To

Toccare:

(İt.) Parmakla dokunmak, ellemek. Dokunmak. Parmaklayarak çalgı çalmak. Tuşları ya da telleri parmakla çekerek ya da dokunarak veya ittirerek çalgı çalmak. Tuşlamak.

\ Tok, Okan:

Hayvan sevgisi ile tanınan popüler kültür şarkıcısı. Sokak hayvanlarına destek amacıyla “Onların da Gözyaşları Var” projesini başlattı. En büyük hayalinin bir Sezen Aksu şarkısı söylemek olduğunu ifade eden ve bu hayalini gerçeğe dönüştüren Tok, Aksu’nun “Unuttun mu Beni?” isimli şarkısını “Doğan Umut Music Company” etiketi altında yayınlamıştır. Ayrıca Demet Sağıroğlu’na ait olan “İhanet Ettin” isimli şarkıya “cover” yapmıştır. Şarkıcı yaptığı parçaların gelirlerini “SOHAYKO”  (Sokak Hayvanlarını Koruma, Yaşatma, Rehabilitasyon ve Eğitim Derneği)’ne aktarma kararı aldığını belirterek “Ben yaptığım müziği sokak hayvanlarına adadım” demiştir. En büyük hayalinin bahçeli bir ev alarak sokak hayvanları için cennetten bir köşe haline getirmek istediğini söylemiştir.

\ Tokay, Dilbağ:

“Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi (MSGSÜ) İstanbul Devlet Konservatuvarı”nda Reşit Erzin’le başladığı viyolonsel eğitimini, aynı konservatuvarın “Sanatta Yeterlik” programından mezun olarak tamamladı. Çeşitli uzmanlık kurslarında Mikhail Khomitzer, Niels Ullner, Frieder Berthold ve Alexander Rudin ile çalışan Dilbağ Tokay, yurt içinde pek çok kentte ve yurt dışında İsveç, Almanya, Fransa, İtalya, Bulgaristan, Suriye, Belçika, KKTC, Sırbistan, Kırgızistan, Pakistan, Avusturya, Brezilya ve Hindistan’da yalkın, oda küğü ve orkestra eşliğinde dinletiler verdi. Ayrıca Brezilya, Kırgızistan, Sırbistan, Suriye, Bodrum, Adana, Eskişehir, Kaş ve İstanbul’da ustalık sınıfları gerçekleştirdi. Türkiye’nin yanı sıra İtalya, Bulgaristan ve Sırbistan’daki uluslararası yarışmalara jüri üyesi olarak davet edilen sanatçı, yalkın çalışmalarının yanı sıra 1998 yılından    itibaren piyanist Emine Serdaroğlu ile “CelloPianoDuo” olarak, 2020 yılından itibaren viyolonsel dördülü  “Cello Paradiso” ile dinletiler vermekte ve “MSGSÜ İstanbul Devlet Konservatuvarı”nda öğretim üyesi olarak   görev yapmaktadır. Dilbağ Tokay’ın aldığı ödüller arasında, Hırvatistan’da “Uluslararası Antonio Janigro      Viyolonsel Yarışması - En Başarılı Öğretmen Ödülü”, Bulgaristan’da “Uluslararası Alman ve Avusturya Küğü Yarışması - Yüksek Eğitmen Ödülü”, İtalya’da “Uluslararası Genç Küğcüler Yarışması - Öğretmenlik Erdem Ödülü”,  Yunanistan’da “Uluslararası E-Muse Yarışması - Onur Ödülü”, Türkiye’de ise “Andante Dergisi    Klasik Müzik Ödülleri”nde “Yılın Müzik Eğitmeni” ve “CelloPianoDuo” ile Türk bağdarlarının yaratılarından oluşan “Turkish Music for Cello and Piano” isimli, dünya devi “NAXOS”dan çıkmış CD ile, “2016 Donizetti Klasik Müzik Ödülleri”nde “Yılın Kayıt Ödülü” yer almaktadır.

\ Toker, Hakan Ali:

1976'da Mersin’de yaşayan bir ailenin çocuğu olarak Adana’da doğdu; çocukluğu kısmen Mersin’de, kısmen de babasının işi dolayısıyla gittiği Suudi Arabistan’da geçti. 8 yaşındayken ailesi ona küçük bir elektronik org aldı. Hakan bu çalgıda önce rastgele sesler çıkarmaya, sonra kulaktan ezgiler çıkarmaya, doğaçlama ve bağdalar yapmaya başladı. İlk elçin derslerini Mersin’de küğ öğretmeni Meral Hamamioğlu’ndan aldı. Ertiksel anlamda küğ eğitimine 1988 yılında “İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Viyolonsel Bölümü”nde başladı. Hakan aslında piyano bölümüne girmek istiyordu, ancak o dönemin katı konservatuvar kuralları gereği 12 yaşından büyükler piyano bölümüne alınmıyordu. Hakan 12 yaşını birkaç hafta önce doldurmuştu. Bunun neticesinde Sevil Gökdağ’ın çello öğrencisi oldu. Bu sıralarda Perihan Önder’den özel bağdama dersleri, Betül İncedayı’dan özel resim dersleri aldı. 1989’da “Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi Müzik Hazırlık Okulu Piyano Bölümü”ne geçti. “Bilkent Üniversitesi”ndeyken Nejat Başeğmezler ve Elhan Bakihanov’dan remileme, İstemihan Taviloğlu ve Zarife Bakihanova’dan uyum bilgisi, Bujor Hoinic’ten uyum bilgisi, karşıt yazım ve çalgılama bilgisi; Maria Nowotna, Anna Malfridur Sigurdardottir, Martin Berkofsky ve Namık Sultanov’dan piyano öğrendi. Namık Sultanov’un ayrıca piyano edebiyatı derslerine girdi. Bu dönemde Azeri bağdar Arif Melikov’un bağdama ve orkestrasyon seminerine katıldı; Rusya’da bir yaz Alexander Famenka’dan özel piyano dersleri, Gürcü bağdar Mihail Beruaşvili’den özel bağdama ve orkestrasyon dersleri aldı. Lise 2’den itibaren bağdama bölümüne de girerek iki bölüme devam etti. Dinleti vermeye öğrenciyken, 15 yaşında “Mersin Hilton”da verdiği bir yalkın dinletiyle başladı. 17 yaşında “Soçi Belediye Orkestrası” ile kendi yaratılarını çaldı ve bu orkestrayla sinfonik ve geleneksel Türk musikilerini Rusya’da tanıtan dinletiler verdi. Aynı yıl “İstanbul Uluslararası Müzik Festivali”nde sahne alan en genç sanatçı idi. Sonraki yıl “Lvov Virtüözler Festivali”ne katılan ilk Türk sanatçısı oldu ve burada verdiği yalkın resitalle Ukraynalılara kendi bağdalarının yanı sıra diğer çağdaş Türk bağdarlarını tanıttı. 1996’da Lisans 2’yi bitirdikten sonra “Bilkent”teki öğrenimini yarıda keserek Anna M. Sigurdardottir ile özel olarak piyano çalışmak üzere İzlanda’ya gitti. 1997’de ABD’de “Indiana Üniversitesi Küğ Bölümü”ne kabul edilerek öğrenimine burada devam etti. “Indiana Üniversitesi”nde Peter Burkholder’dan küğ tarihi, Marianne C. Kielian-Gilbert’tan modern küğ kuramları; Edward Auer, Jean-Louis Haguenauer ve Emil Naoumoff’tan piyano; Marta Ptaszynska, Samuel Adler, Don Freund ve Sven-David Sandström’den bağdama dersleri aldı; Claude Baker ve Don Freund’la orkestrasyon, Jeff Hass ve Christopher Cook’la elektronik küğ, David Baker ve Luke Gillespie’yle caz, Karen Taylor’la piyano eğitimbilimi çalıştı. David Dzubay yönetiminde “Indiana Üniversitesi Yeni Küğ Topluluğu”nda çaldı. 2000 yılında bu kurumun piyano ve bağdama bölümlerinden mezun oldu. “Indiana Üniversitesi”nde caz ve elektronik küğ dersleri de alan Toker, doğaçlama ve Türk musikisi alanlarında büyük ölçüde kendi kendini yetiştirdi; kanun ve akordeon çalmayı öğrendi, diğer klavyeli çalgılarda da deneyim kazandı. Toker kanun çalma ve genel Türk musikisi bilgileri konusunda Emin Sefa Sağbaş’tan faydalanmıştır. 2000-2006 yılları arası ABD’de “Salaam”, “İpek Yolu” ve “Orquesta Son” adlı etnik küğ gruplarıyla çalıştı; onlarla birlikte Orta Doğu, Orta Asya ve Güney Amerika küğlerini içeren dinletiler verdi; bu gruplarla pek çok eğitim seminerleri, sempozyumlar, festivaller ve diğer etkinliklere katıldı. Bir yandan bolca eşlikçilik yaptı ve klasıl yalkın dinletiler vermeyi sürdürdü. Bu sıralarda, Bloomington sinemalarında piyano ile sessiz filmlere eşlik etmeye başladı. Yine aynı yıllarda kırıncılar, şairler, trapezciler, jonglörler, elektronik küğ ve çoklu ortam sanatçılarıyla pek çok yaratıcı projede yer aldı. Kurucuları arasında bulunduğu “Qwertyt Grubu”yla ve diğer sanatçılarla deneysel avant-garde küğ dinletilerinde de yer aldı. Bu dönemde “Transformations” (2003) ve “Piyano ile Türk Müziği” (2005) başlıklı iki yalkın albüm kaydetti, “Salaam”ın da 3 albümünde yer aldı. 2006’da yurda dönen sanatçı, kanun sanatçısı Tahir Aydoğdu ve neyzen Bilgin Canaz’la “Tanini Grubu”nu kurdu. Bu grupla iki albüm kaydetti: “Dokunuşlar” (2008, Kaf Müzik) ve “Dokunuşlar II” (2011, Kaf Müzik). “Tanini Grubu” ile yurt içinde ve yurt dışında pek çok dinleti verdi; “T.C. Cumhurbaşkanlığı Köşkü”, “ABD Merkez Bankası”, “Malta Cumhurbaşkanlığı Sarayı” gibi seçkin mekanlarda pek çok yerli ve yabancı devlet adamının huzurunda çaldı. “Tanini” halen bu etkinliklerini sürdürmekte olup sık sık dış temsilciliklerimizin davetiyle sahne almaktadır. 2008’de askerliği sırasında bandoyu tanıma olanağı buldu, bando için küğler bağdadı ve bando eşliğinde dinletiler verdi. Askerden sonra da bu yaratıları “TSK”nın çeşitli bandolarınca seslendirildi. 2009’da Belçikalı flütçü Christian Plouvier’yle beraber kurduğu “Al Dente İkilisi” ile “Ankara Festivali”nde çocuklara verdiği “23 Nisan Gösterisi” büyük ilgi gördü. Ancak bu proje devam etmedi. 2011’de yalkın albümü “Alla Turca Alla Toker” Levent Conker’in yapım ve menajerliğinde, “Finansbank” sponsorluğunda çıktı. Aynı yıl Dilek Türkan’ın “Aşk Mevsimi” (Kalan Müzik) albümünde de yer aldı. O yıl ve bir sonraki yıl Türkiye’de ilk kez, Türk makamlarına göre özel akortlanmış piyanolarla “Türk Sanat Musikisi” dinletileri verdi (İTÜ, ODTÜ ve Işık Üniversitesi). Akort konusunda Fikret Karakaya ve Doç. Dr. Ozan Yarman’dan destek aldı. Bu yöndeki çalışmasının bir uzantısı olarak 2015’te Londra’da verdiği bir yalkın dinletide, Geoff Smith’in icad ettiği akustik ve mikrotonal bir çalgı olan “Fluid Piano”yla Türk musikisini geleneksel perde sistemine sadık kalarak icra eden ilk piyanist oldu. 2012’de yarattığı “Senfonik Fasıl” projesiyle Türk sanat musikisini sinfonik orkestranın dilinden yorumlamaya koyuldu. Aynı yıl kontrabasçı Mehmet Sönmez ve perküsyonist Mert Baycan’la beraber “Toker Trio Grubu”nu kurdu ve bu grupla caz dinletileri vermeye başladı. 2013'te “1. Mersin Kültür Festivali” kapsamında “Yaşayan Değerlerimiz” ödülüne layık görüldü. 2015’te kurulan “Grup Abra”nın şiir odaklı dinletilerinde yer almaya başladı. Grubun “Şairane Sevdalar” (Kalan Müzik, 2017) albümünde piyanist ve aranjör olarak yer aldı. 2015’ten itibaren perküsyonist, bağdar, tonmayster Hakan Çetinkaya’yla birlikte “H&H Kayıt Stüdyosu ve Yapım Şirketi”ni kurarak, kendi çalışmalarının yanı sıra diğer sanatçıların albümlerini kaydetmeye ve yapımını üstlenmeye başladı. 2016’da çellist Murat Süngü ve perküsyonist Hakan Çetinkaya’yla birlikte “Üçiz Grubu”nu kurdu. Bu grup aynı yıl ilk ilk dinletisini ırlayıcı Eda Karaytuğ'la birlikte verdi. Ertesi yıl, grubun ilk albümü olan, grup üyelerinin bağdalarından oluşan “Üç Gönül Hikayesi” (H&H Yapım, 2017) piyasaya çıktı. Aynı yıl Çetinkaya, “Toker Trio”nın yeni davulcusu oldu. Toker, Batı’da bir asırdır neredeyse unutulmuş bir gelenek olan klasıl küğde doğaçlama sanatını bugün yalkın dinletilerinde canlı tutan dünyadaki çok az dinleti piyanistinden biridir. Bugüne kadar bir kısmı yalkın, bir kısmı türlü gruplar ve orkestralarla, çoğu “Tanini Grubu”yla olmak üzere 27 ülkede konser verdi. Bu ülkeler arasında Türkiye, Rusya, Ukrayna, Danimarka, İzlanda, ABD, İtalya, Almanya, Güney Kore, Bulgaristan, Avustralya, Hırvatistan, Kanada, Macaristan, Litvanya, İspanya, Türkmenistan, Azerbaycan, Malta, Belçika, Polonya, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, İngiltere, İskoçya, Bosna-Hersek, Arnavutluk ve Hollanda bulunmaktadır. Katıldığı başlıca festivaller arasında uluslararası İstanbul, Ankara, Mersin, Side müzik festivalleri, Karadeniz Ülkeleri (Rusya) ve “Indianapolis Caz” (ABD) festivalleri sayılabilir. Sahneyi paylaştığı sanatçılardan bazıları Munis Şerifov, Yıldız İbrahimova, Benyamin Sönmez, Dilek ve Derya Türkan’dır. Birlikte çalıştığı yönetkenlerden bazılarıysa Valentin Tatarenko, Tadeusz Strugała, Ender Sakpınar, Dağhan Doğu, İbrahim Yazıcı, Cemi’i Can Deliorman’dır. Öğretmeyi de seven Toker, yurt içi ve yurt dışında çeşitli eğitim kurumlarında atölye çalışmaları, ustalık sınıfları yönetmekte ve özel dersler de vermektedir. Bu etkinlikleri arasında Türkiye’de pek çok ildeki “Güzel Sanatlar Liseleri” (yalkın ve Benyamin Sönmez’le beraber), “İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi” (yalkın), İskoçya Edinburgh Üniversitesi (“Tanini”yle), “Hırvatistan Zagreb Üniversitesi Konservatuvarı (yalkın) ve Hırvatistan’ın Groznjan kasabasındaki “Jeunesse Musicale Internationale Yaz Caz Okulu” (yalkın) sayılabilir. Klasıl batı küğü, caz, geleneksel Türk musikisi, bando küğü, popüler küğ ve elektronik küğ türlerinde 200’ü aşkın bağda ve düzenlemesi vardır. Bir bağdası, “Duo Mares Viyola-Akordeon İkilisi” tarafından kaydedilmiş ve çeşitli Türk bağdarlarının yaratılarından oluşan “Tınıların Zenginliği” (2012, Çağsav) adlı albüme alınmıştır. Hakan Ali Toker’in küğ yaşamı dışında hobileri vardır. Origami vb. elişlerine meraklıdır. http://yeniboyutlar.com sitesinde kişisel gelişim yazıları yazmaktadır.

