Mi

Mi Majör Gamı, Mi Majör Dizisi:

Bkz. Büyük Mi Dizisi.

Miam (İstanbul Teknik Üniversitesi Dr. Erol Üçer Müzik İleri Araştırmalar Merkezi):

“MiamSunar” etkinlikleri “Türkiye İş Bankası” desteğiyle “Miam” tarafından düzenlenmektedir. Tüm “MiamSunar” etkinlikleri ücretsizdir.

Miam Onur Ödülü:

Küğün çeşitli dallarında lisansüstü eğitim veren “Miam” (İstanbul Teknik Üniversitesi Dr. Erol Üçer Müzik İleri Araştırmalar Merkezi) tarafından çağdaş küğe katkıda bulunmuş sanatçılara verilen “Miam Onur Ödülü”nün ikincisi 12 Aralık 2006 tarihinde “İstanbul Teknik Üniversitesi Maçka Kampüsü”nde düzenlenen bir törenle Türk çağdaş küğünün öncülerinden bağdar İlhan Mimaroğlu’na verilmiştir.

Mibemol Majör Gamı, Mibemol Majör Dizisi:

Bkz. Büyük Mibemol Dizisi.

Michael Jackson'ın Ölüm Nedeni:

Michael Jackson'ın Son Fotoğrafı“Pop’un Kralı” olarak tanınan Afro-Amerikalı ırlağan, küğcü, bağdar, söz yazarı, kırıncı ve pop yıldızı Michael Jackson’ın bilinen son fotoğrafı sol yanda yer almaktadır. Jackson’ın ölüm sebebinin uykusuzluk tedavisinde kullandığı çok güçlü anestezi ilacı propofol olduğu açıklanmıştır. Propofol ve sakinleştirici lorazepam ilaçlarının Jackson’ın ölümünün en önemli nedenleri olduğu kaydedilen açıklamada, Jackson’ın kanında midazolam, diazepam, lidocaine ve ephedrine ilaçlarının da bulunduğu söylenmiştir. Olayın cinayet olmasından şüphelenilmekle birlikte Jackson’ın şahsi doktoruna 2010 yılının Şubat ayında “kazara ölüme sebebiyet verme” suçundan dava açılmıştır. Bu dava doktorun mahkeme kararıyla hapis cezasına çarptırılmasıyla sonuçlanmıştır.

\ Michelangeli, Arturo Benedetti:

