Ga

G (So):

Abc’sel sisteme göre kullanılan nota yazısında “so” notası için kullanılan harf. Ortaçağda yine bu notanın işareti ve adı. Orkestra partiturlarında “so” çalgılar için kullanılan simge; örneğin Corni in G (So Korno) veya Trombe in G (So Trompet) gibi. Do’dan do’ya diyatonik dizinin beşinci derecesi “G”dir. Ayrıca latin dillerinde, örneğin Fransızca’da “sol el” demek olan “gauche” kelimesinin kısaltmasıdır. Bkz. Gauche.

G Dur:

(Alm.) Büyük so. Sol majör.

G Sharp:

(İng.) So(l) diyez.

\ Gabrieli, Giovanni:

İtalyan bağdar ve orgçalar. Tahminen 1554 ile 1557 yılları arasında Venedik’te dünyaya geldi. Ailesinin beş çocuğundan birisiydi ve babası Giovanni’nin doğumundan kısa bir süre önce Carnia’dan Venedik’e taşınmıştı. Sanatçının gençlik dönemi için pek fazla bir şey bilinmemektedir. Muhtemelen 1560 yılından 1585 yılındaki ölümüne dek “Aziz Marko Bazilika”sında görev yapmış olan amcası bağdar Andrea Gabrieli ile çalıştı. Giovanni kuvvetli bir olasılıkla amcası tarafından büyütüldü. O’nunla olan yakınlığını 1587 yılında bağdadığı konçertolar defterinin kapağında amcasına ithafen yazdığı şu sözlerle ifade etti: “Amcama, bir oğuldan biraz daha az bir yakınlıkta hissediyorum.” Genç bağdar “Dük Albert V”in sarayında görevli olan ve o dönem pek bir önem kazanmış olan Orlando de Lassus ile çalışmak için Münih’e gitti ve yaklaşık 1579 yılına dek bu kentte kaldı. Lassus, İtalyan bağdarın küğsel tarzının gelişimi üzerinde etkili olan bellibaşlı unsurlardan birisi oldu. Sanatçı 1584 yılı civarında Venedik’e geri döndü ve 1585 yılı başlarında “Aziz Marko Bazilika”sında Claudio Merulo’nun bu görevden ayrılmasından sonra birinci orgçalar konumuna atandı. Amcasının bir müddet sonra sonsuzluğa göç etmesiyle birlikte birinci bağdar oldu. Bu dönemde Gabrieli kendisinden önce gelen bağdarların yaratılarını düzenleme işine kendisini adadı. Eğer Giovanni Gabrieli bu konuda çaba harcamasaydı bu tür eserler büyük bir ihtimalle yitirilmiş olacaktı. Gerçekten de sanatçı, zamanının büyük bir bölümünü bu tür eserleri derlemeye ve düzenlemeye ayırmıştı. Gabrieli bundan sonraki aşamada “Scuola Grande di San Rocco - San Rocco Büyük Okulu”nda organist olarak yaşamının sonuna dek sürecek bir iş buldu. Bu okul Venedik’te bulunan tüm hayır kurumları içinde en prestijlisi ve en sağlıklı olanı idi. Zamanın tanınmış ırlağanları ve çalgıcıları bu kurumda sanatlarını icra etmişlerdir. Gabrieli “Aziz Marko” için bağdadığı yaratıların daha çoğunu bu kurum için kaleme aldı. Sanatçı kendi döneminin en etkili küğcülerinden birisiydi ve yaratıları ile Avrupa’nın en dikkat çeken isimlerinden birisi oldu. Gabrieli 1597 yılında yazdığı “Sacrae symphoniae - Kutsal Sinfoni” ile pek popüler oldu ve hemen akabinde özellikle başta Almanya olmak üzere tüm Avrupa’dan bağdarlar O’nunla çalışmak için Venedik’e akın etmeye başladılar. Sanatçı yeni öğrencilerini İtalya’da yazılmış madrigalleri çalışmaları konusunda yönlendirdi ve bu isimler ülkelerine dönerken yalnızca “Venedik Polikoral Stili”ni değil, aynı zamanda madrigal stilini de götürmüş oldular. Ürünleri “Rönesans”tan “Barok”a geçilirken “Venedik Okulu”nun doruk noktasını oluşturmuştur. Bu sayede, başta Heinrich Schütz gelmek üzere pek çok isim küğ tarihini derinden etkileyen bir eğilimi, erken Barok dönem küğünü kuzeye, bilhassa Almanya’ya taşıdılar. İşte tam da bu nedenle zirve noktasını Johann Sebastian Bach’ta yakalayan Alman Barok küğünün güçlü geleneğinin köklerini Venedik’te aramak lazım gelir. Gabrieli yaklaşık 1606 yılı civarında çeşitli hastalıklara yakalandı, bu rahatsızlıklar giderek gelişti. Sanatçı üstlendiği görevlerini yavaş yavaş yerine getiremez hale geldi ve bu nedenle kilise yetkilileri kademeli olarak O’nun görevlerini yeni atadıkları isimlere bırakmaya başladılar. Sanatçı bir böbrek taşının getirdiği komplikasyonları aşamayarak 12 Ağustos 1612 tarihinde Venedik’re sonsuzluğa göç etti.

