Ad
Ad libitum:
İsteğe bağlı. Yorumlayıcının isteğine göre. Kişi arzusuna göre. Serbest.
Bağdar, orkestra yönetkeni, piyanist ve pedagog olan Selman Ada 24 Şubat 1953 tarihinde Ceyhan'da dünyaya geldi. 1965 yılında devlet tarafından 6660 sayılı “Harika Çocuk” yasası kapsamına alınarak ailesiyle birlikte “Paris Ulusal Yüksek Konservatuvarı”na gönderildi. Burada Pierre Sancan, Elsa Barraine, Christian Manen, Roger Boutry, Pierre Pasquier gibi dünyaca ünlü ustalarla çalışarak başta piyano yüksek bölümü olmak üzere bütün dallarda birinciler birincisi olarak 1971’de mezun oldu. 1973 yılında henüz 20 yaşındayken “İstanbul Devlet Opera ve Balesi”ne Genel Küğ Direktörü Robert Wagner'in asistanı olarak girdi. Bu kurumun orkestrasını yönetmeye başladığında “dünyanın en genç opera orkestra yönetkeni” olarak tarihe geçmişti. 1975’te provasız olarak Mozart’ın “Don Giovanni Operası”nı yönetti. Aydın Gün tarafından bu kuruma orkestra yönetkeni olarak atandı. Fransa’nın küğ eğitimi tarihine ise önce 1965’te 12 yaşındayken yazdığı “Solfej Metodu” ile, daha sonra 1980’de “Ecole Normale Supérieure de Musique”te “Opera Korrepetitörlüğü ve Orkestra Yönetimi” bölümünü kurarak geçmiştir. İlk yaratıları “İstanbul Radyosu”nda 1960 yılında yayınlanmaya başladığında 7 yaşında idi. Eserleri “Strube Verlag München-Berlin” ve “Edition Zurfluh-Paris” yayınevleri tarafından basılmaktadır. Ada “Harika Çocuklar Yasası” kapsamına alınan tek bağdar ve orkestra yönetkenidir. 1979-1980 mevsiminde “Ankara Devlet Opera ve Balesi”nde genel küğ sorumluluğunu üstlendi. 1980’de Paris’e dönerek “Ecole Normale Supérieure de Musique”te opera korrepetitörlüğü ve orkestra yönetimi bölümünü kurarak “profesör” ünvanıyla atandı. Ada, bağdarlıkta yeni bir ekoldür. Kullandığı küğ malzemesi coğrafi olarak Kamçatka’dan Viyana’ya kadar uzanır. Zaman açısından da Mezopotamya ve Anadolu uygarlıklarının binlerce yıllık tarihi hazinesine sahip çıkar. Yereli bilgece işler, evrensele bir sihirbaz ustalığıyla taşır. Selman Ada Türkiye’nin aydınlık yüzüdür. Yönettiği yaratılardan bazıları: “Cosi fan Tutte”, “Don Giovanni”, “Saraydan Kız Kaçırma”, “Sihirli Flüt”, “Macbeth”, “Werther”, “La Traviata”, “Carmen”, “Sevil Berberi”, “II. Mehmet”, “Petrouchka”, “La Voix Humaine”, “Rita”, “Susanna’nın Sırrı”, “La Cambiale di Matrimonio”, “Evita”, “Cavalleria Rusticana”, “Carmina Burana”, “Fidelio”, “Der Betrogene Kadi”, “I Pagliacci”, “Il Tabaro”, “Gianni Scicchi”, “Ma Mère l’Oye”, “Ferhad ile Şirin”, “Giselle”, “Coppelia”, “Faust”, “Rigoletto”, “Don Carlos”, “Luisa Miller”, “Manon”, “Turandot” olmak üzere binden fazla opera temsili, dinleti ve resital verdi. Yaratıları 1968’den bu yana Avrupa, Amerika, Asya, Afrika ve Avustralya’da seslendirilen bağdarın operaları ise “Ali Baba ve 40 Haramiler” (dünya prömiyeri 1991-Ankara Devlet Opera ve Balesi) başta olmak üzere 1991’den beri Türk opera sahnelerinde sürekli afiştedir. “Mavi Nokta” poetik operası (dünya üzerinde ilk temsili 1996-İzmir Devlet Opera ve Balesi, metin: Tarık Günersel) 2000 yılında kendi yönetiminde Wiesbaden’de ve Münih’teki “Herkülesalle”de “İstanbul Devlet Opera ve Balesi” tarafından “Türkiye’den dünyaya binyılın armağanı” olarak seslendirildi. “Mavi Nokta”, “Ankara Devlet Opera ve Balesi” tarafından 2004-2005 mevsiminde sahne uyarlaması olarak ilk kez kırın düzenci Mehmet Balkan tarafından sahnelendi. Sanatçı 2002’de “Mersin Devlet Opera ve Balesi”nde genel küğ sorumlusu olarak çalıştı. “Aşk-ı Memnu Operası”nın dünya üzerindeki ilk temsili (cönk: H. Ziya Uşaklıgil’den hareketle Tarık Günersel) 23 Ocak 2003’te “Mersin Devlet Opera ve Balesi”nde bağdarın yönetiminde rejisör Çetin İpekkaya tarafından gerçekleştirildi (İstanbul’daki ilk temsili ise “Cemal Reşit Rey Operası” tarafından bağdarın yönetiminde 6 Nisan 2003’te sahnelendi). Eser Murat Göksu’nun rejisiyle 2006’da “Ankara Devlet Opera ve Balesi”nde sahnelendi. Küçük orkestra ve mezzosopran için yazdığı “Ballade”ın dünyadaki ilk çalınışı Aralık 2004’te mezzosopran Aylin Ateş ve orkestra yönetkeni Rengim Gökmen tarafından Tel Aviv’de, “I. Senfoni”sinin dünyadaki ilk çalınışı ise 16 Nisan 2005’te “Uluslararası Ankara Müzik Festivali”nde orkestra yönetkeni Rengim Gökmen idaresinde “Bilkent Senfoni Orkestrası” tarafından gerçekleştirildi. 1973’ten beri “İstanbul Devlet Opera ve Balesi”nin sürekli orkestra yönetkeni, Ankara, İzmir, Mersin ve Antalya Devlet Opera ve Baleleri’nde ise konuk orkestra yönetkeni olarak görev almakta olan Ada, 2006-2007 mevsiminde “İstanbul Devlet Opera ve Balesi”nin ilk Türk küğ sorumlusu olarak görev yaptı. Ada, 2008-2009 mevsiminde “Mersin Devlet Opera ve Balesi Müdürü ve Sanat Yönetmeni” görevinde bulundu. Sanatçı 2009-2011 arasında “Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü"nde "Genel Müzik Direktörü” oldu ve “Çukurova Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Kompozisyon ve Orkestra Yönetkenliği Bölümü” öğretim üyeliği yaptı. 2009 yılında "İzmir Devlet Opera ve Balesi"nde sahnelenmeye başlayan "Aşk-ı Memnu" operası 2010'da Batı Avrupa'da sahnelenen ilk Türk operası oldu. Bu yaratı, İspanya dinleti dolaşısında bağdarın yönetiminde sahnelendi. "Mevlid Kantatı, Op. 44", "İstanbul, Ankara, İzmir, Mersin, Antalya ve Samsun Devlet Operaları" sanatçılarının katılımıyla bağdarın yönetiminde 20 Nisan 2011'de 450 kişilik dev kadroyla İstanbul'da dünyada ilk kez çalındı. 25 Mart 2012'de "Ali Baba & 40 Haramiler" Almanya'nın "Wuppertal Operası"nda Almanca olarak sahnelenerek Dünya opera dağarına giren ilk Türk operası oldu. Eser, "Wuppertal Operası"nda on temsil kapalı gişe sahnelendi. 2015 yılında "Başka Dünya" operası "İstanbul Devlet Opera ve Balesi" tarafından sahnelendi. Selman Ada, 2014-2017 yılları arasında "Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası"nın birinci yönetkeni ve "Devlet Opera ve Balesi"nde Genel Müdür olarak görev yaptı. Sanatçı "Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürü" olarak son derece faydalı işler yapmış ve bu kurumu bir basamak daha yukarı tırmandırmıştır. Ada, bağdarlıkta "amodal" ekolün kurucusudur. Modal eserlerinde ise "Türk makamsal armonisi" kurallarını koymuştur. Selman Ada’nın 22 Haziran 2020 tarihi itibariyle yorumlanan ve/veya basılan yaratılarının tarihsel sıralamalı op. no.’lu listesi aşağıda yer almaktadır:
1. Op. 1 “Piyano İçin Kırk Haramiler” (1960)
2. Op. 2 “Piyano İçin Köçekçe” (1964)
3. Op. 3 “Piyano İçin 5 Parça” (1965) (Strube Verlag München-Berlin)
4. Op. 4 “Köye Doğru” Piyano İçin Süit (1967) (Strube Verlag München-Berlin)
5. Op. 5 “Nişabur” Piyano İçin Tek Bölümlü Sonat (1973)
6. Op. 6 “Osmanische Lieder” (Dök Zülfünü Meydâne Gel) (1977) Für Bariton (oder Bass) und Klavier.
7. Op. 7 “Ali Baba & 40 Haramiler” Opera 2 perde (libretto: Tarık Günersel) (1990) (yeni versiyon 2005) (Strube Verlag München-Berlin)
8. Op. 8 a “40 Haramiler Uvertürü” (1990)
9. Op. 8 b “2 Raks” (Ali Baba & 40 Haramiler operasından 1990)
10. Op. 9 “12 Préludes Amodaux” pour piano [Apostrophes Strophiques] (12 Amodal Prelüd) [Strofik Apostroflar] (1980-1991)
11. Op. 10 “3 Avrasyalı” Flüt ve Klavsen İçin Süit “Trois Eurasiennes” (1994) (Edition Zurfluh Paris1994)
12. Op. 11 “Asimagies” (Sihr-i Şark) Piyano İçin 20 Parça (1994) (Strube Verlag München-Berlin) (Eğitim amaçlı)
13. Op. 12 “Mavi Nokta” Poetik Opera (9 Bölüm, libretto: Tarık Günersel) (1995)
14. Op. 13 “5 Etüd” Piyano İçin (1998)
15. Op. 14 “Rhapsodie” (Nihavend Lunga) Piyano İçin (1998)
16. Op. 15 “Valse Charmante (Cazibe Valsi) Klarinet ve Piyano İçin (1999)
17. Op. 15 b “Valse Charmante (Cazibe Valsi) Viyolonsel ve Piyano İçin uyarlama (2007)
18. Op. 16 “5 Mozaik-Nağme” Bariton ve Piyano İçin (2000) (Şiirler: Tarık Günersel)
19. Op. 17 “Jeux de piano” (Piyano Oyunları) Gençler İçin 24 Parça (2000) (Strube Verlag München-Berlin)(Eğitim amaçlı)
20. Op. 18 “Türküler Şarkılar” Piyano ve Şan İçin Albüm (1977-2001)
21. Op. 19 “Oper-Arien” Şan ve Piyano İçin (2003)
22. Op. 20 “Karciğar Oyun Havası” (Tanzlied) Nefesli Beşli İçin (2001)
23. Op. 21 “Süit” Nefesli Beşli İçin (2001)
24. Op. 22 “Aşk-ı Memnu” Opera 2 perde (libretto: Tarık Günersel) (2002)
25. Op. 23 a “Yemen Türküsü” (Büyük Koro için) (Aşk-ı Memnu operasından) (2002)
26. Op. 23 b “Rast Semai” (Dede Efendi’den hareketle) (Büyük Koro için) (Aşk-ı Memnu operasından) (2002)
27. Op. 23 c “Gidelim Göksu’ya” (Türkü) (Büyük Koro için) (Aşk-ı Memnu operasından) (2002)
28. Op. 24 “2 Konser Prelüdü” Flüt-Viyola ve Harp İçin (2002)
29. Op. 25 “Drei Konzertstücke für 2 Trompetten” (2003)
30. Op. 26 “Der Eurhythmus” für Flöte und Klavier (2003)
31. Op. 27 “Blech-Quartett” für Trompete, Horn, Posaune und Tuba (2003)
32. Op. 28 “Kleine Jazz Süite“ für Streichquartett (2003)
33. Op. 29 “4 Préludes pour Guitare” (2003)
34. Op. 30 “Drei Byzantynische Tänze“ für Klarinette und Klavier (2003)
35. Op. 31 “Übungsbuch für Sänger” mit Begleitung des Klaviers (2003)
36. Op. 32 “Deutsche Volksliederbuch für Klavier” (Alman Halk Şarkıları) (2003)
37. Op. 33 “Trois Instantanés” pour piano (Üç Enstantane) (2004)
38. Op. 34 “Three Erotic Dances” for flute, Viola and Harp (2004)
39. Op. 35 “Czardas” for flute, Viola and Harp (2005)
40. Op. 36 “Mini Piano” Piyano İçin Küçük Parçalar (2004) (Eğitim amaçlı)
41. Op. 37 “Ballade” [Yapayalnızsındır] Şiir: Gülseli İnal, Mezzo Soprano ve Küçük Orkestra İçin (2004)
42. Op. 38 “I. Symphony” (Turkish) (2004)
43. Op. 39 “Le Cahier d’Aylin” 15 pièces éducatives pour piano (2005) (Eğitim amaçlı)
44. Op. 40 “Le Cahier d’Aïché” 12 pièces éducatives pour piano (2005) (Eğitim amaçlı)
45. Op. 41 “South American Suite” for Flute, Viola and Harp (2005)
46. Op. 41 b “Pavane” Flüt-Viyola ve Harp İçin (2006)
47. Op. 42 “Chansons de France pour piano (2005) (Eğitim amaçlı)
48. Op. 43 “Türküler” Piyano İçin/Chansons de Turquie pour piano (2005) (Eğitim amaçlı)
49. Op. 44 “Mevlid” Kantat 8 Bölüm, (Metin: Süleyman Çelebi 1409) Tenor solo bas solo koro ve orkestra için (2008)
50. Op. 45 “3 Intermezzi” Viyola ve Piyano için (2007)
51. Op. 46 “Méditations” Solo Viyolonsel için (2008)
52. Op. 47 “Keman Konçertosu” Keman ve orkestra için (2008)
53. Op. 48 “10 Türkü” Bas ve Piyano için (2008)
54. Op. 49 “Sözsüz Şarkılar” Soprano ve Piyano için “Chansons sans paroles” (2009)
55. Op.49 b “Ufk-u Aşk” Soprano ve piyano için Romance. (2010)
56. Op. 50 “Keloğlan’ın Sırrı” Çocuk Müzikali 2 perde (2010) (metin: Şadi Erdoğan)
57. Op. 51 “Rapsodi” Klarinet ve Orkestra için (2011)
58. Op. 51 b “Le p’tit cahier d’Ornella” Harp için 12 parça (2012) (Eğitim amaçlı)
59. Op. 52 “Arp Konçertosu” (2012)
60. Op. 52 b “10 Etudes pour les jeunes pianistes” (2012) “Genç Piyanistler için 10 Etüd” (Eğitim amaçlı)
61. Op. 53 “2 Chansons” pour trompette, trombone et orchestre (2012)
62. Op. 54 “Fantaisie Concertante” pour basson et orchestre (fagot ve orkestra için) (2012)
63. Op. 55 “Başka Dünya” Opera 2 perde Libretto: Tarık Günersel (2013)