İtalyan piyanist ve bağdar. 5 Ocak 1920’de Brescia’da dünyaya geldi. Henüz üç yaşında iken küğ dersleri almaya başladı. Ailesi başlarda keman öğrenmesini istediyse de kısa süre içerisinde piyanoya geçiş yaptı. Onbir yaşında “Milano Konservatuvarı”na girdi ve üç yıl sonra, daha ondört yaşında iken bu okuldan mezun oldu. 1938 yılında, henüz onsekiz yaşında iken uluslararası anlamda ertiksel yaşama Brüksel’de gerçekleştirilen “Ysaye Uluslararası Küğ Festivali”ne katılarak başladı. Bu yarışmada yedinci olabildi. Arthur Rubinstein bu yarışmada jüri üyesi idi; Emil Gilels birinci ve Moura Lympany ikinci olmuşlardı. Rubinstein’a göre genç Arturo tatmin edici bir performans sergileyememiş, ancak kusursuz bir teknik seviyeye eriştiğini gözler önüne sermişti. Tam bir yıl sonra Michelangeli “Cenevre Uluslararası Yarışması”nda birincilik ödülünü kazanmayı başardı. Bu yarışmanın jüri üyeleri arasında bulunan Alfred Cortot “yeni bir Liszt’in ortaya çıktığını” muştuluyordu. Romen orkestra yönetkeni Sergiu Celibidache’ye göre sanatçı piyanoda değişik renkler elde etmekte pek mahirdi ve Arturo Benedetti yalnızca bir piyanist değil, aynı zamanda bir orkestra yönetkeni gibiydi. Celibidache, Michelangeli’nin yaşayan en büyük piyanist olduğu kanaatindeydi. Eleştirmen David Dubal ise O’nun özellikle Beethoven’in erken dönem yaratılarında bir dahi gibi yorum yaptığını belirtmekteydi. Dubal’e göre Michelangeli “Bach-Busoni Chaconne” ile “Brahms’ın Paganini Başkamaları”nda şeytani bir düzeye erişmişti. Michelangeli bir mükemmeliyetçi olarak tanınmıştı ve salt bu nedenle yaşam sürecinde ancak birkaç yaratıyı kaydetmişti. Örneğin Rahmaninof’un 4 numaralı piyano konçertosuna yaklaşımı ancak Rahmaninof’un kendisi ile kıyaslanabilir. Ayrıca sanatçı İspanyol bağdar Federico Mompou’nun bazı yaratılarının yeniden keşfedilmesi nedeni ile büyük takdir toplamıştı. Kısacası, Arturo Benedetti Michelangeli 20. yüzyılın en büyük piyanistlerinden birisidir. Bir bağdar olarak sanatçı “19 İtalyan Halk Çığırgısı”nı a capella tarzında bir erkekler korosu oluşumu olan “Coro della Societa Alpinisti Tridentini - Tridentini Dağcılar Derneği Korosu” için düzenledi. Bu parçaların bir kaydı “DIVOX” etiketi altında bulunabilir. Son derece başarılı bir öğretmen olan sanatçının öğrencileri arasında en çok göze çarpanlar arasında dünya çapında birer sanatçı düzeyine erişmiş olan Pietro Maranca, Maurizio Pollini, Martha Argerich, Ivan Moravec, Paul Stewart ve Garth Beckett sayılabilir. Arturo Benedetti 20 Eylül 1943 tarihinde babasının öğrenciliğini yapmış olan piyanist Giulia Linda Guidetti ile evlendi. Bayan Guidetti evlendikten sonra kocasına bir sekreter ve danışman olarak çok yardımcı oldu. Bayan Guidetti bu büyük sanatçıyla Brescia yakınlarındaki Bornato’da ya da Bolzano veya Arezzo’da bulunan villalarında çok sakin ve paylaşımcı bir yaşam sürdü, kocasıyla halk içinde birlikte bulunmamaya pek dikkat etti. Öyle ki Michelangelo’nun evlenmiş olduğunu bilmeyenler sanatçının tekil bir yaşam sürdüğünü düşünebilirlerdi. Ancak bu uyumlu çift 1970 yılında ayrılmaya karar verdiler. Bu tarihten itibaren Marie-José Gros-Dubois sanatçının sekreteri, temsilcisi ve partneri oldu, bu kadın da sanatçıya tam bir sadakatle hizmet verdi. Dinletileri organize etti, tarihleri belirledi ve not tuttu, ayrıca parasal sorunları sıkıca takip etti. Benedetti aslında dinleti vermekten pek hazzetmiyordu. Para konularıyla da hiç ilgilenmediğinden kendisiyle yapılan bir söyleşi de verdiği dinletiler karşılığında ödenen paraları duyduğunda kulaklarına inanamamıştı. “Dinleti bittiğinde kalabalık dinleyici gruplarından o kadar çok alkış alıyorum ki şaşırıyorum. Sonra, yarım saat geçmeden öncekinden daha büyük bir yalnızlık beni kaplıyor.” Sanatçı Ferrari marka arabalara hayrandı, eline “Mille Miglia” dayanıklılık yarışlarına katılmak için üç kez fırsat geçmişti ve usta bir sürücü olarak üçünü de değerlendirmişti. Sanatçı piyano mekaniği konusunda büyük bir uzmandı ve dinleti vereceği piyanoların mükemmel vaziyette olmasında daima israrcıydı. Eğer olanak bulabilirse kendisine ait olan “Steinway” piyano ile dinleti dolaşılarına çıkardı. Sanatçı son dinletisini 7 Mayıs 1993 tarihinde verebildi. Dinleti izlencesinin tümü Debussy’nin yaratılarından oluşmuştu. Uzun süren bir hastalıktan sonra İsviçre’nin Lugano kentinde 12 Haziran 1995 tarihinde sonsuzluğa göç etti ve Pura yakınlarında toprağa verildi.

