Oy
1971 yılında Ankara’da doğdu. 1976 yılında “İstanbul Belediye Konservatuvarı Piyano Bölümü”nde küğ eğitimine başladı. “Saint-Benoit Fransız Lisesi”nde orta ve lise eğitimini tamamladı. 1995 yılında “Boğaziçi Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı” ve “İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Piyano Bölümü”nden mezun olduktan sonra “Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Müzikoloji Bölümü”nde yüksek lisans çalışmalarını “12. YY. İnanç Bağlamında Dindışı Müzik” isimli tez çalışması ile tamamladı. 2008 yılında “İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Müzikoloji Bölümü”nden “III. Reich Döneminde Almanya’da Baskı Altında Müzik” adlı tez çalışmasıyla doktora derecesini aldı. 1996 yılında “İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Piyano Bölümü”nde araştırma görevlisi olan Gürer Oymak, 2009 yılında “Müzikoloji Bölümü”nde yardımcı doçent oldu. 2010-2016 yılları arasında “Müzikoloji Bölümü Genel Müzikoloji Anabilim Dalı Başkanlığı” ve “Müzikoloji Bölümü Başkanlığı”, “Osmanlı Müziği Araştırma Merkezi (OMAR)”ın yönetim kurulu üyeliği görevlerini üstlendi. 1998 yılında Ege ve Akdeniz’deki tarihi mekanlarda dinleti düzenlemek amacıyla düzenlenen “Amfor Festivali”nde ve 1999-2000 yılında “ENKA Sinfonietta Gençlik Orkestrası”nda koordinatörlük görevini üstlenen Yeşim Gürer Oymak 2000 yılında kurulan “İş Sanat Kültür Merkezi”nin kurucu yöneticisi oldu, 2006 yılına dek direktör olarak olarak görev aldı. 2006 yılında “İstanbul Kültür Sanat Vakfı”nın düzenlediği “İstanbul Müzik Festivali”nin yöneticiliğini üstlenen Gürer Oymak, aynı zamanda “Leyla Gencer Şan Yarışması” yöneticiliği görevini de yürütmektedir. Yeşim Gürer Oymak, 2009-2010 yılları arasında Türkiye ve Fransa Dışişleri Bakanlıkları tarafından Fransa’da gerçekleştirilen “Türkiye Sezonu” çerçevesinde klasıl küğ etkinliklerinin de koordinatörlüğünü üstlenmiştir. 2014 yılında Polonya-Türkiye kültürel ilişkilerine katkıları nedeniyle, “Polonya Dışişleri Bakanlığı” tarafından “Bene Merito” nişanına layık görülmüştür.
Oynak:
Klasıl Türk musıkisinde dokuz zamanlı bir küçük usul ismi. Bir semai ve üç nim sofyan’dan oluşur.
