11.12.2013 / Celil Hakan Çuhadar - Müzikte Yaratıcılık Üzerine


    
Sevgili okuyucular merhaba, farkında olduğunuz gibi şu günlerde pek çok müzikal yaratı girdi güncel müzik dağarımıza. Yeni besteler, uyarlanmış, sözleri başkalaştırılarak yeniden söylenen şarkılar, türküler v.b. pek çok yaratı girdi dağarımıza.


     Fazıl Say’ın “insan insan” adlı eseri, “Boğaziçi Caz Korosu”nun “Gezi Parkı Protestoları” için “Çapulcular Oldu mu?” adlı uyarlaması ve “Çukurova Üniversitesi Devlet Konservatuvarı” mezunlarından Deniz Tahberer’in de Kanada’nın Vancouver kentinden kendi besteleyip arkadaşı ile birlikte seslendirdiği “İki Keman İçin Leipzig Çapulcuları” (Leipzig Depredators)  v.b. adlı eserleri, Türkiye’deki protestolardan esinlenerek üretilmiş bir anlamda protest müzikler olarak müzik yaşantımıza yeni girdiler. Aslında bakarsanız müzik tarihinde pek çok bestecinin eserlerini hep daha buhranlı, zor zamanlarında ortaya koyması gibi bir gerçeklik de var. Türkiye’de yaşadığımız bu olaylar da müzikçilerin yaratıcılıklarını kamçılıyor olsa gerek diye düşünmekteyim.


     Bu arada günlük eşyalardan oluşan yeni vurmalı çalgılar da katıldı müzik yaşantımıza. Müzik dilinde vurmalı çalgıların diğer bir adı perküsyondur. Perküsyon ya da vurmalı çalgılar, müzikte ritim yapısı kurmak için kullanılır. Ritim ise eski Yunanca da “akış” anlamına gelmektedir. Değişen değişik uzunluktaki vuruşların ortaya çıkardığı ses bütünlükleri ve serileridir. Modern müzikte ritim yapıları, genellikle perküsyon aletleriyle icra edilir. Üzerine elle veya başka bir cisimle vurularak, çalkalayarak, sürtülerek veya ovularak ses elde edilen her obje vurmalı çalgıdır. Bu bağlamda “Gezi Parkı Direnişi” de kendi vurmalı çalgılarımızı yaratma olanağı sundu Türk insanına (çocuk müziğinde bazı vurmalı çalgılar Orff çalgıları olarak adlandırılmaktadır). Buradan hareketle kendi Orff çalgılarımızı da güncelledik desek pek hata etmiş olmayız sanırım.


     MeTAVAlefon = MetalTAVAya; sert kaşıkla (ahşap/metal farketmez) vurarak, insan sesine de eşlik edebilme niteliğinde olan, vurmalı bir çalgıdır. Eğitim müziği dağarcığının ilk sayışması da “Tencere Tava, Hep Aynı Hava” isimli 9/8’lik şarkıdır diye bir müzikçi dostum sevgili Levent Yüksel, “Facebook”daki duvarında bu bilgileri arkadaşlarıyla paylaşmaktaydı. Ben de sizlerle...


     Gelecekte bu sayfada sizlerle “Çukurova Üniversitesi Devlet Konservatuvarı”ndan haberler de paylaşmak istiyorum. Ulusal ve uluslararası başarılara imza atan çok yetenekli öğrencilerimizin de ulusal basında fazlaca yer almayan başarılarını paylaşmak, onları sizlere tanıtmak büyük zevk olacak benim için. Bu çerçevede konservatuvarımıza elinden gelen yardımı esirgemeyen üniversite yönetimimize, Sn. Prof. Dr. Mustafa Kibar hocanın şahsında teşekkürlerimizi bu sayfa aracılığı ile de iletmek isterim.


     Sizlerle bu sayfa aracılığı ile ilimizdeki ve bölgemizdeki sanatsal gelişmeleri, bildiklerimi, duyduklarımı, güncel olanı paylaşmak istiyorum. Müzikle ve sağlıcakla kalın.


     11.12.2013, Çarşamba - Adana


     Kaynakça: http://tr.wikipedia.org/wiki/Perk%C3%BCsyon




Son Güncelleme:02.08.2021 22.17
Toplam Ziyaret:5782168
Online Ziyaretçi Sayısı:17
Bugünlük Ziyaret :894

Bu Site En İyi Firefox,Chrome,Safari'de ve 1024x768 Çözünürlüğünde Görünür.