Gagaku:

(Jap.) Bir Japon oyunu, bir tür oyun. Küğlü ve kırınlı bir oyun. Özellikle Japon soylularına sunulmaktaydı.

Gagliarda:

(İt.) Serbest ve canlı bir İtalyan kırınıdır. Bkz. Gaillarde. Fransızca adı “gaillarde” olan bu kırın XVI. ve XVII. yüzyıllarda pek sevilmekteydi. Neşeli ve sevimli içerikli olup eski Alman ardışlarında ikinci parça olarak yer aldığı görülür. “Gagliarda”nın İtalya’nın Roma yöresinde bir zamanlar aynen “Romanesca” gibi kabul gördüğü ve makbul olduğu bilinmektedir. Oldukça serbest ve pek canlı olan bu kırında dansa giren çöküp kalkarak veya salonda baştan başa yürüyerek, bazen de salonun ortasından geçerek neşe yaratmaya çalışırdı. Bkz. Gai.

\ Gagnon, Antoine Marchand:

Oyuncu. Filmografisi: En bilinen filmleri “Milo” (2017), “Genese” (2018) ve “Off” (2019). Diğer çalışmaları: “Pour l’Amour de Clara - Clara’nın Aşkına” (2014 - Kısa Film), “Bon Appétit - Afiyet Olsun” (2015 - Kısa Film), “Thordu” (2015 - Kısa Belgesel), “Mes Petits Malheurs - Benim Küçük Talihsizliklerim” (2016 - TV Dizisi), “Mon Dernier Ete - Son Yazım” (2017 - Kısa Film), “Manon Aime Le Hockey - Manon Hokeyi Seviyor” (2017 - Kısa Film), “Mehdi et Val” (2018-2019 - TV Dizisi), “Cerebrum” (2019 - TV Dizisi), “District 31 - 31. Bölge” (2020 - TV Dizisi).

Gai:

(Fr.) Şen, neşeli, oynak. Bkz. Gaio., Gaîment.

Gaillarde:

Bkz. Gagliarda.

Gaîment:

(Fr.) Şen, neşeli, oynak bir tarzda.

Gaio:

(İt.) Neşeli ve şen bir ifade ile.

