Am

Amabile:

Sevgi dolu bir ifadeyle.

Amaravole:

Bkz. Amarezza.

Amarezza:

(İt.) Acı dolu bir ifadeyle. Acılık, yakıcılık. Acılı bir ifade ile. Keskinlik. Acı dolu bir deyişle. Üzüntü dolu.

Ambitus:

(Alm.) Genlik. Bir ezginin, sesin ya da çalgının ses genişliği. Bir kilise küğünde yer alan ezginin genliği.

\ Ambrose, Saint (?340-397):

Saint Ambrose kilise doktoru ve piskoposu idi. Gelenek O’na diğer herhangi bir erken dönem Hristiyan liderde olduğu gibi küğsel bir önem atfetmişti. Ayrıca küğ tarihinde özellikle “Ambrosian” veya “Milano İşi” ırlamanın gelişimine katkısı ile de yer alır. Ambrose’un yaratılarına baktığımızda en azından dört, kendisinin olduğu sanılanlarla birlikte muhtemelen altı adet “ilahi” yazdığı görülür.

\ Ameling, Elly:

Sanatsal ırlar ve oratoryo edimleriyle tanınan Hollandalı sopran. 8 Şubat 1933 tarihinde Rotterdam’da dünyaya geldi. Ameling, yalnızca tek bir sahne eserinde rol almış olup (1973 ve 1974’te Wolfgang Amadeus Mozart’ın “Idomeneo”sunda “Ilia” rolü) çoğu ırlağanın aksine bir opera yıldızı değildir. Buna rağmen dünya çapında tanınmıştır. Sanatçının ertiksel yaşamında bir anlamda operadan tam anlamıyla uzak durduğunu söyleyebiliriz, Ameling opera yerine dinleti ve resital dağarına odaklanmayı tercih etti. Sanatçı ses eğitimine Rotterdam’da Jo Bollekamp ve Jacoba Dresden-Dhont ile başladı ve daha sonra pek tanınmış ırlağan Pierre Bernac ile Fransız şarkı dağarına eğildi. 1956 yılında Hertogenbosch’ta ve 1958 yılında Cenevre’de yapılan yarışmaları kazanınca dikkatleri üzerine çekti. Amsterdam’da 1961 yılında, Londra’da 1966 yılında ve New York’da 1968 yılında verdiği resitaller O’nun için çok önemli adımlar oluşturdu. Ertiksel yaşamında hızla yükselen sanatçı nihayet dünya çapında tanınan bir isim oldu. Özellikle Japon dinleyici ile aralarında kurdukları iletişim çok özeldi. Bir dinleti sanatçısı olarak Ameling, Bach ve Mozart yorumları ile beğeni topladı. Bunların yanısıra Haydn ve Mendelssohn oratoryolarındaki başarısı ile Mahler’in 4. Sinfonisi’ndeki yorumu son derece mükemmel idi. Ameling dinletilerinde sıklıkla Alban Berg’in “Sieben Frühe Lieder - Yedi Erken Şarkı”sına ve “Altenberg Liedleri”ne yer verdi. Berlioz’un “Les Nuits d’été - Yaz Geceleri” ve Ravel’in “Şehrazad”ı da izlencelerinde yer buldu. Yeni küğ oluşumlarına ilgi duyan sanatçı 1959 yılında Frank Martin’in “Mystère de la Nativité - Doğuşun Gizemi” isimli yaratısının ilk seslendirmesini üstlendi. 1975 yılında Prenses Christina’nın evlilik töreninde, 1980 yılında Prenses Beatrix’in “Taç Giyme Töreni”nde ırlayıcı olma onurunu elde eden sanatçının oldukça geniş bir dağarı bulunmaktadır. Bunlar arasında çok sayıda Alman, Fransız, Hollanda, İngiliz, İspanyol ve Japon yaratıları yer almaktadır. Dinletilerinde en çok Schubert’in verimlerine yer vermesine karşın Mozart, Schumann, Brahms ve Hugo Wolf eserlerini de ihmal etmemiştir. EMI çizit şirketi için Dalton Baldwin eşliğinde Debussy, Fauré, Poulenc ve Ravel’den oluşan bir Fransız eserleri bütünü kayda almıştır. Bir diğer önemli kaydı Felemenk Barok Dönem bağdarı Constantijn Huygens’in verimlerini bariton Man van Egmond ile değirmiye aktarmasıdır. Resitallerinde Joaquin Rodrigo, Xavier Montsalvage, Frank Martin, Samuel Barber ve Benjamin Britten tarafından yazılan şarkılardan oluşan izlenceler de oluşturan Ameling çok seyrek olarak samimi ortamlarda kabare şarkıları seslendirmiştir. Elly Ameling Kanada’da yapılan “Stratford Festivali”ne konuk sanatçı olarak katılmıştır. Olağanüstü berrak olan sesi ile küğdeki tüm koyultuları başarıyla uygulayan sanatçı geniş bir genliği olan renkli ifadeler kullanmıştır. Sahne üzerinde pek hareketli olmayan duruşu ve az kullandığı mimik ve jestleri ile büyük anlamlar yansıtarak dinleyiciyi büyülemeyi başaran Ameling 90’lı yılların ortalarında resital sahnelerini bırakıp birkaç kentte veda dinletileri vererek emekli oldu, buna karşın deneyimlerini ustalık kurslarında genç yeteneklerle paylaşmayı ilerleyen yaşına karşın sürdürmektedir.

