Sanatçı 11 Mayıs 1885 tarihinde Köln’de sonsuzluğa göç etti.

\ Hipgnosis Songs Fund Limited:

Merck Mercuriadis tarafından kurulan, “Manş Denizi”nde “Birleşik Krallık”a bağlı bir ada olan “Guernsey” tescilli bir yatırım şirketidir. Yatırımcılarına şarkılar ve bu şarkılarla bağlantılı küğsel fikirler üzerinden para kazanma olanağı sunar. Söz konusu şirket, 11 Temmuz 2018’de gerçekleştirdiği “İlk Halka Arz” ile ve ardından Nisan 2019, Ağustos 2019 ve Ekim 2019’daki ihraçlarıyla toplam 625 milyon £ brüt öz sermaye toplamayı başarmıştır. 2019 yılı Eylül ayında “Hipgnosis” sermayesinin tamamını “FCA”nın (Financial Conduct Authority) resmi listesinin premium listeleme bölümüne ve “Londra Menkul Kıymetler Borsası”nın ana pazar premium segmentine transfer etmiştir. Şirketin yatırım danışmanı “The Family Music Limited” şirketini Diane Warren ile birlikte kuran Merck Mercuriadis olup bu isim Elton John, Guns N’ Roses, Morrissey, Iron Maiden ve Beyoncé gibi isimlerin meneceri olarak tanınmıştı. Mercuriadis, tümü derin küğ yayıncılığı bilgisine sahip olan sanatçı, söz yazarı, yayıncı, hukuk adamı, küğ yönetimi topluluklarının pek tanınmış ve ödüllü üyelerini içeren başarılı küğ endüstrisi uzmanlarından oluşan bir “Danışma Kurulu” oluşturmuştur. Bu isimler arasında Nile Rodgers, The-Dream, Giorgio Tuinfort, Starrah, Nick Jarjour, David Stewart, Bill Leibowitz, Ian Montone, Rodney Jerkins, Bjorn Lindvall ve Chris Helm bulunmaktadır.

Hit:

(İng.) Liste başı. Geniş halk kitleleri tarafından tutulan, yığınlar tarafından çok beğenilen. Çok tutulan, çok satılan. Şarkı, plak, CD, kaset, TV programları için kullanılan bir terimdir.

\ Hititler:

Anadolu’da birliği sağlayarak ilk devleti kuran ve dünyada ilk yazılı barış antlaşmasını imzalayan Hititler aynı zamanda yazıyı Babil’den alarak Anadolu’da sözel kültür dönemini bitirip yazılı kültür dönemini başlattılar. Hititli katipler çeşitli dillerden metinleri Hititçeye çevirdiler ve çeviri yaparken bazı metinleri de kendilerine uyarladılar. İlk notistleri de Hititler de görüyoruz. Hititler şarkı sözlerine asıl metne paralel olarak notanın ilk izleri denilebilecek işaretler koyarak ses tonlarını belirttiler. Dünyanın ilk stenografları da onlardır. Sümerceyi her kelimenin tek işaretle gösterilmesi nedeniyle steno amaçlı kullandılar.

\ Holguin, Guillermo Uribe:

17 Mart 1880 tarihinde Bogota’da dünyaya gelen Kolombiyalı bağdar ve keman sanatçısı. Babasının ismi Guillermo Uribe ve annesinin ismi Mercédes Holguin idi. Mühendislik eğitimi görürken aynı zamanda “Ulusal Küğ Akademisi”nde Ricardo Figueroa’dan keman dersleri, Santos Cifuentes ile Augusto Azzali’den bağdama dersleri aldı. Ancak elde ettiği ilerlemeyi tatmin edici bulmayarak Narciso Garay’den takviye dersler de gördü. Mühendislik eğitimini bitirdikten sonra 1903 yılında New York’a gitti ve hayatında ilk kez ertikten orkestra ve opera edimleri dinledi. Bu tarihten itibaren değişik çalgılar için “trozo”lar (küğsel parçalar) yazmaya başladı. Yazdığı bu parçalar halk ezgilerine dayanmaktaydı ve dizi halinde 300’den fazla “trozo” bağdadı. 1905 yılında “Küğ Akademisi”ne keman ve uyum bilgisi öğretmeni olarak atandı. Aynı yılın Aralık ayında yalkın ses, koro ve orkestra için bağdadığı “Victimae Paschali” isimli yaratısını yönetti. Bunun üzerine, Kolombiya hükümetinden Paris’te okuması için burs verildi. 1907 yılında “Schola Cantorum”da Armand Parent ile keman çalışmaya, Vincent d’Indy önderliğinde Erik Satie ve Joaquin Turina ile birlikte bağdama eğitimi almaya başladı. Daha sonra Brüksel’e geçerek César Thomson ve Emile Chaumont’un keman öğrencisi oldu. 1909 yılında Paris’te “Societe Nationale de Musique - Ulusal Küğ Topluluğu”nda Gabriel Vuillaume ve Ricardo Vines sanatçının yazdığı 1 numaralı keman-piyano sonatını seslendirdiler.Paris’te gördüğü eğitimin bir sonucu olarak 1930’lu yıllara dek yazdığı eserler derin bir Fransız izi taşımaktadır. Bu kentte piyanist Lucia Gutierrez ile tanışan sanatçı 1910 yılında evlendi. Bu evlilikten sonra Gutierrez artık bağdarın piyano yaratılarının neredeyse tek yalkıcısı oldu. Ancak Lucia Gutierrez 1925 yılında vefat etti. 1910 yılında Uribe Bogota’ya geri döndü ve yeniden düzenlenen “Ulusal Küğ Konservatuvarı”na idareci oldu. 1932 yılında Fransız hükümeti sanatçıya onur şövalyeliği ünvanı verdi. 1935 yılında kendisini tamamen bağdama sanatına adamak amacıyla konservatuvardaki idarecilik görevinden istifa etti. 1939 yılında “Medalla Civica del General Santander - General Santander Yurttaşlık Madalyası” takdim edildi. Uribe 1941 yılında otobiyografisini kaleme aldı. 1942’de yöneticilik görevine bir kez daha atandı ve bu görevini 1947 yılına dek yürüttü. Son yazdığı yaratısı “Doce Canciones - Oniki Şarkı” Op. 120 sırasayılıdır ve 1962 yılında yazılmıştır. 2005 yılından bu yana Kolombiyalı gitar sanatçısı Nilko Andreas Guarin Uribe’nin küğlerini tekrar gözden geçirmekte ve dünya çapında tanıtmaktadır. Örneğin, Guarin, Andres Segovia’ya ithaf edilmiş, fakat bu isim tarafından hiç çalınmamış Op. 80 No. 1 “Pequena Suite”ini New York’ta ilk kez seslendirmiştir. Holguin, Kolombiya’da kendi kuşağında yer alan en önemli kültürel figürlerden birisidir. Bağdar olarak çok farklı türlerde yaratılar veren sanatçı aynı zamanda ilk adı “Orchestra of the National Conservatory - Ulusal Konservatuvar Orkestrası” olan ve daha sonra “National Symphony Orchestra of Colombia - Kolombiya Ulusal Sinfoni Orkestrası” olarak ismi değiştirilen sanat ocağının kurucusudur. Yetiştirdiği öğrenciler arasında Josefina Acosta de Baron da bulunmaktadır. Sanatçı 26 Haziran 1971 tarihinde Bogota’da sonsuzluğa göç etmiştir. Bkz.: Figueroa, Ricardo;  Cifuentes, Santos; Azzali, Augusto; Garay, Narciso; Trozo; Victimae Paschali; Schola Cantorum; Parent, Armand; d’Indy, Vincent; Satie, Erik; Turina, Joaquin; Thomson, César; Chaumont, Emile; Societe Nationale de Musique; Vuillaume, Gabriel; Vines, Ricardo; Gutierrez, Lucia; Doce Canciones; Guarin, Nilko Andreas; Segovia, Andres; Orchestra of the National Conservatory; National Symphony Orchestra of Colombia; Baron, Josefina Acosta de.

Homofon:

Tek sesli. Bkz. Homofonik, homophon, homophone, homophonie, homophony.

Homofonik:

Tek sesli, tek seslilik. Bkz. Homofon, homophon, homophone, homophonie, homophony.

Homophon:

(Alm.) Tek sesli. Bkz. Homofon, homofonik, homophone, homophonie, homophony.

Homophone:

(Fr.) Tek sesli. Homofon, homofonik, homophon, homophonie, homophony.

Homophonie:

(Fr.) Tek seslilik. Bkz. Homofon, homofonik, homophon, homophone, homophony.