64. Op. 56 “Robinson” Bale 2 perde (Libretto: Tarık Günersel) (2014)
65. Op. 57 “Atatürk Süiti” orkestra, koro ve çocuk korosu için tören müziği.
66. Op. 58 “Opera Aryaları” piyano için. (2013)
67. Op. 59 “Perküsyon Konçertosu” perküsyon ve orkestra için. (2014)
68. Op. 60 “Soma’dan Ağıt” Mez.sop. solo, tenor solo, koro, çocuk korosu ve orkestra için Kantat. (2014)
69. Op. 61 “Parçacıklar” “Particles from Rumi” sop- alto-tenor-bas ve piyano için (Sözler: Tarık Günersel) (2014)
70. Op. 61 b “Mevlânâ” Koro ve orkestra için Kantat (Sözler: Tarık Günersel) (2014)
71. Op. 62 “Palto” Opera 2 perde (Libretto: Tarık Günersel) (2018)
72. Op. 62 b “Palto Uvertürü” (2018)
73. Op. 63 “Başımla Gönlüm” Bas veya bariton ve piyano için Lied. (Şiir: Celal Sahir Erozan)
74. Op. 64 “Kader Planlayanlar” nano opera (Libretto: Tarık Günersel) 2018
75. Op. 65 “Bedenlere İnanır mısınız?” nano opera (Libretto: Tarık Günersel) 2019
76. Op. 66 “Sesler” nano opera (Libretto: Tarık Günersel) 2019
77. Op. 67 “İsyan” nano opera (Libretto: Tarık Günersel) 2019
78. Op. 68 “Ay’da” nano opera (Libretto: Tarık Günersel) 2019
79. Op. 69 “Sezar” nano opera (Libretto: Tarık Günersel) 2019
80. Op. 70 “Mars’ta” nano opera (Libretto: Tarık Günersel) 2019
81. Op. 71 “Canlı Yayın” nano opera (Libretto: Tarık Günersel) 2019
82. Op. 72 “Hipatya” nano opera (Libretto: Tarık Günersel) 2019
83. Op. 73 Piyano Konçertosu 2019
84. Op. 74 a “BE” Soprano ve piyano için Lied (Sözler: Tarık Günersel) 2019
85. Op. 74 b “BE” Soprano ve oda orkestrası için “Lied” (Sözler: Tarık Günersel) 2019
86. Op. 75 “23 Nisan Şarkıları Çocuk sesi ve piyano için 23 şarkı (Sözler: Merve Keşap) 2019 (Eğitim amaçlı)
87. Op. 75 b “23 Nisan Şarkıları Çocuk sesi ve Nefesli Çalgılar için uyarlama (2019) (Eğitim amaçlı)
88. Op. 76 “19 Mayıs Şarkıları Çocuk Korosu ve orkestra için 10 şarkı (Sözler: Merve Keşap/Selman Ada) 2019 (Eğitim amaçlı)
89. Op. 77 “29 Ekim Şarkıları” Çocuk Korosu ve orkestra için 10 şarkı (Sözler: Merve Keşap/Selman Ada) 2019 (Eğitim amaçlı)
90. Op. 78 “Dev Aynası” Gençlik Operası (Libretto: Merve Keşap) 2019 (Eğitim amaçlı)
91. Op. 79 “Aya Tekla” Bale 1 perde (Libretto: İhsan Toksöz) 2019
92. Op. 80 “Oluşum” Bale 1 perde (Libretto: Merve Keşap) 2020
93. Op. 81 “Claquarts” Petite Suite pour quatuor à clarinettes 2020
94. Op. 82 “Konzertstück” pour quatuor à clarinettes 2020
95. Op. 82 b Bartok Romen Dansları pour quatuor à clarinettes 2020
96. Op. 83 “Trois pièces pour clarinette en si b et piano 2020
97. Op. 84 “Mersin Süiti” Trompet ve Orkestra için 2020
98. Op. 85 “5 Morceaux de Bis” pour piano (2020)
99. Op 85 b G. Fauré Prélude pour piano en ut mineur transcription pour orchestre à cordes (2020)
100. Op. 86 Toccata pour piano (2020)
101. Op. 87 “3 Yeni Mehter marşı” piyano için (2020)
102. Op. 88 “9 Nefes” piyano için (2020)
103. Op. 89 “Kerkük Türküleri” piyano için 10 Anonim Türkü (2020)
104. Op. 90a “Karadut” (Şiir: Bedri Rahmi Eyüboğlu) Bas ve Piyano için Lied (2020)
105. Op. 90b "Karadut" (Şiir: Bedri Rahmi Eyüboğlu) Bas ve Orkestra Versiyonu (2021)
106. Op. 91 “Adagio” pour violoncelle et orchestre (2020)
107. Op. 92 “Le Cahier d’Eylül” 7 pièces pour piano (2020)
108. Op. 93 “12 Variations sur un thème de F. Chopin” (2020)
109. Op. 94 “Mariya” Bir Bizans Operası 2 Perde (Libretto: Merve Keşap) (2020)
110. Op. 95 "Etoiles" (Yıldızlar) Piyano için 10 parça. (2020)
111. Op. 95 b Piyano, Trompet ve Keman için "3 Parça" (2020)
112. Op. 96 "Gulyabani" Opera 2 Perde (Libretto: Merve Keşap) (2020)
113. Op. 97 "Suntqva" (Nefes) Solo keman, kudüm ve yaylı orkestra için (2020)
114. Op. 98 "İntibah" Opera 3 perde (Libretto: Merve Keşap/Selman Ada) (2020)
115. Op. 99 "Three Dances for Piano" (2020)
116. Op. 100 "Hamlet" Opera 2 perde (Libretto: William Shakespeare/Tarık Günersel) (2021)
117. Op. 101 Trompet, keman ve piyano için "Deux Pieces"
118. Op. 101 "2 Pieces" pour trompete en ut, violon et piano (2021)
119. Op. 102 "Rhapsodie Thrace" pour piano / Piyano için "Trakya Rapsodisi" (2021)
120. Op. 103 "Fantaisie" pou piano (2021)
121. Op. 104 "Berceuse" pour piano (2021)
122. Op. 105 "Trois Impromptus" pour piano (2021)
123. Op. 106 "Trois Valses" pour piano (2021)
124. Op. 107 "Sept Danses Byzantines" pour piano (2021)
125. Op. 107 b "Suite Byzantine" pour orchestre (2021)
126. Op. 108 "Romance sans parole pour la fȇte des Mères" pour piano (2021)
127. Op. 109 "5 Canzoni" Sopran ve piyano için (Şiirler: Nazım Hikmet) (2021)
128. Op. 110 "Horizons" pour orchestre à cordes (2021)
129. Op. 111 "Nişan" Opera 1 perde (Libretto: Merve Keşap) (2021)
130. Op. 112 "Rhapsodie" pour piano (2021)
