Sk
Skala:
(İt.) Bkz. Skala.
Skala:
Iskala, gam, dizi, aşıt. Bir bağdada kullanılabilecek aynı türden sesler kümesi.
Skrowaczewski, Stanislav Pawel Stefan Jan Sebastian:
Polonya kökenli Amerikalı yönetken ve bağdar. 3 Ekim 1923 tarihinde şimdiki adıyla Lviv olan ve Ukrayna’ya bağlı bulunan Lwow’da dünyaya geldi. Çocukluk çağlarında piyano ve keman ile küğ eğitimine başladı ve oldukça kısa zamanda olağanüstü anık bir çocuk olduğu ortaya çıktı. Halk karşısında ilk dinletisini Beethoven’in küçük do’dan 3 numaralı piyano konçertosu ile verdi. Ancak bir müddet sonra bir kaza sonucu elinde meydana gelen hasar nedeniyle piyano kariyeri sona erdi. “II. Dünya Savaşı” sonrası “Krakow Küğ Akademisi”nde okuyarak Roman Palester’in bağdama sınıfından ve Walerian Bierdiajew’in yönetkenlik sınıflarından mezun oldu. 1946 yılında “Wroclaw Filarmoni Orkestrası”nın ikinci yönetkenliği konumuna getirildi. Bu görevini sırasıyla “Katowice Filarmoni Orkestrası” ve “Krakow Ulusal Orkestrası”ndaki yönetkenlik görevleri izledi. Sanatçı en sonunda “Varşova Ulusal Orkestrası”na yönetken oldu. Bu süreçte Nadia Boulanger ile Paris’te bağdama teknikleri çalıştı. 1956 yılında yönetkenler için düzenlenen “Santa Cecilia Yarışması”nı kazandı. Bunu izleyen günlerde George Szell, Skrowaczewski’yi “Cleveland Orkestrası”nı yönetmesi için davet etti. Sanatçı, 1960 yılında “Minneapolis Sinfoni Orkestrası”na küğ direktörü olarak atandı. Bu orkestra, Skrowaczewski’nin görev süresi içerisinde isim değiştirerek “Minnesota Orkestrası” oldu (1968). Sanatçı 1979 yılına dek bu konumunu sürdürdü, daha sonra aynı orkestranın onursal yönetkeni ilan edildi. 1981 yılında “Amerikan Bağdarlar Forum”u (sonradan “Minnesota Bağdarlar Forumu” olarak isim değiştirdi) “Minnesota Orkestrası”nın birinci klarinetçisi Joe Longo için Skrowaczewski’ye bir “Klarinet Konçertosu” yazması için sipariş verdi. Bu konçertonun ilk seslendirilişi 1981 yılında gerçekleştirilmiştir. Sanatçı, 1983 yılından 1992 yılına dek İngiltere’nin Manchester kentinde bulunan “Halle Orkestrası”nın birinci yönetkenliği görevini yüklendi. 1995 yılından 1997 yılına dek “Milwaukee Sinfoni Orkestrası”nın sanat danışmanlığını yaptı. 1988 yılı yaz mevsiminde “Filadelfiya Orkestrası”nın yerleşik bağdarı olarak davet edildi. Sanatçı, dünyanın birçok başka orkestrasında olduğu gibi bu orkestranın da konuk yönetkeni olarak hizmet verdi. Skrowaczewski “Alman Radyo Filarmoni Saarbrücken Kaiserslautern” orkestrası ile Anton Bruckner’in sinfonilerinin tümünü kayda aldı ve büyük beğeni derledi. 