Amerika Birleşik Devletleri'nin Ohio Eyaletinde Yerleşik Sanat Kurumlarının 2008 Yılı Ekonomik Tabloları:

     Bu yazı ülkemizdeki sanat kurumlarının bütçeleri ile ABD’den örnek olarak seçilmiş Ohio Eyaleti’nde bulunan ve adeta birer özel kuruluş olan sanat kurumlarının bütçelerini okuyucuların kıyaslayarak ele almaları için buraya konulmuştur. Okuyanların yazının tarihsel dilimini belleklerinde tutmaları gerekmektedir.
     Ohio’da bulunan bellibaşlı sanat kuruluşları kötüye giden bir ekonomiye rağmen 2007-2008 bütçelerini dengede tutmayı başardılar. Parası kalmadığı için yakın zamanlarda çalışmalarını askıya almış olan “Columbus Sinfoni” hariç tutulacak olunursa, finansal açıdan büyük mücadeleler veren çok sayıda sanat kurumu sürpriz bir şekilde olumlu bir seyir izledi. En kayda değer olan ise “Columbus Operası” oldu. Yalnızca iki yıl önce 1.2 milyon dolarlık bir borca batmış olan bu kurum içinde bulunduğumuz mevsimde giderek artan hesap açığını ılımlı bir şekilde azaltmış görünmektedir. “BalletMet Columbus”a gelince, yöneticiler mali yılı topluluğun ilk büyük bütçe açığı ile tamamlamayı beklerlerken sanat dostlarından aldıkları küçük yardımlarla herşeye karşın bütçelerini dengede tutmayı başardılar. Amerika Birleşik Devletleri’nde kurumların birçoğu için Temmuz ayının başı bir önceki mali yılın sonunu işaret eder. Sanat kurumlarının temsilcileri geçtiğimiz mevsim kemerleri hayli sıktıklarını ve mevsim sonuna erişebilmek amacıyla ilave bağışlar için adeta yalvardıklarını belirtiyorlar.“Çağdaş Amerikan Tiyatro Topluluğu”nun sorumlu direktörü ve “Columbus Sahne Sanatları Derneği”nin başkanı olan Bill Conner “Sanat kurumları bilet satışları beklendiği ölçüde gerçekleşmeyince eskisine oranla daha çabuk etkileniyorlar. Sanat toplulukları bir bütün olarak daha esnek ve atak davranmayı öğrendiler.” demektedir. Ohio’da bulunan çok sayıda grup yeni bir destek kaynağından yararlanmaktadır. Geçtiğimiz sonbaharda “Columbus Kültürel Önderlik Konsorsiyumu” tarafından başlatılan bir girişimle başlangıç olarak toplam 640.000 dolarlık bir meblağ 15 sanat ve kültür organizasyonu arasında paylaştırılmıştır. Çeşitli grupların kesinleşmemiş finansal durumlarını genel bir bakışla ele alırsak:
     • BalletMet Columbus: Geçtiğimiz mevsim yapılan 370.000 dolarlık bir kesintiye rağmen topluluğun yöneticileri 5 milyon dolarlık bütçede rekor sayılabilecek 170.000 dolarlık bir bütçe açığından endişe etmekteydiler. Ancak geçtiğimiz iki hafta içinde yönetim kurulu üyeleri 70.000 dolarlık teminat elde ettiler ve 120 kişiden destek sözü aldılar. Yönetim Kurulu Başkanı Cheri Mitchell “Yılı kara listede tamamlama endişemiz vardı. Ancak şu andaki durum kendini sanata adamış çok sayıda işadamı ve sanatseverin bale sanatının topluma ne büyük katkılar sağladığını anladıklarını göstermektedir.” diyor.
     • Columbus Association for the Performing Arts“Columbus Sinfoni Orkestrası”nın“Ohio Tiyatrosu Salonları”nı kullanması karşılığında ödemesi gereken kira borcundan kalan açığa rağmen “Columbus Sahne Sanatları Birliği” 10.3 milyon dolarlık bütçesinden kesintiler yaparak dengeyi sağlamıştır.
     • Columbus Children's Theatre: Yönetim Kurulu Başkanı ve Sanat Direktörü William Goldsmith’in verdiği bilgilere göre “Columbus Çocuk Tiyatrosu” bilet satışı tamamlanmış rekor sayıdaki etkinlikten dolayı hayli iyi durumda olup 705.000 dolarlık bütçenin 10.000 dolar fazla vermesinden büyük yararlar sağlayacaktır.
