Ru

\ Ruano, Juan Antonio Mayorga:

Oyun yazarı. 6 Nisan 1965 tarihinde Madrid’de dünyaya geldi. En tanınmış eseri “Himmelweg” (Way to Heaven - Cennet Yolu) olup 2017 yılı Haziran ayında Londra’daki “İspanyol Tiyatrosu Festivali”nde ilk kez sahneye konuldu. Mayorga, “İspanyol Ulusal Araştırma Konseyi” bünyesinde yer alan “Felsefe Enstitüsü”nde felsefeci Reyes Mate’nin yönetiminde araştırma görevlisi olarak çalıştı. Daha sonra bu alandaki çalışmalarını Münster, Berlin ve Paris’de sürdürdü. 1997 yılında doktorasını tamamladı. 2011 yılında “La Loca de la Casa” (Evin Deli Kadını) isimli topluluğu kurdu. 2012 yılında “La Lengua - Dil” isimli oyununu sahneye koydu. Evli ve üç çocuk babasıdır. Önemli yaratıları arasında “Kaplumbağa”, “Evde”, “Teresa ve Amarillo” ve “Ebedi Barış” bulunmaktadır. Diğer verimleri arasında şunlar bulunmaktadır: “Siete Hombres Buenos - Yedi İyi Adam”, “Mas Ceniza - Daha Fazla Kül”, “El Traductor de Blumemberg - Blumemberg Çevirmeni”, “El Sueño de Ginebra - Cenevre Hayali”, “El Jardín Quemado - Yanmış Bahçe”, “Angelus Novus - Yeni Melek”, “Cartas de Amor a Stalin - Stalin’e Aşk Mektupları”, “Sonámbulo - Uyurgezer”, “Hamelin”, “Primera Noticia de la Catástrofe - Felaketin İlk Haberi”, “El Chico de la Ultima Fila - Son Sıradaki Çocuk”, “El Elefante ha Ocupado la Catedral - Fil Katedrali İşgal Etti”, “La Lengua en Pedazos - Parçalı Dil”, “El Crítico - Eleştirmen”, “El Cartógrafo - Haritacı”, “Los Yugoslavos - Yugoslavlar”, “El Arte de la Entrevista - Söyleşi Sanatı” ve “Reikiavik - Reykjavik.” Bkz.: Mayorga, Juan.

Rubare:

(İt.) Çalmak, hırsızlamak. Bkz.: Rubato.

Rubato:

(İt.) Çalmak, hırsızlama, hırsızlamak. Çalıntı. Küğsel bir cümlede temponun ya da tartımsal akışın serbest bir anlayışla hızlandırılıp, yavaşlatılması. Bir tür ritmik özgürlük. Küğcülerin aynı anda aynı duyguları paylaşarak büyük bir uyum içinde, adeta salt kendilerinin görebildiği bir yönetkeni takip edercesine birlikte hissetiklerini kağıda dökülmüş olan o küğsel yaratının kapsamında seslendirmeleri; birlikte yavaşlayıp birlikte hızlanmaları. Bir ölçü içerisinde kaç vuruş varsa o kadar vuruş için gereken tüm zamanın dahilinde bir vuruşu kısaltıp o vuruşta kazanılan zamanın başka bir vuruşa eklenmesiyle elde edilen küğ dalgalanması. Bu şekilde birlikte hissetmek, uzun yıllar birlikte küğ yapmanın ve buna bağlı gelişen derin dostluğun doğal bir sonucudur. Bir topluluk söz konusu olduğunda o topluluk kaç kişiden bireşiyorsa her bir bireyin farklı karakteri, farklı renkleri, farklı fikirleri, duyguları, vb. bulunmakla birlikte topluluğun üyeleri küğde aynı anda aynı hisleri paylaşır ve kendi özgür iradelerini birlikte salınıma bırakırlar. Böylece “ortak bir rubato” anlayışına erişirler. Bir küğ cümlesinde çalıcının ya da çalıcıların tempoyu serbest bir anlayışla hızlandırıp yavaşlatmaları, ancak ölçü ya da cümle toplam vuruşunun aynı kalması. Bir notanın başka bir nota yerine uzatılması ya da kısaltılması. Yorumcunun bir an için belirlenmiş ritmik yapıdan ayrılarak kendi içgüdüsüne göre küğsel yapıyı, ezgiyi ya da tempoyu değiştirerek çalması. Romantik dönemde küğün en önemli unsurlarından birisi haline gelmiştir. Küğsel terim olarak uygulamada temponun hızlandırılıp yavaşlatılması anlamına gelir. Bazılarına göre küğde düzümsel bir özgürlüktür. Leonard Bernstein rubato için şöyle demektedir: “Bununla beraber şefin bir eser süresince aynı tempoya çakılıp kalmayacağı da doğaldır. Mekanik bir vuruş yerine serbest akış ister. Müzikte buna “rubato” denir. Kelimenin lügat anlamı “hırsızlama”. Müzikteki kullanılmasıysa bir tür Ali’den aşırıp Veli’ye vermektir. Bir vuruşu kısaltarak zaman çalarsın, diğerini uzatıp bunu geri verirsin. Böylece makina gibi ritm vurma yerine bağımsız çalma olanağı gelir. Ancak rubato rahatlıkla kötüye kullanılabilir. Stil ve müzik anlamında sınırı aşmamaya çok dikkat etmeli, aksi halde dejenere olur ve adi bir duygusallığa düşer. Zevkli yapıldığında şefin vaz geçilmez ögesidir.” Bkz.: Rubare.