Homophony:

(İng.) Tek sesli, tek seslilik. Bkz. Homofon, homofonik, homophon, homophone, homophonie.

\ Horn Ruf Korno Dördülü:

Korno dördülü "Horn Ruf" ertiksel olarak sivrilmiş dört genç kornocu olan Simon Blaser, Philip Schmelzle, Claude Tremuth ve Dominik Zinsstag tarafından 2003 yılında kuruldu. Bu dört küğcünün üçü Basel kentindeki "Küğ Akademisi"nde yıllarca Stefan Ruf'un sınıfında eğitim gördüler ve şu anda tümü "Basel Küğ Akademisi"nde Christian Lampert ile çalışmaktadırlar. Bir dördül olarak Michael Höltzel, Erich Prenzel ve "Amerikan Korno Dördülü"nün sayısız ustalık kurslarına katıldılar. Dahası kendilerini yoğun bir şekilde orkestral çalışmaya adamış olan bu grubun üyeleri "İsviçre Gençlik Sinfoni Orkestrası", "Alman Federal Gençlik Orkestrası", "Schleswig–Holstein Küğ Festival Orkestrası", "Avrupa Birleşik Gençlik Orkestrası" ile "Federal Öğrenci Orkestrası – Genç Alman Filarmonisi" ve profesyonel orkestralar olan "Zürih Tonhalle Orkestrası", "Amadé Oda Filarmonisi", "WDR Radyo Orkestrası" ve "Macar Radyo Sinfoni Orkestrası"nda çok değerli deneyimler elde etmiş bulunmaktadırlar. Yalkıcılar olarak ve başka oda küğü çalgılamalarında bu dördülün üyeleri "İsviçre Genç Küğ Yarışması" ile Almanya'da yapılan ve ülke çapında bir yarışma olan "Genç Küğcüler", Fransa'da gerçekleştirilen "Sanatsal Konkurlar" ve Lüksemburg'da yapılan "Korno Dalında Avrupa Yarışması"nda birinci ödülleri elde etmişler; Lugano'da gerçekleştirilen Örovizyon "Genç Küğcüler" yarışmasının finalistleri olmuşlardır. Dördül olarak ise "İsviçre Genç Küğcüler Yarışması"nda 2004 ve 2005 yıllarında birincilik ödülü kazanmışlar, Hırvatistan'ın Dubrovnik kentinde gerçekleştirilen "Avrupa Gençlik için Küğ Ödülü 2004 Yarışması"nda klasmana girmişlerdir. 2007 yılında Arosa kentinde yapılan "Graubünden Kültür Festivali"nde, Zürih "Tonhalle"de ve La Chaux–de–Fonds'ta yapılan "Uluslararası Korno Topluluğu Dünya Korno Kongresi"nde sahneye çıkmışlardır. Grup bu etkinliklerde İsviçreli bağdarların yaratılarını dünyada ilk kez seslendirme olanağı elde etmişlerdir. "Horn Ruf Korno Dördülü" 2008 yılında Robert Schumann'ın "Dört Korno için Dinleti Parçası""Basel Sinfoni Orkestrası" ile seslendirmişdir. Fotoğrafta "Horn Ruf Korno Dördülü"nün üyeleri soldan sağa Dominik Zinsstag, Claude Tremuth, Simon Blaser ve Philip Schmelzle sırasıyla yer almaktadırlar.

\ Houlik, James:

Bir dinleti saksofonisti olan James Houlik bu çalgının ustası olarak ün yapmıştır. James Houlik Amerikan basınında dinleyenleri için kulakların aradığı taze ve yeni sesi nadir güzellikte sunan sanatçı olarak tanımlanmaktadır. 1978 yılında “Carnegie Hall”de verdiği ilk dinletisinden sonra ikinci yalkın dinletisini de Adolphe Sax’ın 166. doğum gününü kutlama şenlikleri çerçevesinde Amerika Birleşik Devletleri’nde “Lincoln Center”ın “Tully Salonu”nda vermiştir. Klasik saksofon ustalığındaki başarıları kendisine uluslararası ün kazandırmış; Tokyo, Varşova, Berlin, Amsterdam, Londra ve Toronto’da dinletilere çağırılmıştır. 1990 yılında James Houlik “Lincoln Center”ın “Avery Fisher Salonu”nda “Amerikan Sinfoni Orkestrası” ile birlikte Morton Gould’un “Diversions” isimli yaratısını tüm ustalığı ile çalmıştır. ABD’nin hemen bütün ünlü orkestraları ile dinletiler vermiş olan sanatçı İtalya, Hollanda, Belçika, Polonya ve Japonya’da da sesini duyurmuştur. Saksofonun yaratıcısı Belçikalı Adolph Sax için tertiplenen büyük şenlikler nedeni ile bu ülkeye davet edilen James Houlik Brüksel’de de dinletiler vermiştir. James Houlik yoğun dinleti çalışmalarının yanısıra küğ yüksek okullarında, üniversitelerde profesör ve pedagog olarak faaliyet göstermeyi de ihmal etmemektedir.