     • Contemporary American Theatre Company“The Riffe Center”de yerleşmiş olan bu profesyonel tiyatro bir milyon dolarlık bütçesini daha küçük gruplarla oyunlarını sergilemek ve başka kemer sıkma yöntemlerini devreye sokmak yoluyla dengelemeyi başarmıştır. “Çağdaş Amerikan Tiyatro Topluluğu”nun sergilediği ilk iki oyunun bilet satışlarının beklenenden daha zayıf gitmesi yönetimin bütçeden 100.000 dolarlık bir kesinti yapmasını zorunlu hale getirdi, ancak mevsimin ikinci yarısındaki oyunların daha popüler oluşu belli bir rahatlama sağladı.
     • Jazz Arts Group“Southern Tiyatrosu”nda yerleşik bulunan “Columbus Caz Orkestrası” 2.3 milyon dolarlık bütçesinde yaklaşık 50.000 dolarlık bir kesinti yaparak dengeyi sağlayabilmiştir. Ancak 35 yıllık “Caz Sanatları Grubu Organizasyonu”nun idari müdürü Bob Breithaupt’un ifadesiyle, 1999 ve 2000 yılları haricinde bütçesini hep dengede tutmayı başarmış olan yönetim bilet satışı yolu ile parasal sorunların çözümünde bu yıl hayli zorlanmıştır.
     • King Arts Complex: Sanat ve kültür merkezi olan “King Arts Complex” bütçesini 1.6 milyon dolardan 1.4 milyon dolara çekmek zorunda kalmıştır. Kompleksin yöneticisi olan Barbara Nicholson “Bir kez daha ölçtük, biçtik ve boş kadrolarımızı yarı zamanlı çalışanlarla doldurmaya karar verdik, ayrıca tesislerimizde yapmamız gereken bazı yenilemeleri erteledik.” demektedir.
     • Opera Columbus: 2006 yılındaki 1.2 milyon dolarlık bütçesinden kalan 51.600 dolarlık borcu ödemiş olan yönetim şimdi 1.77 milyon dolarlık bütçesinden 185.000 dolarlık bir fazlalık beklemektedir. İdari müdür Press Southworth’e göre peşisıra gelen iki yılda kara günler yaşadılar, ancak yollarından şaşmadılar.
     • Phoenix Theatre for Children: Bilet satışlarının zayıflığına ve abone miktarındaki düşüşe rağmen onbeş yıllık bu topluluk 480.000 dolarlık bütçesinde 4.000 dolar gibi küçük bir fazla vererek “Riffe Center”daki mevsimi tamamlamayı başarmıştır. Sanat direktörü Steven Anderson küçük bir topluluk olduklarını, bu nedenle değişen koşullara uyum gösterme sorunu yaşamadıklarını belirtmektedir.
     • ProMusica Chamber Orchestra of Columbus: 29 yıllık bu organizasyon idari müdür Janet Chen’in belirttiğine göre her yıl olduğu gibi bu yıl da bütçesini dengede tutmayı başarmıştır. “Columbus ProMusica Oda Orkestrası”nın 1.1 milyon dolarlık bütçesi topluluğun 34 küğcüsünün Ekim’den Mayıs’a dek performanslarının giderini karşılayabilmektedir.
     • Wexner Center for the Arts“Multimedya Sanatları Sergileme Merkezi” olan “Wexner Center for the Arts” “Ohio Eyalet Üniversitesi Kampusu”nde etkinliklerini sergilemekte, 9 milyon dolarlık bütçesini dengede tutmayı başarmaktadır. Üstelik bu mevsim yaklaşık 20.000 dolarlık hafif bir artış sağlayabilmişlerdir. 2008-2009 mevsimi planlarını 31 Temmuz’da açıklayan merkez yine de bilet satışlarını ve harcamaları çok yakından gözlemeye kararlıdır.
     • “Columbus Sanat Müzesi” ve “Thurber House Literary Center”: Yukarıda adı geçen kurumların dışında “Columbus Sanat Müzesi” 7.5 milyon dolarlık ve “Thurber House Literary Center” 700.000 dolarlık bir bütçeyi kontrol etmekte, ancak açık vermeyi beklemektedirler. Adı geçen her iki kuruluşun mali yılları Aralık ayının son günü itibarı ile hesaplanmaktadır.