\ Rudin, Alexander:

Alexander Rudin kendi kuşağının en parlak, en özgün ve karizmatik yorumcularından biridir. Dünyaca tanınmış bir çellist, orkestra yönetkeni, öğretmen, eski müzik eserleri araştırmacısı ve kendi oda orkestrasının çalışmalarının orkestral düzenlemelerinin yazarı olan sanatçı tüm bu yaratıcı roller içinde aynı başarıyla kendini göstermektedir. “Rusya Halk Sanatçısı” ve “Devlet Sanatçısı” ödüllerine layık görülen Rudin “Moskova Konservatuvarı” profesörü ve “Müzikal Topluluk” adlı yardım kuruluşunun başkanıdır. Alexander Rudin 1960 yılında Moskova’da doğdu. “Gnessin Devlet Müzik ve Pedagoji Enstitüsü” çello ve piyano bölümünden mezun oldu. Öğrenimini “Moskova Konservatuvarı”nda Dimitri Kitayenko’nun öğrencisi olarak orkestra yönetkenliğiyle tamamladı. Profesyoneller Rudin’i, “Moskova Peter Ilyitch Tchaikovsky Yarışması” (yirmi yıl sonra aynı yarışmada kendisi jüri üyesiydi)gibi birçok prestijli uluslararası yarışmada kazandığı üstün başarılarının ardından tanımaya başladı. Yalkıcı ve orkestra yönetkeni nitelikleriyle Avrupa’nın önde gelen orkestralarında yer alarak dünyayı dolaşmakta olan sanatçı Fransa, Hollanda, İtalya, Almanya, Türkiye, Makedonya ve d aha birçok ülkede büyük uluslararası yarışmaların sürekli katılımcısı olmuştur. 1998’den bu yana Alexander Rudin’in yaratıcı çalışmaları, ''Akademi Oda Orkestrası - Musica Viva” ile olan ilişkisini hiç kaybetmemiştir. “Musica Viva” Rusya’nın en iyi oda orkestrası olarak, sadece halk tarafından değil, aynı zamanda eleştirmenler ve diğer müzikçiler tarafından da kabul görmüştür.

Ruhselman, Şahap:

1923 yılında doğan Şahap Ruhselman “Ankara Devlet Konservatuvarı Üflemeli Çalgılar Fagot Bölümü”nden 1945 yılında mezun olmuştur. Bando subayı ve bando yönetkeni olarak çeşitli birliklerde görevler üstlendikten sonra ordudan ayrılarak İzmir’e yerleşmiştir. İzmir kentinde küğ alanında çeşitli etkinlikler gerçekleştirmiştir. Ayrıca “İzmir Belediye Bandosu”nun yönetkenliğini de yapmıştır. Şahap Ruhselman’ın bu bandonun gelişimine büyük katkıları olmuştur. “İzmir Devlet Konservatuvarı”nda fagot öğretmenliği yapan sanatçı çok sayıda öğrenci yetiştirmiştir.

Rumba:

Bir Küba kırınıdır. Kadın ve erkek çiftler karşılıklı kırınırlar. 2/4’lük ölçüde olan hareketli bir kırındır. 1930’larda “Amerika Birleşik Devletleri”nde gözde hale gelmeye başlayan bu kırın böylece pek tanınır hale gelmiştir. “Rumba” ABD’den tüm dünyaya yayılmıştır.