Mimaroğlu, İlhan Kemal:

Ağırlıklı olarak elektronik küğ alanındaki yaratılarıyla tanınan İlhan Mimaroğlu fotoğraf sanatıyla da uğraşmış ve yazıları ile küğ yaşamımıza yön vermiştir.

Mimaroğlu, İlhan Kemal

Mineur:

(Fr.) Küçük. Minör.

\ Minghi, Amedeo:

İtalyan ırlağan, ır sözü yazarı, bağdar ve yapımcı. 12 Ağustos 1947 tarihinde Roma’da dünyaya geldi. Ertiksel yaşamına 1960’lı yılların ortalarında çok sayıda küğsel yarışmaya katılarak başladı. Ertikten bir küğ insanı olarak ilk ortaya çıkışını 1966 yılında çizitlediği ve sözlerini küğ camiasında Mogol olarak tanınan Giulio Rapetti’nin yazdığı “Alla Fine” parçasıyla gerçekleştirdi. Ancak bu parçanın ticari sonuçları tam bir fiyaskoydu, ardından askerlik görevini yerine getirmesi gerekince Amedeo Minghi uzun yıllar küğ endüstrisinden uzak kaldı. 1971 yılında yeni bir tekli çıkardı, hemen ardından 1973 yılında kendi ismini verdiği bir albüm üretti. Bu albüm için Francesco De Gregori ile işbirliği yapmıştı. Bu yıllarda Minghi, Edoardo Vianello ve “Ricchi ve Poveri” grubu gibi kişi ve gruplarla birlikte çalışarak kendi bağdalarını yazmaya başladı. 1970’li yılların ortalarında “Pandemonium” isimli küğ topluluğunun bir üyesi oldu ve bu grupla “L’immenso” isimli şarkısını çizitledi. Bu parça sanatçının ilk gerçek başarısı oldu ve çok sayıda uluslararası cover yapıldı. 1980’lerde bu gruptan ayrılan Minghi yeni bir albüm daha yayınladıktan sonra yapımcı olarak çalışmaya başladı. 1983 yılında sözlerini Gaio Chiocchio’nun yazdığı “1950” isimli parçayla “San Remo Küğ Festivali”ne katıldı. Bu parça elense de kritik bir başarı kazanarak klasıllaşmış olarak küğ dağarına girdi. Bundan sonra çizitlediği tüm albümler sanatçının başarı grafiğini yükseltti ve nihayet 1990 yılında kendisinin ortaya çıkararak küğ dünyasına tanıttığı Daniel Miglietta isimli ırlağan ile beraber seslendirdikleri “Vattene amore” parçasıyla tam bir patlama elde etti. Bu parça “San Remo Küğ Festivali”nde üçüncülüğü elde etti ve bir zirve bağda olarak İtalya’da haftalarca liste başı oldu. Minghi; Andrea Bocelli, Mietta (Daniel Miglietta), Mia Martini, Anna Oxa, Marcella Bella, Gianni Morandi, Rossana Casale ve daha birçok sanatçıya ırsal parçalar bağdadı. Tüm bunların dışında çeşitli filmler ve televizyon dizileri için küğsel partiturlar kaleme aldı.

Minnesanger:

(Alm.) Bkz. Minnesinger, minnesänger.

Minnesänger:

(Alm.) Alman halk ozanı. Bkz. Minnesinger, minnesanger. 12. ve 13. yüzyıllarda yaşamış olan ve Alman dilinde ırlayan şair küğcülere verilen isim.

Minnesinger:

(Alm.) Bkz. Minnesanger, minnesänger.

Minor:

(İng.) Minör, küçük.