\ Ammon, Blasius:

Bazı kaynaklara göre 1558’de, diğer bazı kaynaklara göre de 1560 yılında Avusturya’nın Tiroller bölgesine bağlı Innsbruck’ta bulunan Hall in Tirol kasabasında doğan Avusturyalı bağdar, ırlağan ve Fransisken keşişi Blasius Ammon geç Rönesans dönemi sanatçısıdır. Arşidük Ferdinand’ın Innsbruck’daki korosunda hizmet verdikten sonra Venedik’e gitmiş ve bu kentte Andrea Gabrieli’nin öğrencisi olmuştur. Bu süreçte Adrian Willaert’in iki kilise orgu için geliştirdiği ikili tekniği öğrenmiştir. Ülkesi Avusturya’ya döndüğünde bu tekniği tanıtmıştır. Salt dinsel küğ yazan ve gerçekleştiren Blasius Ammon 1582 yılında yaratılarının ilk kolleksiyonu olan Liber Sacratissimarum Cantionum Selectissimus”u üretmiş, 1587 yılında ise “Fransisken Mezhebi”nin bir üyesi olmuştur. 1590 yılında Viyana’da ölene dek bu mezhebe bağlı bir keşiş olarak yaşamıştır.

Amorevole:

Sevgili, sevgi dolu.

Amorevolmente:

Aşıkane, sevgiyle, aşkla.

Amorosamente:

Bkz.: Amorevolmente.

Amoroso:

(İt.) Duygulu, yumuşak, sevecen, şefkatli, şefkat dolu. Aşkla, sevgiyle, aşıkane. Bkz.: Amorevolmente.




Son Güncelleme:02.08.2021 22.17
Toplam Ziyaret:6309870
Online Ziyaretçi Sayısı:5
Bugünlük Ziyaret :342

Bu Site En İyi Firefox,Chrome,Safari'de ve 1024x768 Çözünürlüğünde Görünür.