Türlere göre Op. No.’lu liste
Piyano:
Op. 1 “Piyano İçin Kırk Haramiler” (1960)
Op. 2 “Piyano İçin Köçekçe” (1964)
Op. 3 “Piyano İçin 5 Parça” (1965) (Strube Verlag München-Berlin)
Op. 4 “Köye Doğru” Piyano İçin Süit (1967) (Strube Verlag München-Berlin)
Op. 5 “Nişabur” Piyano İçin Tek Bölümlü Sonat (1973)
Op. 9 “12 Préludes Amodaux” pour piano [Apostrophes Strophiques] (12 Amodal Prelüd) Piyano İçin (1980-1991)
Op. 11 “Asimagies” (Sihr-i Şark) Piyano İçin 20 Parça (1994) (Strube Verlag München-Berlin) (Eğitim amaçlı)
Op. 13 “5 Etüd” Piyano İçin (1998)
Op. 14 “Rhapsodie” (Nihavend Lunga) Piyano İçin (1998)
Op. 17 “Jeux de piano” (Piyano Oyunları) Gençler İçin 24 Parça (2000) (Strube Verlag München-Berlin (Eğitim amaçlı)
Op. 32 “Deutsche Volksliederbuch für Klavier” (Alman Halk Şarkıları) (2003) (Eğitim amaçlı)
Op. 33 “Trois Instantanés” pour piano (Üç Enstantane) (2004)
Op. 36 “Mini Piano” Piyano İçin Küçük Parçalar (2004) (Eğitim amaçlı)
Op. 39 “Le Cahier d’Aylin” 15 pièces éducatves pour piano (2005) (Eğitim amaçlı)
Op. 40 “Le Cahier d’Aïché” 12 pièces éducatives pour piano (2005) (Eğitim amaçlı)
Op. 42 “Chansons de France pour piano (2005) (Eğitim amaçlı)
Op. 43 “Türküler” Piyano İçin/Chansons de Turquie pour piano (2005) (Eğitim amaçlı)
Op. 52 b “10 Etudes pour les jeunes pianistes” (2012) “Genç Piyanistler için 10 Etüd” (Eğitim amaçlı)
Op. 58 “Opera Aryaları” piyano için. (2013)
Op. 85 “5 Morceaux de Bis” pour piano (2020)
Op. 86 Toccata pour piano (2020)
Op. 87 “3 Yeni Mehter Marşı” piyano için (2020)
Op. 88 “9 Nefes” piyano için (2020)
Op. 89 “Kerkük Türküleri” piyano için 10 Anonim Türkü (2020)
Op. 92 “Le Cahier d’Eylül” 7 pièces pour piano (2020) (Eğitim amaçlı)
Op. 93 “12 Variations sur un thème de F. Chopin” (2020)
Op. 95 "Etoiles" (Yıldızlar) Piyano için 10 parça. (2020)
Op. 99 "Three Dances for Piano" (2020)
Op. 102 "Rhapsodie Thrace" pou piano (2021)
Op. 103 "Fantaisie" pour piano
Op. 104 "Berceuse" pour piano (2021)
Op. 105 "Trois Impromptus" pour piano (2021)
Op. 106 "Trois Valses" pour piano (2021)
Op. 107 "Sept Danses Byzantines" pour piano (2021)
Op. 108 "Romance sans parole pour la fȇte des Mères" pour piano (2021)
Op. 112 "Rhapsodie" pour piano (2021)
Oda Küğü:
Op. 10 “3 Avrasyalı” Flüt ve Klavsen İçin Süit Trois Eurasiennes (1994) (Edition Zurfluh Paris1994)
Op. 15 “Valse Charmante (Cazibe Valsi) Klarinet ve Piyano İçin (1999) (Eğitim amaçlı)
Op. 15 b “Valse Charmante (Cazibe Valsi) Viyolonsel ve Piyano İçin uyarlama (2007) (Eğitim amaçlı)
Op. 20 “Karciğar Oyun Havası” (Tanzlied) Nefesli Beşli İçin (2001)
Op. 21 “Süit” Nefesli Beşli İçin (2001)
Op. 24 “2 Konser Prelüdü” Flüt, Viyola ve Harp İçin (2002)
Op. 25 “Drei Konzertstücke für 2 Trompetten” (2003)
Op. 26 “Der Eurhythmus” für Flöte und Klavier (2003)
Op. 27 “Blech-Quartett” für Trompete, Horn, Posaune und Tuba 2003
Op. 28 “Kleine Jazz Süite“ für Streichquartett (2003)
Op. 29 “4 Préludes pour Guitare” (2003)
Op. 30 “Drei Byzantynische Tänze“ für Klarinette und Klavier (2003)
Op. 34 “Three Erotic Dances” for flute, Viola and Harp (2004)
Op. 35 “Czardas” for flute, Viola and Harp (2005)
Op. 41 “South American Suite” for Flute, Viola and Harp (2005)
Op. 41 b “Pavane” Flüt-Viyola ve Harp İçin (2007)
Op. 45 “3 Intermezzi” Viyola ve Piyano için (2007)
Op. 46 “Méditations” Solo Viyolonsel için (2008)
Op. 51 b “Le p’tit cahier d’Ornella” Arp için 12 parça (2012) (Eğitim amaçlı)
Op. 81 “Claquarts” Petite Suite pour quatuor à clarinettes (2020)
Op. 82 “Konzertstück” pour quatuor à clarinettes (2020)
Op. 82 b Bartok Romen Dansları pour quatuor à clarinettes (2020)
Op. 83 “Trois pièces pour clarinette en si b et piano (2020)
Op. 84 “Mersin Süiti” Trompet ve Orkestra için (2020)
Op. 85 b G. Fauré Prélude pour piano en ut mineur transcription pour orchestre à cordes (2020)
Op. 95 b Piyano, Trompet ve Keman için "3 Parça" (2020)
Op. 97 "Suntqva" (Nefes) Solo keman, kudüm ve yaylı orkestra için (2020)
Op. 101 Trompet, keman ve piyano için "Deux Pieces" (2021)
Op. 110 "Horizons" pour orchestre à cordes (2021)
Konçertolar:
Op. 47 “Keman Konçertosu” Keman ve orkestra için (2008)
Op. 51 “Rapsodi” Klarinet ve Orkestra için (2011)
Op. 52 “Arp Konçertosu” (2012)
Op. 53 “2 Chansons” pour trompette, trombone et orchestre (2012)
Op. 54 “Fantaisie Concertante” pour basson et orchestre (fagot ve orkestra için) (2012)
Op. 59 “Perküsyon Konçertosu” perküsyon ve orkestra için. (2014)
Op. 73 Piyano Konçertosu 2019
Op. 91 “Adagio” pour violoncelle et orchestre (2020)
Şan-Piyano:
Op. 6 “Osmanische Lieder” (Dök Zülfünü Meydâne Gel) (1977) (Für Bariton oder Bass und Klavier).
