18.02.2012 / Viyana'yı Sanatıyla Fethetti

Viyana Opera Balosu


     6 yaşında Bingöl’de çobanlık yapan İsmet Özdek, 32 yaşında Avrupa’nın en görkemli balosunun baş koreografı olmayı başardı. İşte tarihe geçen Özdek’in sıradışı öyküsü...

     Avusturya’nın imparatorluk yıllarından miras kalan yılın en önemli sosyal etkinliği “Viyana Opera Balosu”nun bu yılki koreografı Türk kökenli İsmet Özdek oldu. 16 Şubat’ta gerçekleşen “56’ıncı Viyana Opera Balosu”nun açılışında Özdek’in koreografisi ile 144 çift dans etti. Bingöl’de küçük bir köyde dünyaya gelen Özdek, “Viyana Opera Balosu”nun ilk Türk kökenli ve bugüne kadarki en genç koreografı olarak tarihe adını yazdırdı. Özdek, imkansızlıklar içinden sıyrılarak nasıl tarihi bir başarıya imza attığını anlattı.

     Bingöllü beş çocuklu bir ailenin çocuğu olarak dünyaya gelen Özdek, 1979’da küçük bir köyde dünyaya geldi. Alt yapının neredeyse yok olduğu, elektriğin bulunmadığı köylerinde Özdek ailesinin içme suları bir dere, buzdolapları ise kuytuda kalan karanlık bir odaydı. Özek’in babası hayvancılıkla uğraşıyordu. “Bingöl’de her çocuk bir an önce sorumluluk alırdı” diyen Özek ise çobanlık yapıyordu.

     Önce Çobanlık Sonra Boyacılık

     “Milliyet Gazetesi”nin haberine göre, güneşin doğuşuyla işe başlayan Özdek, çayırlarda saat yerine kullandığı bir ağacın gölgesine bakarak koyunları geri götürüyordu. Doğanın içinde güzel bir çocukluk geçirdiğini söyleyen Özdek’in hayatındaki ilk dönüm noktası 1986’da, 7 yaşındayken Bursa’ya taşınmaları oldu. Gündüzleri okula giden Özdek, okul çıkışında ayakkabı boyacılığı yapıyordu. İnşaat işçiliği ve elektrik işleri de yapan Özdek, “Okul çıkışında para kazanmak için ne iş olursa yapıyordum” diyor.

     Özdek’in babası çocuklarına daha iyi bir gelecek sağlamak için yurtdışında iş arayışına girmişti. Önce 1984-1986 yılları arasında Libya’da Trablus’ta çalıştı. 1988 yılında ise Avusturya’ya giderek ailesini de yanına almak için hazırlıklara başladı. Avusturya’nın başkenti Viyana’da bulduğu ilk iş bulaşıkçılık olurken iki yıl boyunca çalışmasının ardından bir ev alacak kadar para biriktirdi. Böylece Özdek, annesi ve kardeşleri ile birlikte 1990 yılında Viyana’ya taşındı.

     Halay Bile Çekemezdim

     11 yaşındaki Özdek, bambaşka bir dünyaya gitmiş gibiydi. Tek kelime Almanca anlamamasına rağmen okula başlamıştı. Sokakta yürümeye alışkın olmadığı için O’nu komşuları okula götürüyordu. Özak’ın hayatını değiştirenler de bu komşuları oldu. 1995 yılında Özdek ailesinin komşuları, “Avusturyalıların arasına girmeniz için Almanca öğrenmeniz lazım. Kendi aranızda kalmaya devam ederseniz öğrenemezsiniz” diyerek Özdek’in de kendi çocukları ile beraber dans kursuna gitmesini önerdiler. “Hem dans öğrenirsin hem de Almanca” diyen komşuları Özdek’in kurs parasını da ödemeyi teklif etti.