\ Toksöz, Işıl:

1982 yılında İstanbul’da doğan Işıl Toksöz piyano çalışmalarına altı yaşında başladı. Sekiz yaşında “İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı”na girdi. Burada 1996 yılına kadar Sibel Atal ile piyano ve Emel Çelebioğlu ile küğ kuramları çalıştı. Bu dönemde girdiği “İstanbul Rotary Kulübü”nün düzenlediği “Yetenekli Çocuklar Müzik Yarışması”nda 1995 yılında “Profesyonel Müzik Dalı”nda “Jüri Özel Ödülü” aldı. 1996 yılında Roma’da katıldığı “Genç Küğcüler Yarışması”nda ise “Bölgesel Birincilik Ödülü” ve “Uluslararası İkincilik Ödülü” aldı. İlk resitalini onüç yaşında İstanbul’da “Avusturya Başkonsolosluğu Kültür Ofisi Dinleti Salonu”nda verdi. Dinletiden hemen sonra gönderildiği Avusturya’da “Viyana Konservatuvarı”na (Konservatorium der Stadt Wien) o tarihe kadar kabul edilen en genç öğrenci olarak burs kazanarak girdi. İstanbul’un seçkin okullarından “Alman Lisesi”ni bırakarak küğ çalışmaları için Viyana’ya gitti. Konservatuvarda Roland Batik ve Julika Behar ile çalıştı. Ayrıca Paul Gulda ve Leonid Brumberg ile çalıştı. Oda küğü çalışmalarını ünlü “Altenberg Üçülü” ile yaptı. İlk orkestra eşlikli dinletisini onbeş yaşında “Konservatuvar Orkestrası” ile verdi. Türkiye’de İstanbul, Mersin, Adana ve İzmir’de, yurt dışında ise Amerika, Avusturya ve İsrail’de resitaller verdi. Resital ve röportajları “TRT Çukurova Radyosu” ve “Mersin Üniversitesi Radyosu”nda yayınlandı. Her biri ünlü birer pedagog ve piyanist olan Martin Berkofsky, Vassily Lobanov, Dimitri Bashkirov, Oxana Yablonskaya, John O’Conor ve Walter Hautzig’in ustalık kurslarına katıldı. 2006 yılında konservatuvardan (Konservatorium Wien Privatuniversität) başarı ile mezun olan Işıl Toksöz bir süre O. H. Kim ile çalıştı. Sanatçı 2007 güz döneminden itibaren burs kazanarak gittiği Atlanta’da “Georgia Devlet Üniversitesi Küğ Okulu”nda Brezilyalı pedagog ve piyanist Sergio Gallo ile yüksek lisans çalışmalarını sürdürmektedir.

\ Toksöz, İhsan:

1945 yılında Balıkesir’in Edremit ilçesinde dünyaya geldi. İlkokul, ortaokul ve liseyi burada okudu. 1962 ile 1966 yılları arasında “Dil, Tarih ve Coğrafya Fakültesi”nin “Arkeoloji Bölümü”nde öğrencilik yaptı. 1964 yılından 1967 yılına dek “Dışişleri Bakanlığı”nda mütercim-arşivist olarak çalıştı. Askerlik görevi sonrasında özel sektöre geçti. 1971-1975 yıllarında Maharashtra, Hindistan’da Poona kentinde “Deccan College Post Graduate and Research Institute”da “Hint Prehistoryası ve Arkeolojisi” üzerine master yaptı. Doktora öğrencisi iken ailevi nedenlerden dolayı Türkiye’ye döndü. Doktorasını tamamlayamadı. 1975-1977 yıllarında İstanbul’da aile şirketinde çalıştı. 1977-1979 yıllarında Adana’da bulunan “Koniteks A.Ş.”de “Ticaret Müdürü” oldu, daha sonra aynı şirketin “İstanbul Bölge Müdürü” olarak görevine devam etti. 1979-1982 yıllarında Tarsus’ta bulunan “Çukurova Sanayi İşletmeleri T.A.Ş.”nin “Satış Müdürü” oldu. 1982-1984 arası Cenevre’de “Baytur S.A.”nın Hint Yarımadası (Hindistan, Pakistan, Sri Lanka ve Bangladeş) “Satış Koordinatörlüğü”nü üstlendi. 1985-1986 döneminde “Topaz A.Ş.”nin “Genel Müdür Yardımcısı” olarak görev aldı. 1986-1988 yıllarında İstanbul’da “Çukurova Dış Ticaret A.Ş.”nin “Genel Müdür Yardımcısı” görevini yürüttü. 1988 yılında “İmpeks Tekstil Ürünleri Tic. Ltd. Şti.”nde şirket ortağı oldu. Halen kendisine ait bu işte ortağı ile birlikte çalışmaktadır. İhsan Toksöz çok sayıda “Sivil Toplum Örgütü”nün üyesi olmuş ya da yönetiminde görev almıştır. 1994 yılında “İçel Sanat Kulübü”ne üye oldu. 2009 yılında “Akdeniz Opera ve Bale Kulübü Derneği”ne (AKOB) katıldı ve bu derneğin yönetiminde etkin görevler aldı. Toksöz, 2009 yılından bu yana derneğin çıkardığı, iki ayda bir yayınlanan “AKOB - Akdeniz Opera ve Bale Kulübü Kültür Sanat Dergisi”nin “Yayın Yönetmenliği”ni yapmaktadır. 2016-2018 yılları arasında iki ayda bir 13 sayı yayınlanan ve “DOB Genel Müdürlüğü”nün altı ildeki opera fuayelerinde dağıtılan “AKOB - Opera Bale Sanat Dergisi”nin “Yayın Yönetmenliği”ni yapmıştır. 2014 yılından beri “Mersin Uluslararası Müzik Festivali”nin yürütücülüğünü yapan “Mersin Sanat Etkinlikleri Derneği”nin üyesidir. 2015 yılından bu yana “İçel Sanat Kulübü Danışma Kurulu” üyesidir. 2016-2017 arasında “Kent Konseyi Kültür ve Sanat Grubu” üyesi olarak görev yapmıştır. 2018 yılında başladığı yerel “Çukurova Gazetesi”ndeki kültür-sanat ile ilgili “Yakamoz” köşe yazılarını sürdürmektedir. Zaman zaman “İçel Sanat Kulübü”nün “Sankulüp” bülteni ile “Mersin Deniz Ticaret Odası”nın çıkardığı “MDTO Dergisi”nde yazıları yayınlanmaktadır. Toksöz aşağıda listelenen kent yazarlarının basılan eserlerinin editörlüğünü de yapmıştır: Semihi Vural - “Tarihin ve Doğanın Gizemli Dünyası - Kanlıdivane” (2012), Semihi Vural - “Kayıp Zamanların Beşiği - Prehistorik Mersin: Yumuktepe” (2013), Semihi Vural - “Pamuğun Çocuğu Mersin ve Mersin İskeleleri” (2015 - İkinci Baskı: 2017), Semihi Vural - “Atatürk Mersin’de” (2016) Semihi Vural - “Anadolu’nun Kapısı Tarsus - Gülek Boğazı” (2016), Semihi Vural - “Kırk Kırık Çizgi: Siren Yılmazer” (2016), Semihi Vural - “Soloi Pompeiopolis / Viranşehir-Mezitli” (2017), Semihi Vural - “Ben Nevit Kodallı” (2017), Semihi Vural - “Antik Kilikya Limanları” (Editörler: Meriç Alkan / İhsan Toksöz) (2018), Semihi Vural - “Antik Kilikya Öyküleri” (2018), Semihi Vural - “Tuz Deposundan Günümüze Akkahve” (Yayına Hazırlayan: İhsan Toksöz)  (2018), Semihi Vural -  “Amiral Gemisi Mesudiye ve Babam Ali Çavuş” (2018), İçel Sanat Kulübü - “XX. Arkeoloji Günleri Bildiri Kitabı” (2015), Fazıl Tütüner - “Mersin’de Çocukluğum ve Giritli Tütüncüzade Fazıl Bey” (2017), Umut Çor - “Tarihin İzinde Kilikya’dan Mersin’e” (Kilikya’nın Hatıra Defteri) (2017), Mustafa Eser - “Makro Mersin - 1001 Kelebek” (2017). Sanatçı, büyük bir enerji, istek ve sorumluluk bilinci ile Mersin’in ve bölgenin sanat olaylarına eğilmekte, bu alanda yönlendirici olarak fedakarca çalışmakta ve yapılan tüm sanat etkinliklerine gerek maddi gerekse manevi anlamda gerçek bir destek olmaktadır. Bu yönüyle örnek bir kişi olan İhsan Toksöz aynı zamanda bağdar Selman Ada’nın "Aya Tekla" balesinin (2019) cönkünü de (libretto) kaleme almıştır.