Op. 16 “5 Mozaik-Nağme” Bariton ve Piyano İçin (2000) (Şiirler: Tarık Günersel)
Op. 18 “Türküler, Şarkılar” Piyano ve Şan İçin Albüm (1977-2001)
Op. 19 “Oper-Arien” Şan ve Piyano İçin (2003)
Op. 31 “Übungsbuch für Sänger” mit Begleitung des Klaviers (2003) (Eğitim amaçlı)
Op. 48 “10 Türkü” bas ve piyano için (2008)
Op. 49 “Sözsüz Şarkılar” Soprano ve Piyano için “Chansons sans paroles” (2009)
Op.49 b “Ufk-u Aşk” Soprano ve piyano için Romance. (2010)
Op. 61 “Parçacıklar” “Particles from Rumi” sop- alto-tenor-bas ve piyano için (Sözler: Tarık Günersel) (2014)
Op. 63 “Başımla Gönlüm” Bas veya bariton ve piyano için “Lied” (Şiir: Celal Sahir Erozan)
Op. 74 a “BE” Soprano ve piyano için “Lied” (Sözler: Tarık Günersel) (2019)
Op. 74 b “BE” Soprano ve oda orkestrası için “Lied” (Sözler: Tarık Günersel) (2019)
Op. 90a “Karadut” (Şiir: Bedri Rahmi Eyüboğlu) Bas ve Piyano için Lied (2020)
Op. 109 "5 Canzoni" Sopran ve piyano için (Şiirler: Nazım Hikmet) (2021)
Koro:
Op. 23 a “Yemen Türküsü” (Büyük Koro için) (Aşk-ı Memnu operasından) (2002)
Op. 23 b “Rast Semai” (Dede Efendi’den hareketle) (Büyük Koro için) (Aşk-ı Memnu operasından) (2002)
Op. 23 c “Gidelim Göksu’ya” (Türkü) (Büyük Koro için) (Aşk-ı Memnu operasından) (2002)
Op. 75 “23 Nisan Şarkıları Çocuk sesi ve piyano için 23 şarkı (Sözler: Merve Keşap) (2019)
Op. 75 b “23 Nisan Şarkıları Çocuk sesi ve Nefesli Çalgılar için uyarlama (2019)
Op. 76 “19 Mayıs Şarkıları Çocuk Korosu ve orkestra için 10 şarkı (Sözler: Merve Keşap/Selman Ada) 2019 (Eğitim amaçlı)
Op. 77 “29 Ekim Şarkıları” Çocuk Korosu ve orkestra için 10 şarkı (Sözler: Merve Keşap/Selman Ada) 2019 (Eğitim amaçlı)
Senfonik:
Op. 8 a “40 Haramiler Uvertürü” (1990)
Op. 8 b “2 Raks” (Ali Baba & 40 Haramiler operasından) (1990)
Op. 38 “I. Symphony” (Turkish) (2004)
Op. 62 b “Palto Uvertürü” (2018)
Op. 90b "Karadut" (Şiir: Bedri Rahmi Eyüboğlu) Bas ve Orkestra Versiyonu (2021)
Op. 107 b "Suite Byzantine" pour orchestre (2021)
Op. 110 "Horizons" pour orchestre a cordes (2021)
Oratoryo/Kantat/Şan-Orkestra:
Op. 12 “Mavi Nokta” Poetik Opera (9 Bölüm, libretto: Tarık Günersel) (1995)
Op. 37 “Ballade” [Yapayalnızsındır] Şiir: Gülseli İnal, Mezzo Soprano ve Küçük Orkestra İçin (2004)
Op. 44 “Mevlid” Kantat 8 Bölüm, (Metin: Süleyman Çelebi 1409) Tenor solo bas solo koro ve orkestra için (2008)
Op. 57 “Atatürk Süiti” orkestra, koro ve çocuk korosu için.
Op. 60 “Soma’dan Ağıt” Mez.sop. solo, tenor solo, koro, çocuk korosu ve orkestra için Kantat. (2014)
Op. 61 b “Mevlânâ” Koro ve orkestra için Kantat (Sözler: Tarık Günersel) (2014)
Op. 90 b "Karadut" Bas ve Orkestra Versiyonu (Şiir: B. R. Eyüboğlu) (2021)
Operalar/Müzikal:
Op. 7 “Ali Baba & 40 Haramiler” Opera 2 perde (libretto: Tarık Günersel) (1990, yeni versiyon 2005) (Strube Verlag Munchen-Berlin)
Op. 22 “Aşk-ı Memnu” Opera 2 perde (libretto: Tarık Günersel) (2002)
Op. 50 “Keloğlan’ın Sırrı” Çocuk Müzikali 2 perde (2010) (metin: Ş. Erdoğan)
Op. 55 “Başka Dünya” Opera 2 perde (libretto: Tarık Günersel) (2013)
Op. 62 “Palto” Opera 2 perde (libretto: Tarık Günersel) (2018)
Op. 64 “Kader Planlayanlar” nano opera (libretto: Tarık Günersel) (2018)
Op. 65 “Bedenlere İnanır mısınız?” nano opera (libretto: Tarık Günersel) (2019)
Op. 66 “Sesler” nano opera (libretto: Tarık Günersel) (2019)
Op. 67 “İsyan” nano opera (libretto: Tarık Günersel) (2019)
Op. 68 “Ay’da” nano opera (libretto: Tarık Günersel) (2019)
Op. 69 “Sezar” nano opera (libretto: Tarık Günersel) (2019)
Op. 70 “Mars’ta” nano opera (libretto: Tarık Günersel) (2019)
Op. 71 “ Canlı Yayın” nano opera (libretto: Tarık Günersel) (2019)
Op. 72 “Hipatya” nano opera (Libretto: Tarık Günersel) (2019)
Op. 78 “Dev Aynası” Gençlik Operası (Libretto: Merve Keşap) (2019) (Eğitim amaçlı)
Op. 94 “Mariya” Bir Bizans Operası 2 Perde (libretto: Merve Keşap) (2020)
Op. 96 "Gulyabani" Opera 2 Perde (libretto: Merve Keşap) (2020)
Op. 98 "İntibah" Opera 3 perde (libretto: Merve Keşap/Selman Ada) (2020)
Op. 100 "Hamlet" Opera 2 perde (Libretto: William Shakespeare/Tarık Günersel) (2021)
Op. 111 "Nişan" Opera 1 perde (Libretto: Merve Keşap) (2021)
Bale:
Op. 56 “Robinson” Bale Süiti 2 perde. (Libretto: Tarık Günersel) (2014)
Op. 79 “Aya Tekla” Bale 1 perde (Libretto: İhsan Toksöz) 2019
Op. 80 “Oluşum” Bale 1 perde (Libretto: Merve Keşap) 2020
Adagietto:
Ağırca, ancak "Adagio" kadar yavaş değil.