\ Galamian, Ivan:

Ivan Galamian Rusya'da doğdu, Fransa'da uzun yıllar yaşadıktan sonra Amerika Birleşik Devletleri'ne yerleşti ve bu ülkede yaşamış en kaliteli yaylı çalgı öğretmeni olarak isim yaptı. Özel keman dersleri öğretmeni olarak ün kazanan Galamian gerek Amerika'dan ve gerekse dünyanın her yerinden gelen virtüoz yeteneğinde birçok değerli kemancı yetiştirmiş bir sanatçıdır. Türk keman sanatçısı Ayla Erduran da uzun bir süre Ivan Galamian'dan dersler almıştır. Galamian'ın kurslarını izleyenler arasında Fethi Kopuz da bulunmaktadır. Galamian'ın asıl çalışma atölyesi New York kentinde bulunmakta ve kendisine çok sayıda asistanı yardımcı olmaktaydı. Sistemli ve sürekli çalışan sanatçı kazandığı parayı kendi ismiyle anılan "Galamian Yaz Kursları"na yatırmıştır. Bu durum O'nun yaşam felsefesi hakkında önemli bir ipucu oluşturmaktadır. New York'un kuzeyinde, Kanada sınırına yakın, Medow Mount isimli yerde büyük bir arazi satın alan Galamian ormanlar içerisinde, yemyeşil bir ovaya hakim bir yamaçta duvarlarla çevrili kendine ait bir villa ve ağaçların arasına serpiştirilmiş irili ufaklı bir sürü bina ile bir kompleks oluşturmuştur. Bu binalarda bağımsız çalışma odaları, derslikler... vd. yer almaktadır.

Galant Stil (Galant Style):

Rokoko. Barok. Bkz. Stil Galant.

\ Galati, Florin Ionescu:

Bükreş doğumlu sanatçı dört yaşında iken babası ünlü kemancı ve yönetken Ilarion Ionescu Galati ile keman çalışmalarına başladı. Daha sonra “Braşov Küğ Okulu”nda eğitimine devam etti ve 1989 yılında “Bükreş Küğ Akademisi” öğrencisi oldu. On yaşında iken kemancı olarak ertiksel yaşamına başlayan sanatçı 1989 yılında İtalya’da “Stressal Uluslararası Keman Yarışması”nda birincilik ödülü ve altın kupa kazandı. 5 Mart 1993 yılında “Braşov Filarmoni Orkestrası”nın devlet yalkıcısı olmuştur. Amerika, Kanada, İsviçre, Bulgaristan, Türkiye, Yunanistan, Avusturya, Moldovya, Fransa, İtalya, Norveç, Almanya, Japonya, İspanya ve İngiltere’de ünlü dinleti salonlarında dinletiler vermiştir. 2002–2004 yıllarında “Romanya Küğ Kritikçileri Kuruluşu” tarafından “En İyi Romen Küğü Yorumcusu Ödülü”nü almış olan sanatçının çok geniş bir dağarı ve birçok CD kaydı bulunmaktadır.

\ Galati, Ilarion Ionescu:

Romanya’nın Iassy kentinde 1937 yılında doğan sanatçı dört yaşında kemanla tanıştı. Öğrenimine George Manoliu’nun yanında devam etti. “George Enescu Filarmoni Orkestrası”nda keman üyesi olarak başladığı sanat yaşamında, on yıl yalkıcı olarak tüm Romen orkestraları ve birçok Avrupa orkestraları eşliğinde dinletiler verdi. Bu arada Çin ve Moğolistan’da yirmidört keman resitali verdi. Yedi yaşından beri orkestra yönetkeni olmayı düşleyen sanatçı “Bükreş Filarmoni”sinde çalışırken en iyi yönetkenleri yakından tanımak ve beraber çalışmak olanağını buldu. 1959 yılında  “Bükreş Küğ Akademisi”nden mezun oldu. 1965 yılında Paris’te “Ecole Normale de Musique”de Pierre Dervaux ile çalıştı. Diploma ve jürinin verdiği birincilik ödülünü aldıktan sonra Romanya’ya geri döndü ve gereken sınavı vererek yüzaltı yıllık geçmişi ile Romanya’nın en eski orkestrası olan ve geçmişte Richard Strauss, Johannes Brahms ve F. Liszt tarafından yönetilen “Braşov Filarmoni Orkestrası”na sürekli yönetken ve genel küğ yöneticisi olarak atandı. Sanatçı Romanya’nın yanısıra birçok ülkede ve dünyaca ünlü birçok orkestrada önemli isimlerle gerçekleştirdiği sanatsal etkinliklerle büyük başarılar kazanmıştır. Ayrıca “İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası”nda üç mevsim boyunca küğsel yönetkenlik,1991 yılından itibaren “Eskişehir Anadolu Üniversitesi”nde uzun yıllar öğretim üyeliği yapmıştır. Avrupa’nın çeşitli orkestralarındaki birinci konuk yönetkenlik görevi de devam etmektedir. 2000 yılında Romanya (Braşov) onursal vatandaşlık, 2001 yılında “Romanya Küğ Eleştirmenleri Derneği” tarafından onur ödülü, 2003 yılında “Romanya Küğ Eleştirmenleri Büyük Ödülü”nü almış ve 2004 yılında Romanya Devlet Başkanı tarafından “Devlet Sanatçısı” ünvanına layık görülmüştür.