\ Tomasoni, Omar:

1984 yılında İtalya’da doğan Omar Tomasoni küğ öğrenimini Brescia’daki “Luca Marenzio Konservatuvarı”nda üstün dereceyle tamamladı. 2001-2003 yılları arasında “Avrupa Gençlik Orkestrası”nda yer alan Tomasoni, bu görevde gösterdiği üstün sanatsal performans karşılığında İtalyan Cumhuriyeti’nin “Bronz Madalyası” ile taltif edildi. 2004 ile 2008 yılları arasında, Zubin Mehta’nın yönetiminde Firenze’deki “Maggio Musicale Orkestrası”nın baş trompetçisi olarak görev aldı. Tomasoni, bunun ardından 2013 yılına kadar Roma’da Antonio Pappano yönetimindeki “dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia Orkestrası”nda yine aynı görevi üstlendi. 2013 yılından bu yana Amsterdam’daki “Royal Concertgebouw”un baş trompetçisi olan Tomasoni, meşhur İtalyan “Wonderbrass Quintet”in kurucu üyesidir. Sanatçı ülkemizde Aziz Shokhakimov yönetiminde “Tekfen Filarmoni Orkestrası” eşliğinde 25 Ekim 2018 tarihinde “Mersin Kültür Merkezi”nde yalkıcı olarak bir dinleti vermiş ve Aleksandr Harutyunyan’ın “Trompet Konçertosu” ile George Gershwin’in ünlü Rus trompetçi Timofei Dokschitzer’in düzenlemesiyle trompet ve orkestra için uyarlanan en sevilen bestelerinden “Mavi Rapsodi”yi yorumlamıştır.

\ Tomassi, Ed:

Saksofon sanatçısı Ed Tomassi 1976 yılından bu yana “Berklee Küğ Okulu”nda öğretmenlik yapmakta olup doğaçlama alanında tanınmış bir isimdir. Tomassi'nin “Berklee”de verdiği dersler ve ustalık kursları çeşitli doğaçlama stillerini Amerika Birleşik Devletleri'nde binlerce öğrenciye tanıtmış ve O'nun yöntemleri ve teknikleri başlangıç düzeyindeki çalıcılardan gelişmiş öğrencilere ve ertikten sanatçılara esin kaynağı oluşturmuştur. Bir saksofoncu olarak Tomassi “Temptations”, “Vic Damone”, “Gloria Loring” ve “Rhode Island Filarmonik Orkestra” ile dinletiler gerçekleştirmiştir. Ed Tomassi aynı zamanda düzenli olarak Boston civarındaki bazı popüler gruplarla ve caz topluluklarıyla çalmakta ve “Ken Cervenka/Ed Tomassi Altılı”sının grup liderliğini yapmaktadır.

Ton:

(Alm.) Ses. Avaz. Ton. Nüans. Vurgu.

\ Tonbul, İsmet Ege:

1993 yılında İzmir’de dünyaya geldi. “Marmara Üniversitesi Radyo, Sinema, Televizyon Bölümü”nde okudu. Öğrenci olduğu yıllarda aynı zamanda oyuncu olarak ilk ertiksel adımlarını attı. “Akademi 35 Buçuk Sanat Evi”nde oyunculuk alanında eğitim görerek “Milli Eğitim Bakanlığı”nın sertifikasını almaya hak kazandı. Yönetmen Mehmet Ada Öztekin ve Veli Çelik’ten kamera önü oyunculuk eğitimi aldı. Halen “Bahçeşehir Üniversitesi”nde yüksek lisans yapmakta ve “İleri Oyunculuk Bölümü”ne devam etmektedir.