“Sahne, Perde, Ekran, Mikrofon Oyuncuları Sendikası.” Kuruluş tarihi 29 Mart 2011 olup halen Genel Başkan sanatçı Demet Akbağ’dır. Sendika’nın kuruluş süreci aslında 14 Eylül 2010 tarihinde başladı. Geniş katılımlı ilk toplantı 29 Kasım 2010 tarihinde “Oyuncular Büyük Buluşması” adı altında “Point Otel”de gerçekleştirildi. 29 Mart 2011 tarihinde 63 kurucu üye (Memet Ali Alabora, Tevhide Şebnem Sönmez, Murat Zubi, Ayşe Tuba Kalkan, Aslı Şahin, Burhan Gün, Devin Özgür Çınar, Janset Paçal, Murat Muslu, Abdulkadir Çermik, Ahu Türkpençe, Akasya Asıltürkmen, Arda H. Esen, Ayşe Müge Ulusoy, Banu Çiçek, Barış Akkoyun, Barış Atay Mengüllüoğlu, Bihter Dinçel, Burak Pulat, Bülent Çolak,Caner Erdem, Caner Erkan, Cem Bender, Çağlar Çorumlu, Deniz Atam, Destan Batmaz, Dilşad Bozyiğit, Dolunay Soysert, Ebru Helvacıoğlu, Ebru Saçar, Emel Pala, Emel Sayım, Ercan Kesal, Ferhun Yılmaz, Feride Çetin, Gürgen Öz, Hakan Akın, Hakan Dülger, İlker Ayrık, Mahmut Timuçin Esen, Mehmet Cengiz Bozkurt, Muhammet Uzuner, Murat Barış Kavrukkoca, Mustafa Levent Çimen, Nadir Sarıbacak, Necati Kerem, Nihat Haluk Bilginer, Nuri Karadeniz, Rahşan Çiğdem İnan, Rojda Demirer, Serkan Genç, Serpil Göral, Sinan Tuzcu, Somer Karvan, Sultan Ertuğrul, Tansu Biçer, Tezcan Pınar Ünsal, Yavuz Topoyan, Yiğit Çelik, Yiğit Özşener, Zeynep Gülmez, Zeynep Kankonde, Zeynep Özden Ayyıldız, Ali Bahadır Bahar) ile sendika resmi kuruluşunu tamamladı. Daha sonra 10-11 Eylül 2011 günleri sendika “I. Olağan Kongresi”ni yaptı, bu toplantıda temel hedefler belirlendi ve Memet Ali Alabora kurucu genel başkan seçildi. “II. Olağan Genel Kongre” ise 6-7 Eylül 2014 günleri yapıldı ve Meltem Cumbul bu sendikanın “2. Genel Başkan”ı oldu. 3. dönemde başkanlığı Demet Akbağ üstlendi. Sahne, perde, ekran ve mikrofon oyuncularının çalıştıkları iş kollarında yaşadıkları temel sorunlara çözüm gereksinmeleri sonucunda kurulan ve bu anlamda çalışmalar yürüten, ülkemizde halen örgütlü olan tek işçi sendikasıdır. Oyuncular gerçekte birer işçi olarak emeklerini ve bilgi birikimlerini satarak geçinmektedirler. Bu nedenle “oyun işçileri”nin ücret ve çalışma koşullarının iyileştirilmesi, ertiksel açıdan oyuncuların işlerini uluslararası standartlarda yapabilmeleri bu sendikanın öncelikli hedeflerindendir. Oyuncuların bir çoğunun sosyal güvenlikleri bulunmamakta, ayrıca çalıştıkları süre kadar ücret ödenerek güvencesiz bir yaşama zorlanmaktadırlar. Kayıt dışı çalışan bu kişiler için sosyal güvenlik harcamaları da kendi inisiyatiflerine bırakılmıştır. Bu adaletsiz durumun kısa sürede çözümlenmesinin zorluğu açıktır. Sistemden kaynaklanan eksikleri ve yanlışları film şirketleri, ajanslar ve patronlar kendi yararlarına kullanmakta, sektörde ağır bir sömürü devam ettirilmektedir. Çalışma saatlerinin uzunluğu bir diğer çözülmesi gereken sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Dolayısıyla işçi-işveren ilişkileri bağlamında çalışma ilişkilerinin düzenlenmesi “Oyuncular Sendikası”nın sorumluluk alanına girmektedir. Birer çalışan olarak ele aldığımızda sanatçı dediğimiz insanların ekonomik hak ve talepleri ile sosyal hakları tekrar ele alınmalıdır. Tüm bu nedenlerden ötürü örgütlenme oyuncuların acil görevidir. Kendilerinin ve çalışma arkadaşlarının çıkarları etrafında kümelenecek sanatçılar için sendika bir hak alma ve geliştirme aracı olmalıdır. Mücadele ise oyuncuların haklı ve meşru talepleri üzerine kurulmalı ve geliştirilmelidir. Unutulmamalıdır ki tek tek mücadele etmek mümkün değildir, örgütlü mücadele ve toplu hareket başarının tek ölçütüdür.