     Özdek, “Bir kere giderim, sonra bir daha uğramam” diye düşünerek kursa başladı. “Ben halay bile çekemezdim” diyen Özdek, ilk başta dansta pek iyi sayılmazdı. Ancak bir yandan dans etmeyi giderek daha fazla seviyor, bir yandan da dans kursu O’nun için aile haline geliyordu. “Beni ailelerindenmiş gibi benimsediler. Anlamam için yavaş konuşarak bana Almanca öğrettiler” diyen Özdek hem dansta hem de Almanca konuşmakta giderek ilerledi. Özdek, eğitimini dans akademisinde sürdürdü ve 2002’de dans eğitmeni olarak mezun oldu. Bir süre ders verdikten sonra 2007’de “Isi-Dance” adıyla kendi dans okulunu kurdu.

     “Isi-Dance”, Avusturya’nın en başarılı dans okullarından biri haline gelirken bu yıl tarihi bir fırsat ile karşı karşıya geldiler. Daha önceleri her yıl aynı dans okulu ile çalışan “Viyana Opera Balosu”, son dört yıldır Avusturya’daki tüm dans okullarına çağrı yaparak seçmeler düzenliyordu. “Bu büyük bir yarış olduğu için önce çekindim” diyen Özdek son başvuru tarihinden birkaç gün önce başvurusunu gönderdi. Başvurularda her dans okulu koreografi için düşündükleri fikirlerini yazıyorlardı. Özdek, seçmelerde önce 12 okul arasına kaldı ve sonunda seçilen isim oldu.

     Geleneklere Sadık Kaldı

     Özdek modern bir koreografi oluşturmak yerine “Viyana Opera Balosu”nun geleneklerine sadık kalmayı tercih etti. 1930’lu ve 1940’lı yıllar ve monarşi kültürünü koreografisinin ana öğesi yaptı. Özdek, bir Türk olarak Avusturya’nın simgesi niteliğinde olan “Viyana Opera Balosu”nun koreografı seçilmesine dair çok olumlu tepkiler aldığını söyledi. Gazeteler Özdek’e övgüler yağdırırken internet sitelerinde yer alan bu haberlere bazı okuyucuların “Opera Balosu artık Türk Balosu oldu”, “Türkler Viyana’yı fethedemediler, şimdi Opera’yı ele geçirdiler” gibi yorumlar yazdığını hatırlattı.

     Ancak bu yorumları önemsemediğini söyleyen Özdek, “Opera’nın yöneticileri bana ‘Sen kendine inan, Türkiye’den gelerek bunu başardın’ diyorlardı. Koreografimin Avusturya ve Opera Balosu kültürünü yansıttığını görünce herkes doğru seçimin yapıldığında hemfikir oldu” dedi. Siyasi liderlerin de kendini tebrik ettiğini anlatan Özak, “Hatta meclis başkanı bana ‘Türk olduğun için teşekkür ederim’ dedi” diye konuştu.

     Genç sanatçı eleştirmenlerin de beğenisini kazanmayı başardı.

     Avusturya’nın Simgesi

     Avrupa’nın en ünlü ve görkemli balosu olan “Viyana Opera Balosu”, Avusturya kültürünün simgesi olarak görülüyor. “Viyana Opera Balosu”nun kökenleri Avusturya-Macaristan İmparatoru Franz Joseph’in 1877’de “Opera Sarayı”nda bir balo düzenlenmesini istemesine dayanıyor. Avrupa’da yaşanan savaşlar nedeniyle sık sık ara verilmek zorunda kalınsa da “Viyana Opera Balosu” 1935’te düzenli olarak gerçekleştirilmeye başlandı. “İkinci Dünya Savaşı” nedeniyle bir kere daha ara verilmek zorunda kalındı. Balo, her yıl Hıristiyan dünyasında 40 gün süren oruç döneminin başlangıcı olarak bilinen “Kül Çarşamba” günü öncesindeki perşembe günü gerçekleştiriliyor.

     Gazete Vatan - 18.02.2012, Cumartesi




Son Güncelleme:02.08.2021 22.17
Toplam Ziyaret:5797916
Online Ziyaretçi Sayısı:28
Bugünlük Ziyaret :1244

Bu Site En İyi Firefox,Chrome,Safari'de ve 1024x768 Çözünürlüğünde Görünür.