2005-2006 yıllarında aynı orkestra ile Beethoven’in sinfonilerini çizitledi. Dikkate değer bir diğer kayıt ise yönetimi altındaki “Londra Sinfoni Orkestrası” eşliğinde yalkıcı Gina Bachauer ile yaptığı Brahms’ın “2. Piyano Konçertosu”na ait kayıttır. Sanatçı 1995 yılında bağdadığı “Passacaglia Immaginaria” isimli yaratısı ile 1997 yılı “Pulitzer Ödülü”ne aday gösterildi. Bu yaratı Ken ve Judy Dayton’ın onuruna “Minnesota Orkestra Derneği” tarafından ısmarlandı ve “Minneapolis Orkestrası Salonu”nda 1996 yılında ilk kez seslendirildi. Bundan başka “St. Paul Oda Orkestrası” sanatçıya ilk küğ direktörleri olan Leopold Sipe hatırasına bir “Oda Küğü Konçertosu” siparişi verdi. Skrowaczewski 1999 yılında “Orkestra İçin Konçerto” isimli yaratısı ile ikinci kez “Pulitzer” adayı oldu. Sanatçı Polonya hükümetinin en büyük nişanı olan “Beyaz Kartal” nişanı ile onurlandırıldı. “Mahler-Bruckner Derneği” tarafından verilen “Altın Madalya”nın sahibi oldu. 1973 yılında “Ditson Yönetkenlik Ödülü”nü elde etti. 1976 yılında “Kennedy Merkezi Friedheim Ödülü”nü kazandı. Sanatçı elektronik küğ yapan “Psykosonik” ve “Basic Pleasure Model” küğ gruplarının kurucusu olan Paul Sebastien’in babasıdır. Hayatının önemli bir bölümünü Minnesota’ya bağlı Wayzata kentinde geçiren Skrowaczewski 21 Şubat 2017 tarihinde St. Louis Park’ta sonsuzluğa göç etti.
Skrzypce:
(Lehçe) Keman.
Skrzypek:
(Lehçe) Kemancı, keman çalan kişi. Keman sanatçısı.
1964 yılında doğan Alman keman sanatçısı ve “Tarihsel Performans Uygulamaları Anabilim Dalı”ndan mezun olmuş orkestra yönetkeni. Henüz 9 yaşında iken keman öğrenmeye başladı. Genç yaşlarında katıldığı korolar onu küğsel açıdan biçimlendirdi. Essen “Folkwang Yüksek Okulu” ve “Erken Dönem Küğü Akademisi”nde (günümüzde Sanatlar Yüksek Okulu) öğrenci oldu ve 1991 yılında barok keman dalında Prof. Thomas Albert’in öğrencisi olarak mezun oldu. Münster “Wilhelm Üniversitesi”nde birkaç dönem Alman dili ve edebiyatı, küğbilim ve pedagoji okudu. Veronika Skuplik, esas olarak “Concerto Palatino”, “Ensemble Movimento”, “L’Arpeggiata” ve “Cantus Cölln” gibi topluluklarda aktif oldu. “La Stravaganza Cologne”, “Hollanda Barok Topluluğu”, “Cleveland Barok Orkestrası” (2011) ve “Bremen Barok Yalkıcıları” topluluklarında başkemancı veya küğ yönetmeni olarak yer aldı. 17. yüzyıl küğlerinden oluşan bir dağarı tercih eden sanatçı dinleti dolaşılarına katıldı ve çok sayıda kayıtta yer aldı. 2011 yılında Utrecht’te gerçekleştirilen “Eski Dönem Küğ Festivali”nde ve 2012 yılında Temeşvar’da yapılan “Erken Dönem Küğ Festivali”nde yer aldı. Veronika Skuplik, 1997 yılından bu yana “Bremen Sanat Üniversitesi”nde barok keman öğretmenliği yapmakta, ayrıca “Oldenburg Carl von Ossietzky Üniversitesi”nde dersler vermektedir. Utrecht, Hamburg ve Malmö’deki küğ akademilerinde, Amerika’da Madison, Rochester ve Oberlin’de ustalık sınıfları ve orkestra projeleri yönetmiş, yanısıra “Carnegie Salonu”nda dinleti vermiştir. Sanatçı, modern orkestralarla barok ve klasik eserleri tarihsel performans pratiği çerçevesinde ele almaktadır. Veronika Skuplik’in diskografisi yaklaşık 70 CD içermektedir. 2014 yılında anonim Avusturya keman sonatlarını içeren ilk yalkın CD’si “Violino”, “Fra Bernardo” etiketiyle piyasaya sürüldü.