\ Tonella, Lilian:

 1976 yılında Sao Paulo'da doğdu. Piyano çalışmalarına yedi yaşında başladı. Orkestra eşliğinde ilk dinletisini ondört yaşında iken verdi. 1994 yılında "Sao Paulo Üniversitesi Sanat ve İletişim Fakültesi"ne kabul edilerek Profesör Gilberto Tinetti'nin piyano sınıfında çalışmalarını sürdürdü. Birçok ulusal yarışmada ödüller aldı. 1996 yılında Sofya'daki "Bulgaristan Devlet Küğ Akademisi"nde Profesör Viktor Chouchkov ile çalıştı. 1997 yılında "Sao Paulo Üniversitesi"ni "Üstün Başarı Ödülü" alarak bitirdi. Fany Solter, Rudolf Kehrer, Ludmila Lazar, Klauss Frank, Yuri Slesariev, Angela Tosheva ve Carlo Bruno'nun ustalık kurslarına katıldı. 1998 yılında ülkesi tarafından Moskova'daki "Çaykovski Devlet Konservatuvarı"na lisansüstü çalışmalar yapmak üzere gönderildi. Burada Profesör Aleksandr Sementsky ve Profesör Natalia Trull'un piyano sınıflarında yüksek lisans ve sanatta yeterlilik derecelerini aldı. Profesör Tigran Alihanov ile oda küğü çalıştı. Aynı okulda müzikbilim dalında bilim dalında doktora çalışmalarını Profesör Vladimir Tchinaev'in yönetiminde tamamladı. Rusya'da çok sayıda resital veren sanatçı Samara kentinde düzenlenen "Uluslararası XXI. Yüzyılın Yıldızları Festivali"nde yalkıcı olarak dinleti verdi. Brezilyalı tanınmış bağdar Willy Correa de Oliveira'nın yalkın piyano için yazdığı yaratılardan oluşan bir çiziti "Brezilya Federasyonu Kültür Bakanlığı"nın projeleri kapsamında tamamlayan Tonella İtalyan flütçü Vieri Bottazini ile "Calisto" için çizit kayıtları yapmıştır. "Anadolu Üniversitesi Devlet Konservatuvarı"nda öğretim üyeliğini sürdüren sanatçı resital vermeye ve orkestra eşlikli dinletilerine devam etmekte, uluslararası festivallere davet edilmekte, ustalık kursları vermektedir.

\ Tonger, İlhan:

16 Şubat 1947 tarihinde İstanbul’da doğdu. Lisans eğitimini 1984 yılında “Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Bölümü”nde piyano dalında tamamladı. “Sanatta Yeterlilik” derecesini aynı okulda “Piyano Eğitimi ve Uygulaması” alanında 1986 yılında elde etti. 1987 yılında yardımcı doçent ve 1993 yılında doçent oldu. Yönettiği “Yüksek Lisans Tezleri” arasında şunlar yer almaktadır: Fahri Pekiner (1995) “Evrensel Piyano Teknikleri, Sorunları ve Çözümleri”, Marmara Üniversitesi, Neslihan Karamızrak (1995) “Ludwig Van Beethoven’in Solo Piyano İçin Yazdığı Eserlerindeki Müzik Biçimleri, Stil Özellikleri ve Bu Özelliklere Bağlı Olarak Ortaya Çıkan Yorumlar”, Marmara Üniversitesi, İbrahim Acer (1994) “Güzel Sanatlar Liselerinde Piyano Eğitim Programlarının Geliştirilmesi”, Marmara Üniversitesi, Esin Oruç (1992) “Cumhuriyet Dönemi Çok Sesli Türk Müziği Bestecileri Eser Sözlüğü (kılavuz)”, Marmara Üniversitesi. İlhan Tonger’in 1988 yılında yayınlanan “Arkadaşım Piyano” isimli bir kitabı da bulunmaktadır. Aldığı idari görevler şunlardır: 1983 Marmara Üniversitesi Müzik Bölüm Başkanlığı, 1984-1990 Marmara Üniversitesi Müzik Bölümü Piyano Zümre Başkanlığı. Tonger çok sayıda dinleti de vermiştir. Bunlar sırasıyla şu şekilde listelenebilir: 29.03.1983 Marmara Üniversitesi (M.Ü) Atatürk Eğitim Fakültesi Kitaplık Salonu Dinletisi, 30.11.1983 M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Dinletisi, 05.06.1985 M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü Keman-Piyano Resitali, 30.10.1985 M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Kitaplık Salonu Dinletisi, 05.11.1985 M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Kitaplık Salonu Keman-Piyano Dinletisi, 27.11.1985 M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Kitaplık Salonu Konseri Keman-Piyano Dinletisi, 07.03.1986 M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Kitaplık Salonu Konseri Keman-Piyano Dinletisi, 11.05.1986 M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Kitaplık Salonu Oda Müziği Dinletisi, 12.05.1986 M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Kitaplık Salonu Keman-Piyano Dinletisi, 26.02.1989 M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi İbrahim Üzümcü Kültür Merkezi Salonu Oda Müziği Dinletisi (Danışmanlık), 09.05.1991 M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi İbrahim Üzümcü Kültür Merkezi Salonu Piyano Dinletisi, 22.10.1991 Yıldız Üniversitesi Sabancı Sanat Merkezi Piyano Dinletisi, 21.11.1991 M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi İbrahim Üzümcü Kültür Merkezi Salonu Piyano Dinletisi, 05.05.1992 Yıldız Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Alpay Aşkun Salonu Keman-Piyano Dinletisi, 14.05. 1992 İstanbul Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Keman-Piyano Resitali, 13.11.1992 Yıldız Üniversitesi “International Architecture of Tourism in the Mediteranen” Sempozyumu açılışında Piyano Resitali, 07.05.1993 Adile Sultan Kasrı Öğretmen Evi ve Kültür Merkezi Piyano Resitali, 1993–2013 İstanbul Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi’nde düzenlenen Yıl Sonu Dinletilerinde Danışmanlık.

Tónleikar meistara (Konsertmeistari):

(İzlandaca) Başkemancı. Bkz. Concertmaster.

Tonmeister:

(Alm.) Ses kayıt uzmanı. Radyolarda ya da televizyon kanallarında bu işi yapan kişilere verilen isim. Radyolarda ve TV’lerde ses kaydetme konusunda çalışan, genellikle bu işin eğitimini almış şahıs. Ses ve sesin kaydının nasıl yapılması gerektiği konusunu bilen.

Tonsetzer:

(Alm.) Sesleri dizen kişi, sesleri biraraya getiren. Bağdar. Besteci. Kompozitör. Ses dizgicisi, ses mürettibi. Ses dizmeni. Bkz.: Bağdar.

Tonsystem:

(Alm.) Ses sistemi. Perde dizgesi. Bkz.: Perde dizgesi.

\ Top, Ilgın:

Ilgın Top, 2000 yılında İzmir Bornova’da dünyaya geldi. 2007 yılında “Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi Müzik ve Bale İlköğretim Okulu”nu burslu olarak kazanarak, keman eğitimine “Bilkent Senfoni Orkestrası Başkemancı Yardımcısı” İrina Nikotina ile başladı. Daha sonra eğitimine Muhammedjan Turdiev ve Reyyan Başaran ile devam etti. Küçük yaşlardan başlayarak yurt içinde ve yurt dışında birçok ustalık sınıfına katılan Ilgın Top Suna Kan, Cihat Aşkın, Dora Schwarzberg, Alexander Vinnitski, Viktor Tretyakov, Mincho Minchev ve Itzhak Rashkovsky gibi tanınmış isimlerle çalıştı. 2016 yılında Belçika’nın Namur kentinde yapılan “Uluslararası Grumiaux Keman Yarışması”nda “C Kategorisi”nde birincilik ödülüne layık görüldü. 2017 yılında “Uluslararası Pancho Vladigerov Genç Küğcüler için Keman ve Piyano Yarışması”nda ikincilik ödülü ve “Vladigerov Eserlerinin En İyi Yorumcusu” ödülüne layık görüldü. 13 yaşında iken ilk yalkıcılık deneyimini “Bilkent Senfoni Orkestrası” ile Henri Vieuxtemps’ın “5. Keman Konçertosu”nu çalarak elde etti. Daha sonra “İzmir Devlet Senfoni Orkestrası” ile Franz Waxman’dan “Karmen Fantezi”yi ve “Rus Filarmoni Orkestrası” ile Felix Bartholdy Mendelssohn’un “küçük mi’den Keman Konçertosu”nu seslendirdi. 2018 yılında bu kez Rengim Gökmen yönetimindeki “Hacettepe Senfoni Orkestrası” eşliğinde Franz Waxman’ın “Karmen Fantezi” isimli eserini “TRT Radyosu”  ve “Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası Salonu”nda olmak üzere iki ayrı dinletide seslendirdi. Ayrıca, “İş Sanat Milli Reasürans”ta “Parlayan Yıldızlar” dinleti serisinde, “Bilkent 30. Kuruluş Yılı Festivali”nde, “Varna Yaz Festivali”nde, “Dünyanın Kemanları Festivali”, “Erimtan Müzesi” ve “Cemal Reşid Rey Dinleti Salonu” gibi birçok yerde resitaller verdi. Ayrıca “TRT Radyosu”nda “Cihat Aşkın’la Radyo 3 Atölyesi” gibi birçok önemli izlence ve kayıtta yer aldı. İlk CD çalışmalarını Cihat Aşkın’ın küğsel yönetiminde ve “ING Bank”ın desteğiyle gerçekleştirdi. 2018 yılında “Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı Müzik ve Bale Lisesi”ni birincilik ile bitirdi. Halen çalışmalarını “Maastricht Konservatuvarı”nda Boris Belkin ile sürdürmektedir.

