Da

D :

(İng. Alm.) Re notası. Re sesinin sembol harfidir. Bilindiği gibi, harfle yapılan solfej okumalarında kullanılmaktadır.

D Dur (Alm.):

Büyük Re (Re Majör).

D Flat:

(İng.) Rebemol.

D Sharp:

(İng.) Re diyez.

Da:

...na, ...e, ...ya.

Da Capo:

(İt.) Başa, yeniden, sil baştan. Kısaltılmış şekli olan D.C. daha sık kullanılır. Başa dön, başlangıç yerine dön, başa geç, tekrar baştan anlamlarındadır. Parçayı tekrar baştan alıp “Fin” ya da "Fine" kelimesinin bulunduğu yere kadar bir kez daha çalmak gerektiğini belirten işarettir. Bkz. Fin, Fine.

Da Capo al Fine:

Başa dön ve "Fine" (Bitiş) yazılı yere kadar tekrar çal. Bkz. D.C. al Fine, Da Capo.

Da Capo al Fine ya da D.C. al Fine:

Başa dön ve "Fine" (Bitiş) yazılı yere kadar tekrarla. Bu kesiti bir kez daha çal. Bkz.: Da Capo al Fine, Da Capo.

Da Capo sin al Fine ya da D.C. sin al Fine:

(İt.) Bu terimi gördüğünüz yerden başa dönün ve “Fine” (Bitir) teriminin yer aldığı ölçüde parçayı bitirin. Bkz.: Sin al Fine.

Dağar:

Repertuvar; sanatçıların ve orkestraların daha önce çalışıp yorumladıkları yaratıların tümü. Dinleti izlencesi. Bir dinletide seslendirilecek program. Çalışmak için elde bulunan yaratılar. Bir konserin içeriği. Bkz. Répertoire.

Dağarcık:

Bkz. Dağar, repertuar, repertuvar, repertory, répertoire.

\ Dağhan, Gözde Gülce:

1992 yılında Sivas’ta doğdu. Küğ eğitimine 7 yaşında “Mersin Devlet Opera ve Balesi Çocuk Korosu”nda başladı. 8 Haziran 2002 tarihinde “Mersin Devlet Opera ve Balesi Korosu” yönetkeni Reyhan Bezdüz ile gittikleri Çek Cumhuriyeti’nde katıldıkları “Olomuc Şarkılar Festivali 30. Uluslararası Mundi Cantant Şarkı Yarışması”ndan ülkemize birincilik ve altın madalya ile döndüler. Aynı yıl yarışmadan gelir gelmez hiçbir özel çaba harcamadan “Mersin Üniversitesi Devlet Konsevatuvarı”nda açılan sınava girdi. Konservatuvarın yarı zamanlı piyano bölümüne Aylin Ulutaş’ın öğrencisi olarak kaydını yaptırdı. İlköğretim 7. sınıfa kadar “Mersin Devlet Opera ve Balesi Çocuk Korosu”, ilköğretim okulu ve konservatuvar üçlüsünü başarı ile götürdü. Bu arada konservatuvarın “Tam Zamanlı Sınavı”nı başarı ile geçti. Konservatuvar eğitimine tam zamanlı olarak devam etti. 2005-2006 öğretim yılında konservatuvarın ilköğretim bölümünden okul birincisi olarak mezun oldu. Bugüne kadar düzenlenen tüm “ustalık sınıfı eğitim”lerine katıldı. Yalkıcı ve eşlikçi olarak dinletilerde yeraldı. “Mersin Üniversitesi Akademik Oda Orkestrası”nın açmış olduğu “Genç Yetenekler Solistlik Seçmeleri”ni kazanarak 15 Mayıs 2006 günü Dimitri Kabalevsky’nin Op. 50 No. 3 Büyük Re’den piyano konçertosunu seslendirdi. 2006-2007 öğretim yılı 24-29 Aralık 2006 tarihleri arasında “Mersin Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Piyano Ana Sanat Dalı” tarafından düzenlenen Kamerhan Turan ustalık sınıfı ve 20-22 Mart 2007 tarihleri arasında “Çukurova Üniversitesi Devlet Konservatuvarı” tarafından düzenlenen Martin Berkofsky ustalık sınıfı izlencelerine aktif olarak katılmış ve başarı ile tamamlamıştır. 3-6 Mayıs 2007 tarihleri arasında İstanbul’da “Pera Sanat”ın düzenlediği ustalık sınıfı çalışmalarında İtalyan Gabriel Becheri ve Zöhrab Adıgüzelzade ile çalışmıştır. 2006-2007 öğretim yılını dereceyle tamamlayarak ortaöğretim 10. sınıfa geçti. 11 Ocak 2008’de Mersin’de Nevit Kodallı’nın piyano yaratılarından oluşan bir dinleti verdi ve 16-20 şubat 2008’de “Mersin Üniversitesi”nde Özgür Aydın tarafından verilen ustalık kursuna aktif olarak katıldı. 2007-2008 öğretim yılını başarı ile tamamlayarak XI. sınıfa geçti. Bu sınıfta yatay geçiş yaparak “Çukurova Üniversitesi Adana Devlet Konservatuvarı”nda eğitimine Can Çoker ile devam etti. Martin Berkofsky’nin ustalık sınıfı çalışmalarına aktif olarak katıldı. 2009-2010 öğretim yılında “Çukurova Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Lise Bölümü”nü okul birincisi olarak başarı ile tamamladı. Muhittin Dürrüoğlu ile ustalık sınıfı izlencesine aktif olarak katıldı. Haziran 2012’de Bulgaristan Sofya’da “Yeni Bulgar Üniversitesi”nin düzenlediği Ludmil Angelov ustalık kursu izlencesine aktif olarak katıldı ve başarı ile tamamladı, Sofya “Bulgar Dinleti Salonu”nda dinleti verdi. Aralık 2012’de Hüseyin Sermet’in ustalık sınıfı kursuna katıldı ve başarı ile tamamladı. Ayrıca Fransa’da piyanist Ludmil Raytchev ve Johann Schmidt’in ustalık kursu izlencesine aktif olarak katıldı ve başarıyla tamamladı. 10-16 Mart 2013 tarihleri arasında İtalya’da düzenlenen uluslararası yarışmadan Türkiye’ye ikincilik ödülü ile döndü. 10-22 Mayıs 2013 tarihleri arasında düzenlenen “Uluslararası Mersin Müzik Festivali” tarafından bu yılın “Nevit Kodallı Genç Yetenek Ödülü”ne layık görüldü. Nisan 2014’te yalkıcı olarak “Mersin Devlet Opera ve Balesi Orkestrası” ve “Çukurova Üniversitesi Adana Devlet Konservatuvarı Senfoni Orkestrası” ile Ludwig van Beethoven’ın “3. Piyano Konçertosu”nu seslendirdi. Gözde Gülce Dağhan eğitimini “Çukurova Üniversitesi Devlet Konservatuvarı”nda Can Çoker’in öğrencisi olarak tamamlamış ve 2014 yılı Haziran ayında mezun olmuştur.

\ Dağlıoğlu, Ahmet Can:

Viyolonsel sanatçısı Ahmet Can Dağlıoğlu 1988 yılında Adana’da doğdu. Çok küçük yaşlarda küğ yeteneği farkedilince ilkokula başladığı dönemde ailesinin desteği ile küğ kurslarına başladı. 2000 yılında aldığı kurslarda elde ettiği başarı sonucunda öğretmenleri tarafından konservatuvar eğitimi alması önerildi. Bunun üzerine “Çukurova Üniversitesi Adana Devlet Konservartuvarı”nın açmış olduğu yetenek sınavlarına girdi ve “İlköğretim Okulu”nun “Yaylı Çalgılar Ana Sanat Dalı Viyolonsel Bölümü”ne Slava Kainov ile viyolonsel ve oda küğü çalışmak üzere kabul edildi. Lise yıllarında Nevit Kodallı ile uyum bilgisi çalıştı. Yurt içinde pek çok dinletide yalkıcı ve oda küğü katılımcısı olarak görev yaptı. 2005 yılında katıldığı “Çukurova Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Orkestrası”nda 2006-2010 yılları arasında viyolonsel grup başı olarak görev üstlenmesinin yanısıra bu süre boyunca orkestranın başına geçen Murat Kodallı, Ferhang Hüseyinov ve Selman Ada gibi tanınmış isimlerin yardımcılıklarını da üstlendi. Lisans programına geçtiğinde “Türk Eğitim Vakfı Zeki Müren Fonu”ndan sağlanan yurtiçi lisans bursuna layık görüldü. Okul çerçevesi içinde yaptığı çalışmaların dışında, pek çok küğsel etkinliğe de katılmıştır. 2006 yazında Çağlayan Ünal Sümer’in ustalık kursunda, Sümer ile çalışma fırsatı bulmuştur. Hobi seviyesinde uğraştığı koristlik faaliyetleri çerçevesinde okul korosu ile ülke çapında ödüller kazanmasının yanısıra 2006 yılında Macaristan’ın başkenti Budapeşte’de düzenlenen “Uluslararası Koro Yarışması”nda, dahil olduğu ve o yıl ülkemizden katılan tek koro olan “Çukurova Üniversitesi Adanus Korosu”nun iki kategoride kazandığı iki altın madalyada da payı vardır. Bunların dışında bağda yazma çalışmaları da yapmıştır. 2008 yılında Litvanya’nın Klaipeda kentinde düzenlenen “Mustufe Festivali”nde Türkiye’yi temsil eden gruba davet edilmiş, bu festivalde Prof. Walter Burian yönetiminde kurulan yaylı dördül grubunda Pavel Vojta, Liis-Helena Valjamae ve Katherina Meggeneder ile dinletiler vermiştir. Aynı zamanda yine festival bünyesinde düzenlenen ülke dinletilerinde, bağdadığı “Hüzün” isimli klarinet ve piyano parçasının dünyada ilk seslendirilişi Caner Yavuz ve Ezgi Kavraal tarafından gerçekleştirilmiş ve büyük beğeni kazanmıştır. Aynı dinleti içerisinde kendisi de, Selman Ada’nın “Aşk-ı Memnu Operası”ndan “Maskeler” aryasına yaptığı viyolonsel ve piyano düzenlemesini yorumlamıştır. Eğitim aldığı alanın kısmen dışında sayılmasına rağmen, çoksesli yapıda Türk Halk Küğü ile de ilgilenmiş, bu çerçevede yaptığı bir takım düzenlemelerin yanı sıra “Çukurova Üniversitesi Türk Halk Musikisi Topluluğu”na davet edilmiş ve ülke çapında düzenlenen “Üniversitelerarası Türk Halk Musikisi Yarışmaları”nda, çoksesli düzenleme dalında katılan grupla birlikte 2009 yılında ikincilik, 2010 yılında ise birincilik kazanılmasına katkıda bulunmuştur. 2010 yılının sonundaki bitirme dinletisinde Hasan Ferit Alnar’ın el yazısı partitüründen bizzat düzenlediği piyano eşliği ile “Viyolonsel Konçertosu”nu çalarak Türk konservatuvarları tarihinde bu eseri lisans seviyesinde seslendiren ilk öğrenci olarak “Çukurova Üniversitesi Adana Devlet Konservatuvarı”ndan mezun olmuştur. Dağlıoğlu, mezun olduğu tarihten sonra “Çukurova Üniversitesi Kültür Müdürlüğü Güzel Sanatlar Bölümü” bünyesindeki “Türk Halk Müziği Topluluğu”nda viyolonsel sanatçısı, koro çalıştırıcısı ve düzenlemeci olarak görev almıştır. 2011-2012 mevsiminde “Adana Devlet Tiyatrosu”nda “Yunus Emre” oyununda konuk sanatçı olarak görev almıştır. Aynı sezon içerisinde okul arkadaşlarıyla kurduğu “Akdeniz Rüyası” isimli oda küğü topluluğuyla tango dinletileri vermiştir. Anılan sezonun sonunda vatan görevini yerine getirmek icin başvuran sanatçı, 12.04.2012-06.05.2012 tarihleri arasında “Muhabere Elektronik Bilgi Sistemleri Okulu ve Eğitim Merkezi Komutanlığı”ndaki temel eğitimini tamamlamasının ardından 07.05.2012-17.09.2012 tarihleri arasında “Türk Silahlı Kuvvetleri Armoni Mızıkası Moral Ekibi”nde üçül çellisti olarak askerlik görevini tamamlamıştır. Sanatçı, askerlik görevini tamamlamasının ardından “Çukurova Üniversitesi Kültür Müdürlüğü”ndeki görevine ve “Akdeniz Rüyası Grubu” ile çalışmalarına kaldığı yerden devam etmektedir.

