28.08.2019 / Mehmet Basutçu - 76. Venedik Film Festivali ‘Hakikat’le Başlıyor

Venedik Film Festivali


     Tam yedi yıl olmuş. “La Mostra”nın genellikle hoş, çoğu kez de başarılı bir “Hollywood” filmiyle açılmasını kanıksamaya başlamıştık. “Oscar adayları Lido’da görücüye çıkıyor” demek, eleştiriyle karışık bir saptamaya dönüşmüştü…


 

     Bu kez, Avrupalı bir Asya sineması örneğiyle karşı karşıyayız ve “Hakikat”i (La Vérité) gerçekten çok merak ediyoruz. Japon sinemasının en duyarlı, eleştirel bakışı sağlam, oldukça hınzır ve içtenlikli hümanist ustası Hirokazu Kore-eda (1962) ilk kez ülkesi dışına çıkarak Paris’e götürmüş kamerasını. Aile ilişkilerini deşmeyi, irili ufaklı sırları sergilemeyi sürdürmüş yine, ayrıca, sinema dünyasını da katmış işin içine...


 

     15 ay önce “Aile Sırları” ile “Cannes”da “Altın Palmiye” kazanan Hirokazu (hepimizin ailesinden sayılır ne de olsa, küçük adıyla anabiliriz kendisini...) Fransız sinemasının eskimeyen büyük yıldızı anneyle (Catherine Deneuve) New York’ta yaşayan kızı (Juliette Binoche) arasındaki iç hesaplaşmaya odaklanmış bu kez...


 

     Kendilerini kanıtlamış yönetmenlerin yabancı ülkelere ve farklı kültürlere açılmak istemeleri doğal bir yenilik arayışı, farklı bir soluk alma, belki de sadece bir parantez açma dürtüsü....


 

     Genellikle, Doğulu yönetmenlerin Batı sinemasına, yıldız oyuncuları kullanarak açılma çabaları daha fazla dikkatimizi çekiyor nedense...


 

     Geçen yıl, Ashgar Farhadi’nin “Cannes”ın açılışında izlediğimiz, İspanya’da geçen “Hollywood” yapımı filmi “Herkes Biliyor” bu dürtünün en son kötü örneğiydi...


 

     Bu arada anımsayalım, başka bir İranlı usta, Abbas Kiarostami (1940-2016) de Tokyo’da başarılı bir film çekmişti. (Like Someone in Love, 2012) Daha önce İtalya’da çektiği Juliette Binoche’lu “Copie conforme” (2010 ) da güzel bir denemeydi ve o yıl Binoche’a “Cannes”da en iyi oyuncu ödülünü kazandırmıştı...


 

     Kendini kanıtlamış usta Japon yönetmen Paris’te film çeker de, daha yolun başlarındaki genç bir Türk yönetmen neden Tokyo’da film çekmesin? Üstelik Hirokazu Kore-eda ile Kaan Müjdeci’nin yolları Venedik’te keşisecek bu yaz sonu. Biri Roy Andersson, Olivier Assayas, Noah Baumbach, Atom Egoyan, James Gray, Robert Guédiguian, Mario Martone, Roman Polanski, Steven Soderbergh gibi ustalarla “Altın Aslan” yarışına katılırken diğeri, çekimleri Tokyo’da yapılan “Iguana Tokyo” adlı ikinci filmini tamamlayabilmek için “Venedik Festivali”nin kendisine sunduğu pazar olanaklarından yararlanmaya çalışacak…



     Cumhuriyet Gazetesi - 28.08.2019, Çarşamba




Son Güncelleme:02.08.2021 22.17
Toplam Ziyaret:5751576
Online Ziyaretçi Sayısı:9
Bugünlük Ziyaret :696

Bu Site En İyi Firefox,Chrome,Safari'de ve 1024x768 Çözünürlüğünde Görünür.