Minor Scale:

(İng.) Minör dizi, küçüklü aşıt.

Minore:

(İt.) Minör, küçük.

Minör:

Küçük. Diziyi oluşturan ilk üç ses arasındaki aralıksal ilişkinin küçük üçlü olması. Dizideki küçük üçlü.

Minör Dizi Kalıbı:

Bkz. Küçük(lü) Dizi Kalıbı.

Minuet:

(İng.) Bkz. Menuet. Bir saray dansı. Pek hızlı olmayan bir kırın. Özellikle 18. yüzyılda pek revaçta olan üç zamanlı ve çiftler için bağdanmış görkemli bir balo dansıdır.

Minute Waltz (Dakikalık Vals):

Chopin tarafından bağdanan vals. “Minute Waltz” olarak tanınır. Op. 64 No. 1 sırasayılı olan bu yaratı Büyük Rebemol tonundadır. Eğer olağanüstü hızlı bir tempo ile çalınırsa bu vals yaklaşık bir dakikada tamamlanır, ancak bağdarın niyeti kesinlikle bu değildi ve bu eserin çok hızlı çalınmasını amaçlamamıştı.

Mirac:

Merdiven demektir. İslam peygamberinin göklere çıkarıldığı ve bilinmeyen yerlere götürüldüğü savlanan gecedir.Bkz. Miraciye.

Miraciye:

(Ar.) Türk dinsel küğünde, İslam dini peygamberinin mirac yolculuğunu anlatan oldukça büyük hacimli form.

\ Mirişli, Yusuf:

1966 yılında Bakü’de doğdu. İlk, orta ve lise öğrenimini “Bülbül Özel Küğ Okulu Piyano Bölümü”nde tamamladı. 1991 yılında “Bakü Küğ Akademisi Lisans ve Yüksek Lisans Programları”nın “Bağdama Bölümü”nden mezun oldu. 1993 yılında “Bakü Küğ Akademisi Sanatta Yeterlilik Programı”nı bitirdi. 1994 yılında “Bülbül Özel Küğ Okulu”nda çalıştı.1995 yılında “Bakü Küğ Akademisi”nde yardımcı doçent olarak göreve başladı. 2000 yılında “Niğde Üniversitesi”nde çalıştı. 2001 yılından itibaren “Afyon Kocatepe Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Müzik Bölümü”nde Yrd. Doç. Dr. olarak görev yapmayı sürdürüyor. Yusuf Mirişli’nin verdiği dersler arasında piyano, bağdama, uyum bilgisi, kontrapunt, biçim bilgisi, orkestrasyon ve 20. yüzyıl küğü bulunmaktadır. Sanatçı Almanya, Belçika, Japonya, İngiltere, İsveç, Hollanda, Rusya, Polonya, Gürcistan, Beyaz Rusya, İspanya ve Kazakistan’da çeşitli dinletiler vermiştir.

\ Mirzayev, Samir:

“Azerbaycan Devlet Konservatuvarı”ndaki eğitimini “Üstün Başarı Diploması” ile tamamlayarak yorumcu, oda küğcüsü, yalkıcı, eşlikçi ve eğitmen ünvanlarını aldı. 1994-1996 yıllarında “Bakü Küğ Akademisi”nde Oktay Abbaskuliyev’in sınıfından “Sanatta Yeterlilik” diploması aldı. Litvanya (Vilnius), Azerbaycan (Nahçivan, Bakü), Türkmenistan (Aşkabat) ve Bulgaristan (Dobriç)’da yapılan ulusal ve uluslararası yarışmalarda ödüller kazandı. “Azerbaycan Devlet Sinfoni Orkestrası”, “Antalya Devlet Sinfoni Orkestrası”, “Azerbaycan Devlet Oda Orkestrası”, “Ukrayna Kiev Glier Enstitüsü Akademik Orkestrası”, “Rusya Mahaçkala Devlet Oda Orkestrası”, “Azerbaycan Devlet Radyo ve Televizyon Sinfoni Orkestrası” eşliğinde çok sayıda dinleti verdi. 1996-2005 yılları arasında “SoNor Çağdaş Küğ Merkezi”nin (Azerbaycan) kurucu üyesi oldu. 1993-2017 yılları arasında yalkıcı ve oda küğcüsü olarak Azerbaycan, Rusya, Avusturya, Kazakistan, İsveç, Özbekistan, Litvanya, Moldova, Estonya, Türkiye, Gürcistan, Çek Cumhuriyeti, Almanya, Hollanda, Belçika, Türkmenistan, KKTC, Ukrayna ve Bulgaristan’da dünletiler verdi. 1993-1998 yılları arasında “Bakü Küğ Akademisi”nde öğretim görevlisi, 1998-2000’de “Antalya Devlet Sinfoni Orkestrası”nın sanatçısı olarak görev yaptı. 2002 yılından bu yana “Akdeniz Üniversitesi Antalya Devlet Konservatuvarı”nda öğretim görevlisidir. Samir Mirzayev 2007-2018 senelerinde “İstanbul Uluslararası Pera Piyano Yarışması”nın yanısıra Litvanya Kaunas’da “Gradus ad Parnassum - 2010 Uluslararası Yarışması”nda, İtalya Ostuni’de “Citta di Ostuni - 2012 Uluslararası Küğ Yarışması”nda, Rusya Mahaçkale’de “Eto Pesnya Tvoya 1 Moya - 2014 Uluslararası Küğ Festivali”nde, ABD Indianapolis’de “Uluslararası Carmel-Debut - 2015 Piyano Yarışması”nda jüri üyeliği, Avusturya Viyana’da “Uluslararası Edelweiss Piyano Yarışması”nda 2016 ve 2017 yıllarında jüri başkanlığı yaptı. 2007 yılında Azerbaycan’da “Bakü Küğ Akademisi”nden doçentlik ünvanı aldı. 1996-2015 yılları arasında Azerice, İngilizce, Rusça, Litvanyaca ve Bulgarca dillerinde çeşitli makaleleri yayınlandı. 2010 yılında “Ankara Hacettepe Üniversitesi”nce düzenlenen “Uluslararası Chopin 200 Simpozyumu”nda “Chopin Yorumculuğunda Parmak Tekniği Kullanımı” başlıklı, 2011 yılında yine “Ankara Hacettepe Üniversitesi”nce düzenlenen “Uluslararası Liszt 200 Festival Simpozyumu”nda “Liszt’in Piyano Konçertolarına Genel Bakış” başlıklı, 2011 yılında Ukrayna’nın Kiev kentinde yapılan “Uluslararası Kültürler Diyalogu Konferansı”nda “Ukrayna-Azerbaycan Çağdaş Müzik Aspektinde Diyaloglar” başlıklı sunumlar yapmıştır. 2010 yılında Azerbaycan’da “Piyano Tekniğinde Çağdaş İcracılık Sembollerinin Açıklanması” isimli kitabı yayınlanmıştır.

Misket Ayağı:

İsmini Ankara’nın “Misket Türküsü”nden almıştır. “Misket Türküsü” ile oynanan özel oyunun ezgisel gidişine verilen isimdir. Bir diğer ismi “Karanfil Ayağı”dır. Bu ayakta yaratılan ezgilere yurdun her yöresinde rastlanmakla beraber İç Anadolu ve Trakya yöresinde daha sıklıkla rastlanmaktadır. Doğu AnadoluBölgemizde bu ayak kullanılmamaktadır. Bu ayakta ezgisel gidiş genellikle tiz durak sesi olan fadiyez ile başlar. Onuncu ve onbirinci seslere kadar çıkıp, dönüşte midiyez’in devreye girmesi ve si sesinin yarım ton tize alınmasıyla 7., 6. ve 5. sesler arasında alacalı bir yapı oluşur. Bu, “Misket Ayağı”na özgü bir durumdur. Daha sonra ezgi, inici bir seyirle karar sesi olan II. derece fadiyez’de son bulur. Eviç (Evc) makamı ile benzerlik gösterir.