Adagio:
(İt.) Ağırca. Ağırbaşlı ve gösterişli bir ifade ile. Tutumlu bir ağırlılık. Yavaş bir hızda çalınan parça. “Lento”dan daha hızlı, “Andante”den daha ağırdır. Ağır ve gösterişli. (60-72 BPM) Bkz. BPM.
Adagio assai:
Adagio'dan daha ağır.
Adagio cantabile:
Etkileyici bir ifade ile ağır.
Adagio di molto:
Çok ağır. Oldukça yavaş çalınması gereken parçalar için kullanılır.
Adagio ma non troppo:
Adagio, ama çok değil.
Adagio sostenuto:
Ağırbaşlı bir yorumla, tutan bir ağırlıkla.
Adagissimo:
1955 yılında Burdur ili Yeşilova ilçesinde doğdu. Ortaokul ve lise öğrenimini “Burdur Lisesi”nde 1973 yılında tamamladı. 1976 yılında “Gazi Eğitim Enstitüsü Müzik Bölümü”nü bitirdi. 2002 yılında küğ öğretmenliğinden emekli oldu. 2014 yılında “Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi”nden mezun oldu. Halen İzmir’de serbest avukatlık yapmaktadır.
Adam, Adolphe / Nuremberg'in Kuklası Açımlığı:
Adolphe Adam'ın (1803-1856) "Nuremberg'in Kuklası Açımlığı"ndan (La Poupée de Nuremberg/The Nuremberg Doll-Overture):
1. Konu
2. Konu
3. Konu
4. Konu
Fransız bağdar. 24 Temmuz 1803 tarihinde Paris’te dünyaya geldi. Her ne kadar bilimle ilgili bir kariyer yapmayı düşündüyse de 1817 yılında “Paris Konservatuvarı”na girdi ve François Adrien Boieldieu’nün (1775-1834) yol göstericiliğinde küğ bağdama teknikleri üzerine çalıştı. 1829 yılında tek perdelik operası “Pierre et Catherine” sahneye konuldu ve Adam büyük bir başarı elde etti. Bu eseri 52 bağdası daha izledi. Bu yaratılardan birisi olan ve 1841 yılında bağdadığı “Giselle” balesi pek tanındı. Adolphe Charles Adam’ın yazdığı küğler zerafet, incelik ve bağdarının gösterdiği titizlikle tanınmaktadır. Sanatçı 1849 yılında “Paris Konservatuvarı”nda küğsel bağdama alanında öğretmenlik yapmaya başladı. Adam 3 Mayıs 1856 tarihinde doğduğu kent olan Paris’te yaşama gözlerini yumdu. Kendi kaleminden yazdığı otobiyografisi 1860 yılında basıldı.
Adams, James B. (????–1820):
James B. Adams oldukça karmaşık bir kişilik sergileyen ve çok az tanınan bir isimdir. Bu İngiliz bağdarının doğum ve ölüm tarihini dahi pek az kişi bilmektedir. Adams’ın bilinen ilk eseri 1770 ve son yaratısı da 1820 tarihini taşımaktadır. Bu yaratılardan görülebileceği üzere Adams küçük ölçekli vokal ve çalgısal eserlerin yeterli bir bağdarıdır. O’nun küğü çağının değişen stillerinin farkında olduğunu göstermektedir. İlk yazdığı şarkılar ve “canzonetta”lar obligato bir çalgı ile orkestra veya klavsen eşliğinde olup “Arne” tarzındadır; Johann Christian Bach’ın sinfonik stiline veya Hook’un keman veya flüt eşliğinde, piyano veya klavsen için yazılmış Op. 4 üç sonatına benzeyen bir gelişime yol açmaktadır. Piyano ikilisi için yazdığı son sonatları daha büyük formları yakalamış olduğunu göstermekte, Haydn anlayışında bağdadığı “Bülbül” (The Nightingale) piyanoda pedal kullanımının inceliklerini taşımaktadır. Adams aynı zamanda “Küğün Temel Prensiplerine Bilindik Bir Giriş” başlıklı bir kitap yazmıştır.
Maude Kiskadden’in ertiksel yaşamında kullandığı isim. Amerikalı oyuncu. 11 Kasım 1872 tarihinde Utah eyaletindeki Salt Lake City’de dünyaya geldi. Sahnede aldığı ilk görev 1888 yılında New York kentinde sahneye konan “The Midnight Bell”deki (Geceyarısı Çanı) rolü oldu. Bundan sonraki üç yılını tiyatro yapımcısı Charles Frohman’ın kumpanyasında geçirdi. 1892 yılında John Drew ile “The Masked Ball” (Maskeli Balo) oyununda rol aldı, 1896 yılında Sir James Matthew Barrie ile “The Little Minister” (Küçük Bakan) oyununda yıldızlaştı ve 1900 yılında şair ve oyun yazarı Edmond Rostand’ın “L’aiglon” (Kartal Yavrusu) isimli oyununda Reichstadt dükü rolünü üstlendi. Sanatçı 1905 yılından 1907 yılına dek Sir James Matthew Barrie’nin “Peter Pan” oyununda başrolü aldı ve en popüler performansını bu oyunda gerçekleştirdi. 1910-1911 yıllarında Rostand’ın “Chantecler” oyununda ertiksel yaşamının zirvesine çıktı ve bu oyundan sonra sahnelerden ayrıldı. Maude Adams 1937 yılından sonra Missouri’nin Columbia kentinde yer alan “Stephens Koleji”nde drama alanında eğitici olarak dersler verdi. Adams 17 Temmuz 1953 tarihinde New York’a bağlı Tannersville’de sonsuzluğa göç etmiştir.
Adaptasyon:
Bkz. Adaptation. Uygulama. Uyarlama.
Adaptation:
Adaptasyon, uyarlama. Uygulama.
Addenda:
(İt.) Katma, katım, katmak. Ekleme, eklemek, eklilik.
Addinsell, Richard (1904–1977):
Aslında “Tehlikeli Ay Işığı” (1941) filmi için bağdadığı “Varşova Konçertosu” ile hatırlanan İngiliz bağdarı Addinsell, Joyce Grenfell’in de eşlikçisiydi. Oxford, Berlin ve Viyana’da küğ çalıştı. Daha çok hafif küğlerin bağdarı olarak tanındı ve çok sayıda filme ve revülere küğler yazdı, şarkılar bağdadı.
Addolcendo:
(İt.) Tatlandırarak, tatlılaşarak.
Addolorato:
Acıklı bir ifadeyle. Acıklı, yeisli.
Adenda:
Ek, ilave.