\ Top, Uğur:

1968 yılında Erzincan’da dünyaya geldi. İlk, orta ve lise eğitimini İzmir’de tamamladı. “Ege Üniversitesi Devlet Türk Müziği Konservatuvarı”“Ege Bölgesi Ağır Zeybeklerinin Tavırsal Notasyonu” adlı teziyle bitirdi ve aynı üniversitenin “Sosyal Bilimler Enstitüsü”nde Türk Halk Küğü dalında “Türk Halk Müziğinde Barlar” konulu tezi ile yüksek lisans eğitimini tamamladı. “Ege Üniversitesi Türk Halk Müziği Korosu”nu kurarak dinletiler verdi ve birçok yarışmada dereceler aldı. Çeşitli dernek ve üniversitelerin halk dansları topluluklarında küğ yöneticiliği görevleri üstlendi. 1992 yılında “TRT Kurumu”nun açmış olduğu “istisna akitli bağlama sanatçılığı sınavı”nı kazanarak bir yıl çalıştı. 1995 yılında “Kültür ve Turizm Bakanlığı Sivas Devlet Halk Müziği Korosu”na bağlama sanatçısı olarak atandı. Türk halk müziğinde yöresel ögelere bağlı kalmak kaydıyla bağdama-Türkü çalışmaları yapmaktadır. “Kültür ve Turizm Bakanlığı”nın 2007 yılında düzenlediği “Türk Müziği Formları Beste Yarışması”nda bar dalında bir eseri ödüle layık görüldü. “İzmir Narlıdere Belediyesi”nin açtığı “Aşık Mahsuni Şerif Türk Halk Müziği Beste Yarışması”nda “Serçeşme” adlı eseri birincilik ödülünü kazandı. “Karaman Valiliği” ve “Kültür Müdürlüğü”nün ortaklaşa düzenledikleri “Yunus Emre Şiirleri Beste Yarışması”nda üçüncülük, 2012 yılında düzenlenen “Amasya Altın Elma Türk Sanat Müziği Yarışması”nda ikincilik, 2013 yılında “TRT Türk Sanat Müziği Çocuk Şarkıları Beste Yarışması”nda birincilik ve yine aynı yılda düzenlenen “Manisa Altın Lale Türk Sanat Müziği Beste Yarışması”nda ikincilik ödüllerine layık görüldü. “Kültür ve Turizm Bakanlığı”nın “100. Yılında Çanakkale’de Barış” konulu beste yarışmasında mansiyon ödülü ve “Tokat Valiliği 1. Altın Asma THM Yarışması”nda birincilik ödülü kazanmıştır. Halen “Ankara Devlet Türk Halk Müziği Korosu”nda bağlama sanatçılığı görevini sürdürmektedir.

\ Topçu, Mahmut:

1953’de Elazığ’da doğdu. 1976’da “Ege Üniversitesi (Şimdi Dokuz Eylül Üniversitesi ) Müzik Bölümü”ne girdi. İki yıl okuyup ayrıldı. 1984’de “Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne ve Görüntü Sanatları Bölümü Anasanat Dalı Dramatik Yazarlık Sanat Dalı” öğrencisi oldu. 1985’de aynı Fakülte’nin açtığı “Suat Taşer Dramatik Yazarlık Kısa Oyun Yarışması”nda “Bir Başlı Sevda” adlı oyunuyla ikinci mansiyon aldı. Aynı yarışmanın 1988’de yapılanında ise ikincilik ödülünü “Cyrano De Bergerac Aramızda” adlı oyunuyla aldı. 1989’da mezun oldu. “1929-1939 Evresinde Türk Tiyatrosu Sorunlarının ‘Akşam’ Gazetesinde Yansıması” konulu lisans tezini hazırladı. Alman tiyatro pedagogu Marlies Krause ile iki yıl çalıştı. Oyunların ve çalışmaların kitaplarını hazırladı. Oyunda bateri çaldı. Yaratıcı (Eğitsel) drama seminerlerine katıldı. Dört seminerin katılım belgesini aldı. Seminerlerin kitapçıklarını fotoğraflı olarak hazırladı. 1991’de “Hacettepe Üniversitesi”nde açılan sınavı kazanarak okutman olarak girdi. Tiyatro, yazarlık, yaratıcı drama dersleri verdi. 1992’de “Bir Öğrenci Bileti” adlı doğaçlama-kabare oyununu metin yazım aşamasında öğrencileriyle çalıştı ve oyunu yönetti. Oyun “Hacettepe Üniversitesi”nde sahnelendi. Bu oyundan sonra Anton Çehov’un “Kuğu’nun Şarkısı” oyununu sahneye koydu. Oyun, “27 Mart Dünya Tiyatrolar Günü”nde  “Hacettepe Üniversitesi”nde sahnelendi. 9 Mayıs 1992’de “Ege Üniversitesi Tiyatro Günleri”nde ve 17 Mayıs 1992’de “Hacettepe Üniversitesi Gençlik Haftası”nda sahnelendi. 1992’de “Ankara Üniversitesi”nde “Güzel Sanatlar Eğitimi Dalı”nda yüksek lisansa başladı, 1996’da bitirdi. “Yükseköğretimde Zorunlu-Seçmeli Güzel Sanatlar Dersleri’nden Tiyatronun Değerlendirilmesi” konulu yüksek lisans tezini hazırladı. 1992’de Antalya’da düzenlenen “Dünya 2. Çocukların Tiyatro Festivali”nde drama lideri olarak görev yaptı. 1993’de Melih Cevdet Anday’ın yazdığı “Dikkat Köpek Var” adlı oyunu sahneye koydu. 1994’de uyarlamasını da yaptığı “Uzun İnce Bir Yol” adlı oyunu yönetti, sahneledi. 1995’de değişik öğrenci kadrosuyla “Hacettepe Üniversitesi”nde sahneledi. Aynı oyun 1995’de Füsun Balkaya tarafından “Hacettepe Üniversitesi”nde sahnelendi. 1996’da Friedrich Dürrenmatt’ın “Babil’e Bir Melek İniyor” adlı oyununu “Hacettepe Üniversitesi”nde ve “Alman Kültür Merkezi”nde sahneledi. 1997’de uyarladığı ve yönettiği “Balık Kavağa Çıkmış” adlı oyunu “Hacettepe Üniversitesi”nde sahneledi. “Balık Kavağa Çıkmış” adlı oyun 5 Nisan 1997 tarihinde “Ondokuz Mayıs Üniversitesi”nin düzenlediği “Karadeniz Festivali”nde sahnelendi. 1988’de “Kalbim Dinamit Kuyusu” adlı oyunun uyarlamasını yaptı ve yönetti. Canlı küğ yapımına ortak oldu ve ritm çaldı. Oyun “XXI. Uluslararası Karadeniz Aksu Festivali”nde sahnelendi. 1999’da “Kalbim Dinamit Kuyusu- II” adlı oyunu  uyarladı ve yönetti. 1999’da “Safiye Ayla” adlı küğsel oyunun uyarlamasını yaptı. Oyunu Füsun Balkaya yönetti. 1 Mayıs 1999’da “Hacettepe Üniversitesi”nde ilk kez sahnelendi. 14 Mayıs 1999’da “Zonguldak Karaelmas Üniversitesi”nde, 23 Mayıs 1999’da “Ondokuz Mayıs Üniversitesi”nde sahnelendi. 13 Haziran 1999’da “Safiye Ayla” adlı küğlü oyun “Kıbrıs Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) Lala Mustafa Paşa Spor Sarayı”nda sahnelendi. 2000’de Nikolay Gogol’un yazdığı “Bir Deli’nin Hatıra Defteri” adlı oyunu öğrencileriyle çalıştı. Oyun, “XXIII. Uluslararası Karadeniz Giresun Aksu Festivali 6. Tiyatro Günleri”nde sahnelendi. “Hacettepe Üniversitesi Gençlik Haftası”nda oynandı. 2001’de Shakespeare’in oyunlarından “Soylular ve Soytarılar” adlı oyunu uyarladı, öğrencileriyle çalıştı ve öğrenciler arasında sahnelendi. 2002’de Shakespeare’in “Troilos ile Kressida” oyununun kimi sahnelerinden “Thersites” adlı oyunu uyarladı ve çalıştı. Konservatuvar ve koordinatörle yaşanan idari sıkıntılar nedeniyle sahnelenemedi. Öğrenciler arasında sahnelendi. 2003’de kendi biyografisinden ve anılarından oluşan “Baterist” (Müzisyen) adlı oyunu yazdı. Öğrencileriyle çalıştı. Aynı nedenle sahneleyemedi. 2004’de “Hayatın Kitabı” (Yaşamın Gizlice Fısıldadıkları) adlı denemeler türünde bir kitap yazdı. 2006’da “Kadın Olmak” adlı uzun metraj film senaryosunu yazdı. Bu senaryoyu dizi senaryosu olarak yazmaktadır. 2008’de “Baterist” (Müzisyen) adlı yazdığı, yönettiği otobiyografik oyununu “Hacettepe Üniversitesi Gençlik Haftası”nda 16 Haziran 2008’de “75. Yıl Tiyatro Salonu”nda sahneledi. “Yeraltı-3” rock grubuyla birlikte oyunda bateri çaldı. 2010’da “Hayatın Kitabı - Yaşamın Gizlice Fısıldadıkları”nı yayımladı. 2011’de yaratıcı drama çalışmalarına yeniden döndü. “Çağdaş Drama Derneği”ne üye oldu ve kurslarına katıldı. 6. aşamayı bitirdi, katılım belgelerini aldı. “Yaratıcı Drama Yöntemiyle Oyun Yazma” projesini hazırlamaktadır. 2012’de yazdığı ve yönettiği “Biraz Kül Biraz Duman - Avni Anıl” küğlü oyununu “Hacettepe Üniversitesi Türk Sanat Müziği Korosu”yla (Yönetken: Özgen Gürbüz, Yardımcı Yönetken ve Yalkıcı: Nazım Şuvağ) 12 Ocak 2012’de “Hacettepe Üniversitesi M Salonu”nda sahneledi. 2012 Mayıs ayında “Behzat Ç. 67. Bölümü”nde “Yaşlı Baba” karakterini oynadı. 2013’de “Gençlik Kulübü Çağdaş Drama Derneği”nde tüm aşamaları tamamlayarak “Drama Liderliği Sertifikası”nı aldı. Halen “Hacettepe Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Seçmeli Dersler Birimi Koordinatörlüğü”nde “Tiyatro” dersi öğretim elemanı olarak görevini sürdürmektedir.

\ Topçuoğlu, Ziya Levent:

1955 yılında Afyon’da doğdu. İlk öğrenimini Antalya’da, orta ve lise öğrenimini Afyon ve Ankara’da tamamladıktan sonra Ankara “Gazi Eğitim Enstitüsü Fen Bilgisi Bölümü”nü bitirdi. Küğe ilkokul yıllarında mandolin çalarak başladı, orta öğrenimi sıralarında gitara eğilim duyduysa da 1979 yılında ud’la tanışarak ilk Türk küğü eğitimini radyo sanatçısı Ali Şenozan ve Gültekin Aydoğdu’dan aldı. Aynı yıllarda Kadri Şarman, Ahmet Hatipoğlu ve Bilge Özgen’in derslerinden de yararlandı. Hiç değişmeyen amatör yaklaşımıyla kısa zamanda kendini yetiştirdi. 1981 yılında “Ankara Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Korosu”nu kurarak yedi yıl çalıştırdı ve “Dekanlık Onur Belgesi” ile şereflendirildi. Daha sonra halen görev yaptığı “Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı Korosu”nu da kurup çalıştırdı. Bu koro ile sekiz yıl başarılı dinletiler verdi, aynı koro ile bir TV programı gerçekleştirdi. Ziya Levent Topçuoğlu halen “Türk Sanat Müziği Gönüllüleri Eğitim ve Araştırma Derneği”nde yönetken olarak çalışmalarını sürdürmektedir. 28. sanat yılını kutlayan Topçuoğlu’nun onaltısı “TRT” dağarına kabul edilmiş toplam ellidört bağdası bulunmaktadır. Ayrıca 2005 yılında “İstanbul Kadıköy Belediyesi” tarafından düzenlenen bağdama yarışmasında “Nihavend” yaratısıyla finale kaldı ve birincilikle ödüllendirildi. Şiir, öykü ve fotoğraf sanatı ile ilgili çok sayıda çalışması olan sanatçı evli ve iki çocuk babasıdır.

\ Toplum–Türk Halk Dansları Yarışması:

Avrupa ülkelerinde yerleşik Türk halk oyunları ekipleri arasında her yıl düzenlenen ve geleneksel hale gelmiş bulunan “Toplum – Türk Halk Dansları Yarışması” Hessen “Toplum Gazetesi”ninin desteğinde düzenlenmekte olup başvuruların “Hessen Toplum Gazetesi . Postfach 11 33 . 63201 Langen/H.” adresine yazılı olarak yapılması gerekmektedir. Çeşitli Avrupa ülkelerinde bulunan Türk halk oyunları ekipleri Türkiye’den gelen özel bir jüri önünde mücadele etmektedirler. Yarışmada ilk üçe giren ekipler ödül kazanmakta olup yarışmaya katılacak ekiplerde oynayanların oniki yaşından büyük olmaları, topluluğun en az sekiz kişiden oluşması ve yarışmaya konu dans süresinin en az altı, en fazla sekiz dakika olması gerekmektedir. Katılacak ekiplerden herhangi bir başvuru ücretinin alınmadığı yarışmada canlı küğ bulunması şartı da aranmamaktadır. Her geçen yıl artan oranda ilgi gören bu etkinlikle ilgili daha geniş bilgi ve rezervasyon için rmtoplum@aol.com adresi ile bağlantıya geçilmelidir.