Dal Segno:

Segno  (İt.) "Segno" (senyö okunur) işaretine dön.

Dal, dall:

...ya, ...dan, ...yana.

\ Dalkılıç, Hande:

“Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi Piyano Ana Sanat Dalı”nda öğretim üyesi olan ve doçent ünvanı bulunan Hande Dalkılıç son yıllarda özellikle Türk bağdarlarının yurtiçi ve yurtdışı tanıtımına yönelik dinletiler gerçekleştirmektedir. Çıkardığı albümler ile ülkemizde ve yurtdışında olumlu eleştiriler alan sanatçı Türk bağdarlarının birçok yaratısının da dünyada ilk çalınışını yapmıştır. Almanya, Bulgaristan, Etiyopya, Fransa, Güney Afrika, İngiltere, İsrail, İsviçre, İtalya, Kenya, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Mısır, Polonya, Romanya, Tunus ve Ukrayna’da yalkın resitaller ve oda küğü dinletilerinin yanısıra Türk ve yabancı çok sayıda orkestra ile dinletiler vermiş, festivallere katılmış, TV ve radyo yayınlarına çıkmıştır.

\ Daloğlu, Mine:

İzmir’de doğdu. “Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bilimleri Bölümü”nden mezun oldu. 1982’de o yıl kurulan “İzmir Devlet Opera ve Balesi”ne “koro sanatçısı” olarak atandı. Bugüne kadar “İzmir Devlet Opera ve Balesi”nde sahnelenen bütün korolu operalar başta olmak üzere, kurumun düzenlediği tüm dinletilerde de görev aldı. Halen “İzmir Devlet Opera ve Balesi”nde “koro sanatçılığı” görevini sürdürmektedir.

\ Daloğlu, Yavuz:

Küğbilimci, bağdar ve tarih araştırmacısıdır. 19 Ocak 1961 günü Tokat’da doğdu. 1980 yılında “Ege Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Musiki Bölümü”nde (1982’den sonra “Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bilimleri Bölümü”) yüksek öğrenimine başladı. Öğrenimi süresince başta Gültekin Oransay olmak üzere pek çok öğreticiyle çalışma olanağı buldu. Bu arada daha öğrenciyken pekçok bilimsel toplantıya katıldı, 1984’de yapılan “I. Ulusal Müzik Bilimleri Sempozyumu”nda bildiri sundu. Küğ bilimi lisans öğrenimini 1985 yılında Kemânî Hızır’ın “Tefhîmü’l-Makâmât fî Tevlîdi’n-Nagamât” başlıklı kuram kitabı üzerine yazdığı tezle “pekiyi” dereceyle tamamladı. Aynı yıl mezun olduğu üniversitenin açtığı “küğ okutmanlığı” sınavını birincilikle kazanarak bu üniversitenin öğretim görevlileri arasına katıldı. 1987 yılına kadar sürdürdüğü bu görevi sırasında başta “Hukuk Fakültesi”, “Adalet Yüksek Okulu”, “Tıp Fakültesi” ve “İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi”nde küğ dersleri verdi ve açıklamalı dinletiler düzenledi. 1987 yılında “Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bilimleri Bölümü”ne önce araştırma görevlisi, 1989’da da öğretim görevlisi olarak yeniden atandı. 1986’da başladığı yüksek lisans öğrenimini 1989 yılında “Geleneksel Türk Sanat Musikisinde Aksak Usuller” başlıklı teziyle “pekiyi” derece ile tamamlayarak “bilim uzmanı” unvanını aldı. Aynı yıl doktora öğrenimine başladı. Doktora öğrenimi sırasında küğbilim dışında Murat Tuncay ile “Dramsal Anlatımda Küğ ve Dramaturgi” çalıştı ve bir yıl içerisinde gerekli kredilerini tamamladı. Ardından hemen “Doktora Yeterlik Sınavı”nı başarıyla vererek doktora tezi hazırlamaya hak kazandı. Bu arada ölümüne değin (20.11.1989) Gültekin Oransay ile çalışmalarını kesintisiz sürdürdü. 1990 yılının Ocak ayında “Goethe Enstitüsü”nün verdiği bir bursla iki ay boyunca Bremen’de Almanca dil kurslarına katıldı ve bu iki aylık süre içerisinde özellikle Hamburg ve Bremen’de mesleki bilgi ve görgüsünü arttırdı. 1991 yılında Murat Tuncay ile birlikte “Mozart Semineri”ni, 1992’de de “Rossini Semineri”ni gerçekleştirdi. 1993 Kasım’ı “Yazarı Bilinmeyen Bir Musiki Risâlesinde Anılan Perdeler ve Makamlar” başlıklı doktora tezini tamamlayarak “Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü”ne sundu. 1994 Ocak ayı doktora tezini jüri önünde savunarak “pekiyi” derece ile “bilim doktoru” unvanını aldı. 1995 yılının Temmuz ayında “Dokuz Eylül Üniversitesi Devlet Konservatuvarı”na yardımcı doçent olarak atandı. 1995–1996 yıllarında bu kurumda müdür yardımcılığı ve yönetim kurulu üyeliği görevlerini yürüttü. Yavuz Daloğlu küğbilim dışında son yıllarda bağdar olarak da ürünler vermiştir. Yazdığı küğlerden “Berlin–Talat Paşa Marşı” Ermeni soykırımı yalanına karşı yürütülen “Büyük Proje 2006” çerçevesinde gerçekleştirilen “Talat Paşa Harekâtı ve Talat Paşa Kurultayı”nın (15–20 Mart 2006, Berlin) resmi marşı olarak kabul edilmiştir. “Berlin–Talat Paşa Marşı”nı dünya çapındaki opera sanatçımız tenor Erol Uras seslendirmiştir. 2007’de gene Ermeni soykırım yalanını anlatan 6 bölümlük “Büyük Yalan Belgeseli”nin küğlerini bağdamıştır. Bunların dışında değişik türlerde yaratıları vardır. Yavuz Daloğlu küğ ağırlıklı çalışmalarının yanı sıra “Türk Tarihi” ve “Türk Uygarlık Tarihi” konularında da ulusal ve uluslararası toplantılarda bildiriler sunmuş, yurtiçi ve yurtdışı değişik yerlerde sunumlar, konferanslar gerçekleştirmiştir. Türk Tarihi konusundaki en çarpıcı çalışması Özbek tarihçi Gaybullah Babayar ile birlikte ortak çalışmalarının ürünü olan “Gök–Türk Paraları”dır. Bu çalışmasıyla Gök-Türk paralarını ilk kez Türk kamuoyuna ve bilim dünyasına duyurmuştur (Şubat 2005, Bilim ve Ütopya). Ayrıca “Eski Türklerde Para (Gök-Türk Paraları)” bildirisiyle konuyu bilimsel bir toplantının, “VI. Uluslararası Türk Kültürü Kongresi”nin gündemine de taşımıştır. Yavuz Daloğlu’nun pek çok yazısı dergilerde yayınlanmış, pek çok kere de yerel ve ulusal nitelikteki televizyonlarda bilim, sanat ve tarih üzerine görüş açıklamıştır. Ayrıca pek çok uluslararası ve ulusal nitelikli bilimsel toplantıya bildiri sunmuştur.

\ Danailova, Albena:

Bulgar kadın keman sanatçısı. Küğcü bir ailede dünyaya geldi. Babası Boyan Danailov keman sanatçısıydı ve annesi Violeta Popova bir piyanistti. İlk olarak Sofya’da bulunan “Lyubomir Pipkov Ulusal Küğ Okulu”nda ve ardından “Pancho Vladigerov Ulusal Küğ Akademisi”nde öğrenci oldu ve bu okullarda Nely Jeleva ve Dora Ivanova’nın öğrenciliğini yaptı. Albena Danailova “Svetoslav Obrenetov”, “Genç Yetenekli Küğcüler”, “Jaroslav Kocian”, “Prag Konçertino”, “Almanya Kloster Schoental”, “İsviçre Tibor Varga”, “İtalya Vittorio Gui” yarışmalarında ödüller kazandı.2001 yılında Almanya’nın Rostock kemtinde bulunan “Küğ ve Drama Yüksek Okulu”ndan Petru Munteanu’nun öğrencisi olarak mezun oldu. Bu arada Ida Haendel ve Herman Krebbers’in ustalık kurslarına devam etti. Aynı yıl “Bavyera Devlet Orkestrası”ndan ikinci keman grubunda çalması için bir davet aldı. Aynı kurumda 2003 yılında birinci kemanlara alındı ve 2006 yılında da bu orkestranın başkemancısı oldu. Bu arada 2003-2004 dinleti mevsiminde “Londra Filarmoni Orkestrası”nda çalıştı. 2008 yılında Danailova, katı kuralları ile bilinen ve kadın sanatçılara bünyesinde pek yer vermeyen “Viyana Filarmoni Orkestrası” tarihindeki ilk kadın kemancı oldu. Adı geçen yılda bu orkestraya başvurusunu yapan ve çok zorlu bir sınavdan geçen sanatçı önce iki yıllık bir deneme süresi geçirdikten sonra kuruma resmi olarak kabul edildi. Danailova 2011 yılı Eylül ayından bu yana “Viyana Filarmoni” tarafından başkemancılığa seçilen ilk kadın küğ sanatçısı oldu. Bir yalkıcı ve oda küğcüsü olarak sanatçı; Bulgaristan, Avusturya, Almanya, İsrail ve ABD’de konuk olarak çok sayıda dinleti vermiştir. Kendisine eşlik eden çok sayıda orkestra arasında “Hamburg Mozart Orkestrası”, “NDR Sinfoni Orkestrası”, “Kammerensemble Concertino”, “Yeni Sinfoni Orkestrası”, “Sofya Yalkıcıları” ve “Sofya Filarmoni Orkestrası” gibi pek tanınmış olanlar da bulunmaktadır. Danailova Alman “Radyo Kültür”, “Kuzey Almanya Radyosu”, “Bulgar Ulusal Radyosu” ve “Bulgar Ulusal Televizyonu” için kayıtlar da gerçekleştirmiştir. 2011 yılından bu yana, Paul Guggenberger ve Rainer Honeck’in ardılı olarak “Ensemble Wien”in (Viyana Topluluğu) liderliğini yürütmektedir. 2019 yılında “Viyana Devlet Üniversitesi”nde keman öğretmenliğine başlayan sanatçının çaldığı keman kendisine “Avusturya Ulusal Bankası” tarafından temin edilmiştir.

Dance:

(İng.) Dans, bale. Kırın, kırınmak.

Dancer:

(İng.) Dans eden erkek. Bale yapan eril kişi. Kırınan erkek insan.

Dancing:

(İng.) Dans, kırın. Dans etme, kırınma, oynama. Dans ederek, kırınarak. Herhangi bir parçanın başında bu terim görülürse dans temposunda çalınması gerektiği anlaşılır. Güle oynaya çalış tarzı, raks tarzında bir çalış. Tipik olarak belirli bir dizi adımı izleyerek, bu adımları ritmik olarak küğe yansıtarak. Hızlı ve canlı bir şekilde hareket ederek.

\ Daniel & Clara:

Birlikte çıktıkları yolculukta “iki insan ve bir sanatçı” olmayı başarmış sanatçılardır. Bu beraberlikten hareketli görüntüler, fotoğraflar, kurulum ve yazışma çalışmaları ortaya çıkmıştır. Sanatçılar gerçek ve hayal edilen boyutları keşfetmeyi birlikte başarmaya çalışmaktadırlar. 2010 yılında tanıştıklarından bu yana kendilerini iki insan formuna ayrılmış tek bir sanatçı olmak için cinsiyetlerini, milliyetlerini ve aile isimlerini bir kenara atarak yaratıcı deneyimlerini paylaşmaya karar vermişlerdir. Daniel & Clara kendi yaşamlarını ve deneyimlerini işlerinin malzemesi olarak kullanarak iç ve dış gerçekliklerin buluştuğu gizemli bölgeyi keşfetmek istemektedirler. Çalışmaları bizi kendi varoluşumuzu anlamlandırmak için yarattığımız karmaşık anlatıları düşünmeye davet etmektedir; algı, gerçekliğin doğası ve deneyimlerimizden nasıl anlam oluşturduğumuz hakkında sorular uyandırmaktadır. Çalışmaları “Kettle’s Yard”, “Whitechapel Gallery”, “BFI - Britanya Film Enstitüsü (British Film Institute)”, “By Art Matters Hangzhou”, “Rencontres Internationales Paris / Berlin”, “Paris Grand Palais”, “HKW Berlin - Dünya Kültürleri Evi (Haus Der Kulturen Der Welt)”, “Fabrica Gallery”, “Close-up Cinema”, “Alchemy Film & Moving Image Festival”, “Doclisboa” ve “Museu de Arte Moderna Rio de Janeiro”da sergilendi. Daniel & Clara’nın filmleri “BFI Ulusal Arşivi”nde bulunmakta ve “Tao Films” ile “Kinoscope” tarafından çevrimiçi olarak dağıtılmaktadır. 2019 yılında, çağdaş hareketli görüntü sanatını ve deneysel filmi desteklemeye ve geliştirmeye adanmış bir organizasyon olan “Moving Image Artists”i (MIA) kurdular. “MIA”, çevrimiçi bir yayın ve sanatçıların Londra’daki “Film and Video Umbrella - Film ve Video Şemsiyesi”nde gerçekleşen çalışmalarını bir araya getirmeleri, paylaşmaları ve tartışmaları için düzenli bir toplantı olan “Moving Image Salon”u da içermektedir. Daniel & Clara 2020 yılında “Slow Film Festival - Yavaş Film Festivali”nde hareketli görüntü ödülünü kazandılar. 2021 yılı boyunca, bir “Arts Council England Project Grant - Sanat Konseyi İngiltere Proje Hibesi” tarafından finanse edilen yeni bir çalışma, araştırma ve geliştirme grubu olan “Landscape Imaginary” üzerinde çalışmaktadırlar.

Danse:

(Fr.) Kırın, dans. Oyun.

Danse Macabre:

Ölüm dansı.

Danser:

(Fr.) Kırınmak, dans etmek. Oynamak, raksetmek.

Danseur:

(Fr.) Erkek dansçı. Bkz. Dansör.

Danseuse:

(Fr.) Kadın dansçı. Bkz. Dansöz.

Dansör:

Kırınmayı meslek edinmiş erkek. Ertikten dansçı. Profesyonel kırıncı.

Dansöz:

Kırınmayı meslek edinmiş kadın. Ertikten dansçı. Profesyonel kırıncı.

Danza:

(İt.) Kırın, dans, oyun, raks.

Danzare:

(İt.) Dans etmek, kırınmak. ... Dansı yapmak.

Danzatore:

(İt.) Erkek dansçı. Dansçı, kırıncı. Dansör.

Darb:

(Osm.) Vurmak, vuruş, çarpmak.

Darbe:

(Osm.) Vuruş, vurma, çarpma.

Darbele:

(Osm.) Davul çalmak.

Darben:

(Osm.) Döğerek, vurarak, çarparak.

\ David, Ferdinand:

Alman keman sanatçısı, eğitmeni ve bağdar. Tam ismi Ferdinand Ernst Victor Carl David olup kısaca Ferdinand David olarak küğ tarihinde yerini aldı. 19 Haziran 1810 tarihinde dünyaya gelen sanatçı 18 Temmuz 1873 tarihinde sonsuzluğa göç etti. Felix Mendelssohn’un bir önceki yıl dünyaya geldiği Hamburg’daki aynı evde doğan ve bir yahudi olarak büyüyen sanatçı daha sonra protestanlığı tercih ederek hristiyan oldu. Louis (Ludwig) Spohr ve Moritz Hauptmann ile keman çalıştı. Bu verimli eğitimin bir sonucu olarak yalkın kemancı ve oda küğü yorumcusu olarak ertiksel bir temel attı. 1826 yılında Berlin’de bulunan “Kraliyet Kent Tiyatrosu”nda kemancılık yaptı. 1829 yılında Dorpat’ta (bugün Estonya’da bulunan ve Tartu olarak isim alan kent) Baron Carl Gotthardt von Liphardt’ın yaylı çalgılar dördülünde birinci keman olarak yer aldı ve Riga, Saint Petersburg, Moskova’ya yapılan dinleti turlarına katıldı. 1835 yılında “Leipzig Gewandhaus”da Mendelssohn ile birlikte çalışmaya başladı ve burada başkemancılık konumuna getirildi. Ancak Dorpat’a geri dönerek Liphardt’ın kızı Sophie ile evlendi. 1843 yılında yeni kurulan “Leipzig Konservatuvarı”nda keman öğretmenliğine başladı. Bu okuldaki çalışmalarında Mendelssohn ile hep dayanışma içinde oldu. Bu köklü kurumda August Wilhelmj ve Joseph Joachim sanatçının öğrencileri oldu. Felix Bartholdy Mendelssohn ile kurduğu yakın dostluk sonucu Mendelssohn’un küçük mi’den keman konçertosunun oluşum sürecinde bağdara teknik önerilerde bulundu. Bu konçertonun 1845 yılındaki ilk çalınışını Ferdinand David gerçekleştirdi. Ayrıca Robert Schumann’ın ilk keman-piyano sonatını 1852 yılı Mart ayında Clara Schumann ile yorumladı. Sanatçı henüz 63 yaşında iken çocukları ile bir dağ gezisi sırasında birdenbire sonsuzluğa göç etti. Bu ani ölüm İsviçre’de Klosters yakınlarında gerçekleşti. Opus sayıları 50’yi bulan çok sayıdaki yaratıları arasında bir opera (Hans Wacht, 1852), iki sinfoni, oda küğü eserleri, keman ve orkestra için 12 adet “Konu ve Başkamalar”, beş keman konçertosu, bir yaylı çalgılar altılısı, bir dizi lied ve keman için kaleme aldığı ürünler ile keman, fagot, klarinet, trombon ve orkestra için konçertinolar bulunmaktadır. Ne yazık ki sanatçının yaratılarının önemli bir bölümü korunamamış ve günümüze aktarılamamıştır. Ferdinand David’in günümüzde en sık seslendirilen yaratısı Op. 4 sırasayılı “Trombon ve Orkestra için Konçertinosu”dur. Öyle ki dünya genelinde sinfoni orkestralarına katılmak isteyen genç trombon çalıcıları için bu konçerto zorunlu dinleti parçası olarak sınavlarda dinlenmektedir. Ferdinand David 1742 yılı yapımı bir Guarneri keman kullanmaktaydı. Bu çalgı daha sonra Jascha Heifetz’in birincil performans çalgısı olmuştur. Bahse konu olan çalgı günümüzde San Francisco’da Bulunan “Güzel Sanatlar Müzesi”nin kolleksiyonuna dahil edilmiştir. Adı geçen çalgı şu anda “San Fransisko Sinfoni” ve “San Fransisko Akademi Orkestrası”nın başkemancısı ve yalkıcısı olan Alexander Barantschik’in kullanımındadır. Ferdinand David’in oğlu Paul David Leipzig’de birlikte çalışmalar yaptığı İngiliz bağdar ve küğ sanatçısı William Sterndale Bennett’in önerisi ile “Uppingham Okul”unun ilk küğ direktörlüğü görevini 1864 ile 1908 yılları arasında üstlenmiştir.

David, Paul:

Küğ öğretmeni, bağdar. 4 Ağustos 1840 tarihinde Leipzig’de dünyaya geldi. Büyük Alman keman sanatçısı Ferdinand David’in oğludur. Paul David Leipzig’de birlikte çalışmalar yaptığı İngiliz bağdar ve küğ sanatçısı William Sterndale Bennett’in önerisi ile İngiltere’de Rutland’da kurulmuş bulunan “Uppingham Okul”unun ilk küğ direktörlüğü görevini 1864 ile 1908 yılları arasında üstlenmiştir. Sanatçı 1932 yılında sonsuzluğa göç etmiştir.




Son Güncelleme:02.08.2021 22.17
Toplam Ziyaret:6307737
Online Ziyaretçi Sayısı:9
Bugünlük Ziyaret :247

Bu Site En İyi Firefox,Chrome,Safari'de ve 1024x768 Çözünürlüğünde Görünür.