Büyük küğsel hanedanın üçüncü nesil temsilcisi. Ünlü Azeri bağdar Vasıf Güzelov’un ailesinde Bakü’de doğdu. “Azerbaycan Devlet Konservatuvarı Piyano Bölümü” mezunu olan sanatçı “St. Petersburg Devlet Konservatuvarı”nda pek tanınmış isim İlya Musin’in opera ve sinfoni yönetkenliği mezunudur. Ayrıca “Viyana Küğ ve Güzel Sanatlar Akademisi”nde Karl Österreicher’den yüksek lisans eğitimi almıştır. Adıgüzel’in (Adıgözəlov) yaşamını yıllar itibariyle kesitler halinde ele alacak olursak1989-1998: “Azerbaycan Devlet Senfoni Orkestrası” sanat yönetmeni ve birinci yönetkeni. 1991-1993: “Avusturya Hükümeti” ile ortak gerçekleştirdiği “Mozart Festivali”nin sanat yönetmeni. 1993: Azerbaycan’da “Yılın En İyi Yönetkeni” seçiminde birinci. 1998-2000: Rusya “Tele-Radyo Devlet Senfoni Orkestrası”nın birinci yönetkeni. 2000 yılından bu yana “Azerbaycan Devlet Akademik Opera ve Bale Tiyatrosu”nun yönetkeni, 2000-2004: “İstanbul Devlet Opera ve Balesi”nin yönetkeni. 2003 yılında “Aspendos Uluslararası Opera Festivali”nin açılışında Borodin’in “Prens Igor” operasını yorumlamadaki başarısı Türkiye’nin kültür hayatında bir olay oldu. 2011 yılında Sicilya’da Giovanni Pacini’nin “Requiem”inin dünyada ilk çalınışını gerçekleştirdi. Bu olay bağdarın mirasının tanıtımında önemli bir başarı oldu. “Azerbaycan Devlet Sanatçısı”, “Bakü Müzik Akademisi” ve “Azerbaycan Devlet Konservatuvarı Profesörü” Yalçın Adıgüzel Amerika Birleşik Devletleri, Brezilya, Meksika, Güney Afrika, İtalya, İngiltere, İspanya, Avusturya, Belçika, Romanya, Lüksemburg, Macaristan, Çin ve Rusya’nın önde gelen orkestralarından “Londra Kraliyet Filarmoni Orkestrası”, “Londra Sinfoni Orkestrası”, “Rusya Ulusal Orkestrası” (RNO), “Moskova Akademik Sinfoni Orkestrası” (ASO), “Petersburg Filarmoni Orkestrası”, “Orchestra Italiana del Cinema”, “Johannesburg Filarmoni”, “Yekaterinburg”, “Minsk Filarmoni Orkestrası” ve “Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası”nı konuk olarak yönetmiş ve dünyanın en iyi dinleti salonları arasında yer alan “Londra Barbican Centre”, “Londra Cadogan Hall”, “Londra Central Hall Westminster”, “Londra Guildhall”, “Arena di Verona”, “Berlin Konzerthaus”, “Johannesburg Linder Auditorium”, “Moskova Konservatuvarı Büyük Salon”, “Big Guild Riga”, “Pekin Dinleti Salonu”, “Moskova Helikon Opera” “Kiev - Minsk - Çin - Astana - Taşkent - Dushanbe - Bişkek Operaları”nda ismini yazdırmıştır. Sanatçı Amerika Birleşik Devletleri, İtalya, Güney Afrika, Litvanya, Rusya ve İngiltere’de yayınlanan “Çaykovski Büyük Sinfoni Orkestrası”, “İstanbul Devlet Opera ve Balesi Orkestrası”, “Rusya Radyo-Televizyon Orkestrası”, “Letonya Sinfoni Orkestrası” ve “Azerbaycan Devlet Sinfoni Orkestrası”yla 15 CD kaydı yapmıştır.
30 Temmuz 1964 tarihinde Azerbaycan’da dünyaya geldi. Piyano eğitimine beş yaşında iken başladı. 1971 yılında “Bülbül Özel Yetenekler Küğ Okulu”nda öğrenci oldu. “Rahmaninof” ve “Prokofiev” yarışmalarında birincilik ödülü aldı. 1986 yılında “Sovyetler Birliği Piyano Yarışması”nda birincilik ödülü aldı ve aynı yıl Bulgaristan’da yapılan “Pancho Vladigerov Yarışması”nda ödül alırken “En İyi Vladigerov Yorumcusu” seçildi. 1987 yılında “Küğ Akademisi”nde yüksek lisans programını bitirdi ve doktora çalışmalarına başladı. Moskova’daki “Çaykovski Devlet Konservatuvarı”nda Sergei Dorensky, Rudolf Kehrer, Vera Gornostayeva ve Lev Nikolayevich Naumov ile çalıştı. Azerbaycanlı bağdarların pek çok yaratısının ilk seslendirilişini gerçekleştirdi. 1988 yılında “Azerbaycan Devlet Ödülü”nü aldı. Rusya, Gürcistan, Bulgaristan, Estonya, Kazakistan, Azerbaycan, Litvanya, Letonya, Türkmenistan, Özbekistan, Avusturya, Slovakya ve Türkiye’de dinletiler verdi, radyo ve televizyon izlencelerinde yer aldı. Azerbaycan’da ilk kez aynı akşam Joseph Maurice Ravel, Sergey Sergeyeviç Prokofiev ve Pancho Vladigerov’a ait üç piyano konçertosunu seslendirdi. “Moskova Devlet Opera ve Balesi”nin hazırladığı gösteride Sergey Sergeyeviç Prokofiev’in “1. Piyano Konçertosu”nu sundu. Aynı yıl Yılmaz Büyükerşen’in daveti üzerine “Anadolu Üniversitesi Devlet Konservatuvarı”nda sanatçı öğretim elemanı olarak göreve başladı. Türkiye’de birçok kentte gerek yalkıcı olarak ve gerekse sinfoni orkestraları eşliğinde dinletiler verdi. Yetiştirdiği öğrenciler Türkiye’de ve Rusya’da uluslararası yarışmalarda ödüller kazandı. Sanatçı halen “İnönü Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Müzik Anabilim Dalı”nda yardımcı doçent olarak görevine devam etmektedir.
Azerbaycan devlet sanatçısı olan Zöhrab Adıgüzelzade 1940 yılında Bakü'de doğdu. 1947 yılında "Küğ Uzmanlığı Okulu"nda piyano bölümüne girdi. 1957'de "Azerbaycan Devlet Konservatuvarı"nın öğrencisi oldu. 1961 yılında Tiflis'de yapılan "Piyano Yarışması" ile Sovyetler Birliği'ne bağlı tüm cumhuriyetleri kapsayan "Piyano Yarışması"nda "Başarı Ödülü" kazandı. 1962 yılında gerçekleştirilen "Çaykovski Yarışması"nda "Başarı Ödülü" elde etti ve konservatuvardan mezun oldu. 1962–1963 yıllarında "Moskova Devlet Konservatuvarı"nda yüksek lisans eğitimine başlayarak Yakov Flier ve Bela Davidovitch ile çalıştı. 1963 yılında "Bakü Devlet Konservatuvarı"nda piyano öğretim üyesi oldu. 1966–1970 yıllarında "Leningrad Devlet Konservatuvarı"nda Pavel Serebriakov ile çalıştı. 1970 yılında doçent, 1979 yılında profesör ve 1981 yılında da devlet sanatçısı oldu. Kiril Kondraşin, Yuri Temirkanov gibi yönetkenlerin eşliğinde Moskova, Kiev, Minsk, Orta Asya orkestraları ile dinletiler verdi. "Moskova Radyosu"nda iki saatlik bir altın plak, bunun dışında üç plak yaptı. 20. yüzyılın en iyi piyanistlerinin tanıtıldığı kitapta yer aldı. 1962 yılından bu yana Finlandiya, Polonya, Macaristan, Almanya, Bulgaristan, Yugoslavya, İtalya, Danimarka, Belçika, Fransa, Türkiye ve Kuzey Afrika'da üçbine yakın dinleti verdi. Sovyetler Birliği'ne bağlı tüm cumhuriyetleri kapsayan "Piyano Yarışması"nda bir çok defa jüri üyesi oldu. Kopenhag'da ustalık sınıfında ders verdi. İstanbul, İzmir ve Bursa senfoni orkestraları ile dinletiler yapan sanatçı ayrıca Ankara, İstanbul, İzmir, Bursa ve Eskişehir'de de çeşitli resitaller verdi. 1990 yılında "Anadolu Üniversitesi Devlet Konservatuvarı"nda öğretim üyeliğine başladı ve "Piyano Bölüm Başkanı" oldu. Adıgüzelzade halen bu görevini sürdürmektedir.