Toprak, Gamze:

“Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Antakya Devlet Konservatuvarı”nda öğretim üyesidir. “Dokuz Eylül Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Yaylı Çalgılar Bölümü Keman Anasanat Dalı”nda lisans, “Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Antropoloji Bölümü”nde “Türkiye’nin Müzik Kültürlerinde Devlet Orkestralarının Yeri: İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası Örneği” adlı tez çalışmasıyla yüksek lisans, “İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzikoloji Anabilim Dalı”nda “Türkiye’de Özel Sektörün Klasik Müzik Etkinliklerini Destekleme Sistemi” adlı tez çalışmasıyla doktora derecesini tamamlamıştır. Yayınları: - Toprak, G. ve Yöre S. (2018) Türkiye’de Özel Sektörün Klasik Müzik Etkinliklerini Destekleme Biçimleri, Tarihin Peşinde: Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı: 19, syf: 291-314. - Toprak G. ve Tansuğ, F. (2018) İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası’nda “Orkestracı” Olma Sürecine İlişkin Bir İnceleme. İdil Sanat ve Dil Dergisi, cilt: 7, sayı: 46. syf: 743-755.

\ Toraman, Murat:

1975 yılında İstanbul'da doğdu. 1987 yılında “İstanbul Teknik Üniversitesi Türk Müziği Devlet Konservatuvarı Çalgı Eğitimi Bölümü”nün açmış olduğu sınavı kazanarak bu okulda okumaya hak kazandı. 1997 yılında mezun oldu. Aynı yıl adı geçen okulun yüksek lisans bölümünü kazandı ve 2002 yılında bitirdi. Bu arada 1993 yılında “TRT İstanbul Radyosu”nun açmış olduğu sınavı kazanarak sözleşmeli sanatçı olarak çalışmaya başladı. Birçok sanatçıya kaset çalışmalarında ve dinletilerinde eşlik etti. “Ensemble Feverish Müzik Grubu”nun bir üyesi olan sanatçı halen “TRT” kurumundaki görevini sürdürmektedir.

\ Torgersen, Torleif:

Torleif Torgersen 1967 yılında Bergen'de doğdu ve sahneye ilk kez 1992 yılında Oslo'da çıktı. “Norveç Devlet Küğ Akademisi”nde Einar Steen-Nøkleberg, Eva Knardahl, Lazar Berman ve Helsinki'deki “Sibelius Akademisi”nde Liisa Pohjola ile çalıştı. Diplomasını 1993'te aldıktan sonra aynı yıl Kuzey Norveç'teki “Min-Topluluğu”na katıldı. Bu toplulukla birlikte Norveç ve Avrupa'da dinleti dolaşısına çıktı ve birçok kayıt gerçekleştirdi. Bu etkinliklerinin yanında oda küğü yorumcusu olarak da çok etkin bir rol aldı ve diğer sanatçılarla birlikte birçok CD kaydı yaptı. Norveçli bağdar Fartein Valen ve Lasse Thoresen ile birlikte 1995 yılında yaptığı ilk yalkın CD çalışması “Norveç Grammy Ödülü”ne aday gösterildi. Ayrıca, Norveçli bağdar Klaus Egge'nin piyano için tüm yaratılarını kaydetti. Torleif Torgersen 1996–1997 yıllarında ise Kanada'da “Banff Sanat Merkezi”nde kadrolu sanatçı olarak görev yaptı. Birçok uluslararası festivalde sahne alan sanatçı Bergen Festivali, Berlin Festivali, St. Petersburg Festivali, Prag Festivali ve birçok diğer festivalde yalkıcı olarak sahneye çıktı. 2005 yılında İsviçre'de keman sanatçısı Shlomo Mintz ile birlikte “Sion Festivali” ve “Crans Montana Festivali”nin açılış dinletilerini verdi. Torleif Torgersen özellikle çağdaş küğ sanatçısı olarak çok etkili çalışmalarda bulunmakta olduğu gibi kendisi için yazılmış birçok yaratı da bulunmaktadır. Fortepiano da çalan sanatçı 2006 yılı Mozart kutlamaları için kurulan “Norveç Radyo Orkestrası” ile birlikte fortepiano için yeni bir konçertoyu da seslendirmiştir. Torleif Torgersen 2002 yılından beri Bergen'deki “Grieg Akademisi”nde görev yapmaktadır.

Tori, Rita:

Bkz.: Thoresen, Marguerite. Kırın sanatçısı Marguerite Thoresen’in sahne ismi.

\ Torun, Ece:

1989 yılında İstanbul’da doğdu. 1999 yılında girmiş olduğu “Çukurova Üniversitesi Adana Devlet Konservatuvarı” sınavlarını kazanarak Tuğrul Göğüş’ün keman öğrencisi oldu. 2004 yılında İtalya’da düzenlenen “The Canetti Festival”e katılarak Vladislav Halapsis ve Alexander Halapsis ile çalıştı. 2005 yılında Tuncay Yılmaz’ın açmış olduğu “Alaçatı Keman Okulu” bursunu kazanarak eğitim gördü. 2006 yılında “Akademi Datça”ya katılarak hem keman hem de oda küğü çalışmalarını Özcan Ulucan ve Ellen Jewett ile yaptı. Adana kenti ve ülke genelinde çeşitli dinletiler vermiş olan Ece Torun “Selçuk Üniversitesi Oda Orkestrası” ve “Çukurova Üniversitesi Akademik Sinfoni Orkestrası” üyesi olarak görevler aldı ve Cihat Aşkın’ın ustalık kurslarına da katıldı. Ece Torun “Çukurova Üniversitesi Adana Devlet Konservatuvarı”nda Tuğrul Göğüş’ün öğrencisi olarak keman eğitimini sürdürürken 2007-2008 eğitim döneminde kazanmış olduğu bursla Avusturya'nın ''Feldkirch Eyalet Konservatuvarı''na gitti ve lisans-II öğrenim dönemini burada geçirdi. Lisans eğitimini 2010 yılında "Çukurova Üniversitesi Devlet Konservatuvarı"nda tamamladı. "Adana Devlet Tiyatrosu"nda ''Özel Hayatlar'' ve ''Yaşar Ne Yaşar Ne Yaşamaz'' adlı oyunlarda görev aldı. Torun "Antalya Devlet Senfoni Orkestrası"nda da sözleşmeli keman sanatçısı olarak çalışmıştır.

Touche:

(Fr.) Tuş. Değme, değdirme. Dokunma, dokunmak. Piyano ve org gibi elçinli çalgılarda bir uygulama biçimi, icra tarzı. Bkz. Toucher.

Toucher:

(Fr.) Değmek, dokunmak. Dokunma, dokunum. Elçinli çalgıların tuşlarını parmaklarla dokunarak hareket ettirmek. Tuşe. (Örn.: Piyanistin tuşesi bana fazlasıyla yumuşak geldi.)




Son Güncelleme:02.08.2021 22.17
Toplam Ziyaret:5668269
Online Ziyaretçi Sayısı:14
Bugünlük Ziyaret :643

Bu Site En İyi Firefox,Chrome,Safari'de ve 1024x768 Çözünürlüğünde Görünür.