\ Gallo, Sergio:

Paris "Conservatoire Europeen de Musique"ten üstün başarı ile ve Budapeşte "Franz Liszt  Akademisi"nden mezun olan Sergio Gallo yüksek lisans ve sanatçılık diploması eğitimini "Cincinnati Koleji Küğ Bölümü"nde yaptı, doktorasını ise "Kaliforniya Üniversitesi"nde tamamladı. "Sao Paulo Sinfoni Orkestrası Konçerto Yarışması" ve "Kaliforniya Sinfoni Orkestrası Konçerto Yarışması"nı kazanan Gallo "New York Amerikan Küğ Merkezi Henry Cowell Teşvik Fonu"na layık görüldü ve "NEA (Milli Eğitim Birliği) Challenge America Fast–Track Review Grant" ödülü ile Kuzey Dakota dolaşısını gerçekleştirdi. Amerika ve Türkiye'deki çeşitli orkestralarla ve ayrıca "Radio France" ve "Radio Cultura" için çaldı. Asya ve Avrupa ülkeleri ile Amerika'nın büyük kentlerinde ve anavatanı Brezilya'da resitaller ve eğitim izlencelerine katılan sanatçı Kanada, Çin, Fransa, Macaristan ve Almanya'da da dinletiler verdi. Ayrıca "Tayvan Uluslararası Piyano Seçmeleri"nde jüri üyeliği yaptı. En son etkinlikleri arasında Atlanta, Atina ve Philadelphia'da küğ eğitmenleri için konferans ve dinletiler dizisi yer almaktadır. 2008 yaz sezonu içinde "Colorado" ve "Sao Paulo Küğ Festivalleri"nde dinletiler vermiş ve eğitmenlik yapmıştır. Bösendorfer sanatçısı olan Sergio Gallo "Eroica Classical Recordings" için kayıtlar yapmıştır. (www.eroica.com/sg-music.html) . Bu kayıtları ünlü "Gramophone Magazine" ve "American Recording Guide"dan övgüler almıştır. Evvelce "Millikin Üniversitesi" ve "Kuzey Dakota Üniversitesi"nde öğretim üyeliği yapan Gallo 2006 yılından beri Atlanta'da "Georgia Devlet Üniversitesi Küğ Okulu"nda öğretim üyeliği görevini sürdürmektedir.

Galop:

Kıvrak bir kırındır. Diğerlerine nisbeten yeni bir dans olduğu söylenebilir. 2/4’lük ölçüdedir. Bazı yerleri sıçrayışlıdır.

Galopade:

Bkz. Galop.

Galopp:

Bkz. Galop.

Gam:

Bkz. Aşıt. Dizi.