Housle:

(Çek.) Keman.

Houslista:

(Çekçe) Kemancı, keman çalan kişi. Keman sanatçısı.

Hoyrat:

Güneydoğu Anadolu bölgesinde ve Kuzey Irak civarlarında, özellikle Kerkük ve Musul’da erkekler tarafından söylenen bir tür uzun hava.

\ Hudgens, Vanessa:

Sekiz yaşından başlayarak pek çok müzikalde yer alan sanatçı “High School Musical”in de oyuncularından birisi olmuştur. 2003 yılından bu yana çok sayıda sinema filminde irili ufaklı roller alan Vanessa Hudgens’in yıldızı 2006 yılında “High School Musical” ile parlamıştır. Ayrıca “Hollywood Records”tan çıkardığı albüm ise “Billboard Listeleri”nde 24 numaraya yerleşti. Cep telefonu ile çektiği erotik fotoğrafları ile magazin basınının olağanüstü ilgisini çekti. 3.2 milyon dolarlık geliriyle de “Hollywood’un En Çok Kazanan Gençleri Listesi”ne dahil oldu.

Humeur:

(Fr.) Mizaç, huy, tabiat. Ruh hali.

Humor:

(İng.) Espri, güldürü. Mizah, mizahi. Şakacı, şakalı. Gülünçlü, gülünçlük. Komik, komedi tarzında. Nüktedan. Eğlenceli, eğlendiren.

Humoresk:

Neşeli ve hareketli yaratı. Hareketli bağda. Esprili ve nükteli eser. Kapriçyo biçiminde neşeli küğsel biçim. Mizahi bir verim cinsi olan "Humoresk" "Scherzo" biçimine göre biraz daha yavaş olup şarkı formunda yazılır. Kısa çalgısal kapris ya da parça.

Humoresque:

(İng.) Bkz. Humoresk.

Humoristic:

(İng.) Şakacı, nükteli, esprili. Mizahi. Mizah dolu.

Humoristique:

(Fr.) Komik. Şakacı, esprili. Mizah yüklü. Mizahi.

\ Huppert, Paul:

Keman sanatçısı ve öğretmeni. Çok sayıda orkestra ile çalıştı ve “Grant Park”, “Aspen”, “Chautauqua” gibi yaz festivali orkestralarında yer aldı. Dokuz yaşında iken bir yalkıcı olarak orkestrayla çaldı ve çeşitli resitaller verdi. O tarihten bu yana sahnelerde kendini göstermektedir. “Indiana Üniversitesi” ve “Cincinnati Küğ Koleji”nde öğrencilik yaptı. Keman dalında Emil Hermann ödülünü kazandı. Sanatçı “Suzuki Yöntemi İle Keman Eğitimi” alanında uzmanlaşmıştır. Ayrıca Mark O’Connor yaklaşımı ve “RCM - Royal Conservatory of Music” içeriği sanatçının uygulamaları arasında yer almaktadır. Paul Huppert’in klasıl keman tekniğinden halk (fiddle-fiddling) küğüne, pop/rock’tan elektrik kemana dek geniş bir dağarı bulunmaktadır. Yo-Yo Ma, Dave Brubeck, Mannheim Steamroller, Linda Ronstadt, Moody Blues’a dek geniş bir yelpazede yer alan sayısız isme kemanı ile dinletilerde eşlik etmiştir. Hem akustik hem de elektrikli kemanda erken barok dönemden günümüz biçemlerine dek çalgısına hakim çok yönlü bir sanatçıdır. Sanatçının Illionis’te üç adet küğ stüdyosu bulunmakta olup dünya çapında (ABD dahil) 50 ülkeden öğrencileri ile canlı bağlantı yoluyla ders yapmaktadır.