Misket Ayağı Çıkıcı


Misket Ayağı İnici

Misket Türküsü:

Misket küçük bir elma türü olup "Misket Türküsü"nün öyküsü Ankara'nın önemli seğmenlerinden Osman Efe ile güzel Huriye'nin sonu acılı biten aşkları ile ilgilidir. Huriye onaltı yaşlarında sarışın, çok güzel bir kız olup Osman Efe de köyün en yakışıklı delikanlısı ve Ankara'nın sayılı efelerinden birisidir. Huriye'nin gönlü Osman Efe'dedir. Osman Efe Huriyelerin evlerinin önünden ne zaman geçse bu güzel kız bahçeye fırlayıp misket ağacına tırmanmaktadır. Bu yüzden Osman Efe Huriye'yi kendi adıyla çağırmaz olmuş, hep "misket" demektedir. Bu arada yörenin ünlü ağalarından Kır Ağa bir gün Huriye'yi çeşme başında su doldururken görmüş, aradan bir hafta geçmeden de Huriye'yi istetmiştir. Babası malının mülkünün yerinde olduğunu bildiği Kır Ağa'ya kızını verme kararı alır; ancak kızının ağzını arayan anası Huriye'nin ölse de Kır Ağa'ya varmayacağını öğrenir. Akşam vakti Huriye durumu yavuklusu Osman Efe'ye aktarır; çılgına dönen Osman Efe, Kır Ağa'ya haber gönderir ve yolundan çekilmesini ister. Aksi takdirde Kır Ağa'nın sonu pek hayırlı olmayacaktır. Ancak bu haberi Kır Ağa'ya iletenler durumu abartırlar ve bire bin katarak anlatırlar. Pek sinirlenen Kır Ağa da Osman Efe'nin karşısına çıkmasını ister. Bu karşı haberi iletenler de iletiyi abartarak anlatınca her iki kişi arasındaki kin büyür ve sonuçta kıran kırana kavga etme kararı alırlar. Bu kavganın sonunda sağ kalan Huriye'yi, yani Misket'i alacaktır. Belirlenen gün ve yerde karşılaşan hasımlar bıçaklarını çekerek kavgaya başlarlar. Sonucu merakla bekleyen Huriye ise Osman Efe için dualar etmektedir. Osman Efe, Kır Ağa ile aslanlar gibi dövüşürken Kır Ağa birden durur ve kendisi ile böylesine dövüşen birisine kıyamayacağını belirterek Osman Efe'ye bıçağını bağrına vurmasını ve Misket'e sahip olmasını söyler. Buna şaşıran Osman Efe ise bıçağını yere atarak Kır Ağa'nın ellerine sarılır. Uzaktan kalabalığı seyreden Misket ise gözleriyle Osman'ı aramakta, görememektedir. Birden başı döner, gözleri kararır ve ağaçtan tepe üstü düşer, cansız bir şekilde yere yığılır. Kalabalık çok geçmeden elma ağacına ulaşınca bir feryat kopar. Osman Efe artık oralara sığamamaktadır. Kadınlar, kızlar ise perişandır. Güzel Huriye'nin öyküsü dilden dile dolaşarak türkü haline gelir. Bu türkünün notası ansiklopedinin notalar bölümünde bulunmaktadır.

Mislivecek, Josef:

Bkz. Mysliveček, Josef.

Misterioso:

(İt.) Esrarlı, esrarengiz. Esrarlı bir şekilde. Bu ifadenin yer aldığı parçalar gizemli bir atmosfer ile çalınmalı ve sergilenmelidir.




Son Güncelleme:02.08.2021 22.17
Toplam Ziyaret:3363529
Online Ziyaretçi Sayısı:9
Bugünlük Ziyaret :273

Bu Site En İyi Firefox,Chrome,Safari'de ve 1024x768 Çözünürlüğünde Görünür.