Garbo:

(İt.) Zerafetle, incelikle. Zarif, ince. Zerafet, incelik. Nezaket, naziklik, nazik olma durumu. Kibarlık, kibarca.

Garbo, Greta:

Greta Garbo'nun Heykeli

Greta Garbo'nun İzlandalı sanatçı Jon Leifsson tarafından yapılan ve "Harjedal Ormanları"na yerleştirilen heykeli.

\ Gatto, Ermelinda Amelia:

Opera ırlağanı olan mezzosopran Ermelinda Amelia Gatto 11 Ağustos 1965 tarihinde Palermo’da dünyaya geldi. Cenevre’de “Niccolo Paganini Konsevatuvarı”nda eğitim gördü ve 1994 yılında mezun oldu. Mezuniyet sonrasında Raina Kabaiwanska, Michael Aspinall, Rogelio Gavilanes, Roberto Coviello ve Gaetano Tirotta gibi isimlerin açmış oldukları gelişim ve ustalık kurslarına katıldı. Piero Nuti ve Adriana Innocenti’nin diksiyon ve anlatım kurslarını başarıyla izledi. 1994 yılında “Palermo Üniversitesi Dil ve Edebiyat Bölümü”nden diploma alarak İngilizce, Almanca, İspanyolca, Arapça, Alman Filolojisi, Gilotoloji ve Eski Hint-Avrupa dilleri alanında uzmanlık elde etti. Yüksek lisans aldığı konular arasında “Eğitsel İlişkilerde Grup Yönetimi”, “Çalgısal Öğretselliklerin Yöntem Bilimi”, “Küğ Çalışmalığı”, “Küğsel Alanda Esnek Öğretsellikler İçin Etkileşim, İletişim ve Grup Oluşturma”... Bailaora Deborah Idelia Brancato ile “Flamenko Sanatı”nı inceledi. Maria Jesùs Rodrigues ve Manuel Lopez Romero gibi eğitimcilerle bu alandaki şarkıların basamaklarını irdeledi. 1996 yılında İspanya’nın “Salamanca Üniversitesi”nde İtalyan Dili ve Edebiyatı öğretmenliği yaptı. Siem’de “Küğsel Eğitim için İtalyan Toplumu” adına çalıştı, Siena’da “Diapason Küğ Okulu”nda görev aldı, Floransa kentinde bulunan “Trill Kültür, Sanat ve Küğ Merkezi”nde İtalya’ya eğitim görmek için gelen yabancı kökenli ırlağanlara dağar uygulamaları çerçevesinde ses tekniğinin yanısıra İtalyan dili ve diksiyonunu öğretti. Imerese ve Bagheria kentlerinde “CMM Çağdaş Küğ Merkezi”nde çalıştı. Opera, dinleti ve resitallerde yer alan sanatçı aşağıdaki rollerde yer almıştır: “Il Trovatore”de “Azucena”, “Carmen”de “Protagonist”, Pietro Mascagni’nin “Cavalleria Rusticana” isimli yaratısında “Lola”, Stanislao Gastaldon’un “Mala Pasqua”sında “Lola”, Giuseppe Verdi’nin “Maskeli Balo”sunda “Ulrica”, Giuseppe Mulè’nin “Carini Baronesi” isimli operasında “Violante”, ve diğerleri...

Gauche:

(Fr.) Sol el. Kısaltması: G.

Gavot:

16. ve 18. yüzyıllar arasında kullanılmış olan çift zamanlı bir Fransız kırınıdır. Klasıl ardışlarda; özellikle de Lully, Rameau ve Gluck operalarında kullanılmıştır. Bkz. Gavotte.

Gavotte:

Bkz. Gavot.




Son Güncelleme:02.08.2021 22.17
Toplam Ziyaret:6304601
Online Ziyaretçi Sayısı:1
Bugünlük Ziyaret :45

Bu Site En İyi Firefox,Chrome,Safari'de ve 1024x768 Çözünürlüğünde Görünür.