Husle:

(Slovakça) Keman.

Hücre:

Bkz. Göze. (İng.) Cell, (Fr.) Cellule, (Alm.) Zelle. Göze. Her küğ cümlesi tartımsal veya ezgisel bir unsurdan ya da unsurcuktan baş verip büyür. Bu küçük unsurları ifade etmek amacıyla “hücre” veya “göze” terimlerini kullanmak gerekmektedir.

\ Hüseyin, Burhan:

14 Ocak 1946 tarihinde Yunanistan’ın Gümülcine kentinde doğdu. “I. Merkez Türk İlkokulu”nu bitirdikten sonra “Celal Bayar Lisesi Ortaokul” kısmına kaydolduysa da bir yıl devam etti. 1959 yılında “Türkiye Cumhuriyeti”nin açmış olduğu parasız yatılı sınavını kazanarak önce “Kepirtepe İlköğretmen Okulu”, sonra “Ankara” ve “İstanbul İlköğretmen Okulları”ndaki “Müzik Seminer”lerinde eğitim gördü. 1968 yılında “Ankara Gazi Eğitim Enstitüsü Müzik Eğitimi Bölümü”nden mezun oldu. 1991 yılı yaz aylarında aynı okulda lisans eğitimini tamamladı. Cemalettin Koşukavak’la mandolin; Yanis Çikudis ve Fikret Evcil ile mandolin ve keman; Selahattin Evcil ile akordiyon ve trompet; Cemil Doğancıoğlu, Ekrem Zeki Ün, Ali Uçan, Cezmi Erinç’le keman; Nurhan Büyükgönenç, Eduard Zuckmayer, Math Halonen ile piyano; Nurhan Cangal ile uyum bilgisi, karşıt yazım ve Türk küğü uyum bilgisi; Muammer Sun ve Ertuğrul Bayraktar ile Türk küğü ve uyum bilgisi, Azize Işık ve Saip Egüz ile şan; Erdoğan Okyay ile de koro çalıştı. İstanbul, Mersin ve Adana’daki çeşitli okullarda görev yaptı. 1998 yılında “Çukurova Üniversitesi”ndeki görevinden emekliye ayrıldı. Halen aynı bölümdeki görevine dışarıdan gelen öğretim görevlisi olarak devam etmektedir. Eserleri arasında orkestra için “Yurt Ezgileri”, “Anadolu Ardışı”; piyano için “Sözsüz Türküler”; koro için “Çoksesli Halk Türküleri”; klasik gitar için “Çokseslendirilmiş Türk Küğü Ezgileri”; küğlü çocuk oyunları “Peri Kızıyla Çoban Hikayesi” (Radyo Çocuk Oyunu), “Şarkılarımız Ölmesin”, “Tonton Amca”, “Haydi Çocuklar Aşıya”, “Kral Gitti Oyun Bitti, “Herkes Bize Bakıyor” (küğlü gençlik oyunu) vardır. Sanatçının diğer kitapları şunlardır: “Türk ve Batı Ezgileriyle Yeni  Keman Metodu” ile çocuklar için “Gizemin Şarkıları”... Burhan Hüseyin “Kültür Bakanlığı”nın 1986 yılında açmış olduğu çocuk şarkıları bağdama yarışmasında “Mansiyon”, “TRT”nin “Popüler Çocuk Şarkıları Yarışması”nda “İkincilik Ödülü” (1993) ve gene aynı yarışmada “Mansiyon” (1995) kazanmıştır.

\ Hüseyin, Gizem:

10 Eylül 1986 tarihinde Adana’da doğan Gizem Hüseyin ilk küğsel çalışmalarına babası Burhan Hüseyin ile başlamıştır. 1997 yılında “Çukurova Üniversitesi Adana Devlet Konservatuvarı”nın giriş sınavlarını kazanarak Tuğrul Göğüş’ün keman öğrencisi olmuştur. 2005 yılı yazında Tuncay Yılmaz’ın açmış olduğu “Alaçatı Keman Okulu” bursunu kazanan Hüseyin gerek Adana kentinde ve gerekse Türkiye’nin çeşitli illerinde düzenli dinletiler vermiş ve “Selçuk Üniversitesi Oda Orkestrası”, “Çukurova Üniversitesi Akademik Sinfoni Orkestrası” ve “Çukurova Devlet Senfoni Orkestrası”nda orkestra üyesi olarak görev yapmıştır. Cihat Aşkın’ın açtığı ustalık kursuna da katılan Gizem Hüseyin 2006 yılı Şubat ayında “Malatya İnönü Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi” tarafından açılan “İnönü Üniversitesi Oda Orkestrası” giriş sınavlarını kazanarak bu orkestranın üyesi olmaya hak kazanmıştır. Gizem Hüseyin 2007 yılının Haziran ayında ''Çukurova Üniversitesi Adana Devlet Konservatuvarı''ndan Tuğrul Göğüş'ün öğrencisi olarak mezun olmuştur. 2010 yılında "Türk Silahlı Kuvvetleri"nin açmış olduğu "Sözleşmeli Jandarma Astsubaylık" sınavını başarıyla geçip "Bando" sınıfında çalışmaya hak kazanmıştır. Yine 2010 yılı Eylül ayında "Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi"nde küğ derslerine girmeye başlamıştır. 2011 yılında "Adana Devlet Tiyatrosu"nda "Sofoklesin Antigonesi" ve "Yaşar Ne Yaşar Ne Yaşamaz" adlı oyunlarda görev almıştır. Halen "Jandarma Eğitim Komutanlığı"nda "Jandarma Bando Astsubay Çavuş" olarak görev yapmaktadır.

\ Hüseyinova, Leyla:

22 Nisan 1956 tarihinde Azerbaycan’ın başkenti Bakü’de doğdu. 1962 yılında yedi yaşında iken "Azerbaycan Devlet Konservatuvarı"na bağlı “Bülbül Orta İhtisas Özel Küğ Okulu”nda piyano sınıfına kaydolarak eğitim almaya başladı. Buradan 1973 yılında mezun olarak "Üzeyir Hacıbekov Azerbaycan Devlet Konservatuvarı Piyano Bölümü"ne girdi. Azerbaycan’ın ve eski Sovyetler Birliği’nin önemli öğretmenleri arasında bulunan Yegiazarova, Safaraliyeva ve Atakişiyev ile on yıl çalıştı ve 1978 yılında bu okulu da bitirdi. Lisans ve lisansüstü eğitimini şimdiki adı “Bakü Devlet Küğ Akademisi” olan “Üzeyir Hacıbekov Devlet Konservatuvarı”nda tamamlayan sanatçı bu okulda Rauf Atakişiyev’in sınıfından mezun oldu. Aynı yıl anılan okulda eşlikçi ve eşlik sınıfında öğretim görevlisi olarak çalışmaya başladı. Leyla Hüseyinova 1992 yılına kadar bu okulda çalışmıştır. Halen “Bakü Küğ Akademisi”nin öğretim üyeliği görevini sürdürmektedir. Sanatçı 1994 yılında “Çukurova Üniversitesi Adana Devlet Konservatuvarı”nda öğretim görevlisi olarak çalışmaya başlamıştır. Hüseyinova hem Azerbaycan’da ve hem de Türkiye’de çok sayıda öğrenci yetiştirmiş, çok sayıda keman ve viyolonsel sanatçısına ve öğrencisine eşlik etmiştir. 1981 yılında “Sovyetler Birliği Kemancılar Yarışması”nda en iyi eşlikçi piyanist ünvanını almıştır. Bu yıllar içinde Çek Cumhuriyeti, Portekiz, İtalya, Amerika Birleşik Devletleri ve Macaristan’da yapılan ustalık kurslarına piyanist ve eşlik öğretmeni olarak katılmıştır. Dağarında klasik öncesi dönemden çağdaş döneme, özellikle Azeri ve Türk bağdarların yaratıları dahil olmak üzere çok sayıda eser bulunmaktadır. Sanatçı uzun yıllar “Çukurova Üniversitesi Adana Devlet Konservatuvarı”nda eşlikçi, eşlik sınıfı öğretmeni ve piyano öğretmeni olarak görev yapmıştır.

Hymn:

(İng.) İlahi.

Hymne:

(Fr.), (Alm.) İlahi. Övgü.

Hymne National:

(Fr.) Ulusal marş.




Son Güncelleme:02.08.2021 22.17
Toplam Ziyaret:5754858
Online Ziyaretçi Sayısı:5
Bugünlük Ziyaret :1059

Bu Site En İyi Firefox,Chrome,Safari'de ve 1024x768 Çözünürlüğünde Görünür.