Adıyaman Filarmoni Orkestrası (AFO):
“Adıyaman Filarmoni Orkestrası” (AFO) 2012 yılında Özgür Oğuz tarafından kuruldu. Bu kuruluşun amacı bölgedeki küğ sanatı kültürüne katkıda bulunmak ve bunun hem ulusal hem de uluslararası düzlemde tanınmasını sağlamaktır. Türkiye’de ilkini “İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası”nın 1950’li yıllarda konuk sanatçı getirerek yaptığı “İstanbul Filarmoni Konserleri”nin ikincisini “Adıyaman Filarmoni Orkestrası”, “Adıyaman Filarmoni Konserleri” adı altında gerçekleştirmektedir. Orkestra, 2013 yılında yurt dışından getirilen konuk sanatçılar ile birlikte “Adıyaman Üniversitesi” işbirliğinde dinletiler vermiştir. 2015 yılı kapsamında, “Adıyaman Kitap Günleri”, “Turizm Haftası Korteji”, “Adıyaman Mobilya Fuarı” ve “Polis Teşkilatı Resepsiyonu” gibi etkinliklerde toplum yararına dinletiler sunulmuştur. İlki 2015 yılı Haziran ayı, ikincisi 2016 yılı Mayıs ayı içerisinde gerçekleştirilen, yerli ve yabancı birçok tanınmış sanatçı ve grubun konuk olduğu “Uluslararası Adıyaman Müzik Festivali”ne “Adıyaman Belediyesi” ve “Adıyaman Üniversitesi” işbirliği ile imza atılmıştır. Dinletilerde klasıl çoksesli küğ yaratıları seslendirilmesinin yanı sıra Türk küğüne ait eserlere de yer verilerek Adıyaman ve bölge için önemli adımlar atma gayreti gösterilmektedir. Özellikle Adıyaman’da kurumsal anlamda kurulması arzulanan “Güneydoğu Bölge Devlet Senfoni Orkestrası”, “Adıyaman Devlet Opera ve Balesi” ve “Adıyaman Devlet Tiyatroları” için temel taşları olma ümidiyle çıkılan bu yolda büyük düşünülmekte, inançla hareket edilmektedir.
Adirato:
(İt.) Öfkeli ifadeyle. Öfkeli, hiddetli.
Adolcendo:
Tatlı bir ifadeyle.
Bruce Adolphe; Itzhak Perlman, “Lincoln Center Oda Küğü Topluluğu”, “Orfeus Oda Orkestrası”, “Güzel Sanatlar Üçülü”, Sylvia McNair, “Caramoor Festivali” ve daha birçok tanınmış küğcü ve organizasyon için küğler bağdamıştır. Bir aktör, piyanist, bağdar ve senaryo yazarı olarak küğseverlerin tüketimine yönelik yenilikçi “Küğle Tanışın!” başlıklı “Lincoln Center”daki aile dinletileri O’na küğ eğitimi ve dinleyici gelişimi alanlarında önder bir figür olarak ulusal çapta ün kazandırmıştır. Verimli bir yazar olan Adolphe’un kitapları arasında “Aklın Kulağı: Küğsel İmgelem Gücünü Geliştirmek için Egzersizler”, “Dünya’da Neyi Niçin Dinlemeli?” ve “Mozart, Papağanlar ve Rüzgar Altındaki Kiraz Çiçekleri Hakkında: Bir Bağdar Küğsel Zekanın Gizemlerini İnceliyor” bulunmaktadır. “Metropolitan Operası Derneği” tarafından ısmarlanan komik operası ve “Lincoln Center Oda Küğü Topluluğu” eşliğinde Itzhak Perlman tarafından kaydı yapılan “Marita ve Kalbi’nin Arzusu”ndan Adolphe’un ailelere yol gösteren ve “Cleveland Orkestrası” tarafından yorumlanan çocuklar ve orkestra için küğü “Ta Whoop!”a dek yaratıları ülkenin her yerinde seslendirilmiştir. Sanatçı Kaliforniya La Jolla’daki “Yaz Festivali”nde, Kuzey Karolina’daki “Appalaş Festivali”nde, Santa Fe “Oda Küğü Festivali”nde, “Bravo! Kolorado Festivali”nde, “Kuzey Ülkeleri Oda Küğü Çalıcıları” ve Vermont’daki “Ekmek ve Kukla Tiyatrosu”nda, “Kuzeybatı Oregon Oda Küğü Topluluğu” ile halk televizyonu “MetroArts”da diğer sayısız sahne ediminin yanısıra yer almıştır. Adolphe’un küğü Amerika Birleşik Devletleri dışında Almanya, İngiltere, Japonya, Hollanda, İrlanda ve İtalya’da da sıklıkla seslendirilmektedir. Komedi ile derin küğsel bilgisini birleştirmesiyle tanınmış olan Adolphe ilk kez yapılan dinleti serilerinin ve festival açılışlarının birçoğunda, küğ okullarında ve eğitim amaçlı konferanslarda sıklıkla konuşmacı olarak yer almıştır. 1992 yılından bu yana “Lincoln Center Oda Küğü Topluluğu”nun eğitmeni olan Adolphe “Lincoln Center”dan gerçekleştirilen ulusal çaptaki canlı televizyon yayınlarında ekrana çıkmakta ve “Ulusal Halk Radyosu”nun konuğu olmaktadır.
Adonis Beşili:
"Adonis Beşili", "Çukurova Devlet Senfoni Orkestrası" sanatçıları Tuna Bozkaya (klarinet), Nükhet Bozkaya (viyola) ve Zafer Teomete (keman) ile "Çukurova Üniversitesi Adana Devlet Konservatuvarı" keman ve oda küğü öğretmeni olan Tuğrul Göğüş'ün viyolonsel sanatçısı Candost Özkan ile bir araya gelmeleriyle 2009 yılının Nisan ayında kuruldu. Çalışmalarını Adana kentinde sürdüren bu grup ilk dinletilerini 22 Nisan 2009 Çarşamba günü saat 18.00'de Kadıköy'deki "İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Dinleti Salonu"nda vermişlerdir. Çalışmalarının sonuçlarını özellikle Adana kenti ile çevresinde ve Çukurova Bölgesi'nde sergilemek isteyen grup üyeleri ayrıca tüm Anadolu'da ve yurt dışında da dinleti bağlantıları kurmuşlardır.