\ Rumeli Bahar Şenliği:

“Rumeli Balkan Türkleri Federasyonu”nun düzenlediği “Geleneksel Rumeli Bahar Şenliği” her yıl Mayıs ayı sonlarında büyük bir katılım ile yapılmaktadır. 2008 yılında yedincisi gerçekleştirilen şenliğe Yeşim Salkım, Tarık Mengüç, Ekrem, Fuat Erenoğlu, Beyo, Cüneyt Şentürk, Salih Can gibi isimler katılmıştır.

Runaway:

Kanye West'in yönettiği ve aynı zamanda oynadığı "Runaway" adlı videoda Ebanks, yaralanmış bir anka kuşunu canlandırmaktadır.

Runaway

\ Rusev, Rusko Vasilev (Ruskov, Rusko):

Halen “Çukurova Üniversitesi Adana Devlet Konservatuvarı”nda profesör olarak çalışmakta olan sanatçı 1946-1948 yılları arasında “St. Cyril - Methodius Fransız Koleji”nde eğitimine başladı ve 1948-1955 yılları arasında Sofya’da lise eğitimi gördü. 1955 yılında girdiği “Bulgaristan Küğ Akademisi”nde Georgi Zlatev Çerkin ile bağdama ve ses, Lyubomir Pipkov ile bağdama ve oda küğü, Dragan Kardjiev ile opera rejisörlüğü, Assen Dimitrov ile orkestra yönetimi, Ilyia Yossifov ve Lyudmila Prokopova ile opera sanatı alanlarında çalıştı ve 1960 yılında bu eğitimini tamamladı. Rusev 1963-1966 yılları arasında ise Georgi Zlatev Çerkin ile yüksek lisans yaptı. 1960-1963 yılları arasında Veliko Tırnovo’da “Konstantin Kissimov Müzikali”nde yalkıcı olarak çalışan Rusev 1963 yılından itibaren Sofya’daki “Panço Vladigerov Küğ Akademisi”nde yer aldı. 1963-1966 yılları arasında Profesör Çerkin’in asistanlığını yaptı. 1965-1973 arasında Sofya’daki “Stefan Makedonski Devlet Küğ Tiyatrosu”nda bulundu ve 1967-1985 arasında opera şan öğretmenliği yaptı. 1985-1996 arasında opera şan doçenti olarak gördüğümüz sanatçı 1994 yılından başlayarak Müzik Akademisi Opera Şan ve Opera Tiyatro Fakültesi”nde dekan olarak bulundu. 1992’den bu yana “Yeni Bulgaristan Üniversitesi”nde görev üstlendi. 1996 yılında opera-şan alanında profesör olan Rusev 1998-2000 yılları arasında “Yeni Bulgaristan Üniversitesi”nde dekan oldu. 2000 yılında “Yeni Bulgaristan Üniversitesi”nde “Küğ ve Sahne Sanatları Müdürü” olan sanatçı 2007’de Çukurova Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Opera Şan Anasanat Dalı”nda görev aldı. Lom, Montana, Şumen, Vidin, Sliven, Kazınlık ve Veliko Tırnovo’da şan öğretmenliği ve koro eğitimciliği yaptı. Sofya’da “Taşımacı İşçiler Korosu” ve “Bulgaristan Ordusu Merkez Korosu”nun eğitimciliğini yürüttü. Sanatçı olarak ilk rolünü Sofya’da “Gençlik Tiyatrosu”nda Moliere’in “Burjuva Asilzade” oyununda 1959-60 yıllarında üstlenen Rusev ayrıca Kalman’ın “Sirk Prensesi Opereti”nde “Müdür” rolü, 1961 yılında Egon Kemeni’in küğlü oyunu “Güneyde Herhangi Bir Yerde / Somewhere in the South”nda “Krijan” rolü, yine aynı yılProf. Georgi Z. Çerkin ve oğlu Georgi Çerkin’in oyunu “Elmas Kılıç”ta “İvan” rolü, 1962 ve 1968 yıllarında Assen Karastoyanov’ın “Geçmişteki Bulgarlar” operetinde“Büyük Baba Liben” rolü, 1962 yılında Valentinov’un Sarayın Sırları”oyununda Bey” rolü, Bulgaristan’da ilk kez sahnelenen ve bağdarı Paraşkev Haciev olan “Milyoner” isimli komik operada 1965 yılında “Maslarski” rolü, Çarl Lekok’un operasında “Madam Ango’nun Kızı Larivodier” rolü, Lehar’ın “Lüksemburg Kontu”operetinde“Paris Eyalet Başkanlığı” rolü, 1966 yılında Jacques Offenbach’ın “Kontes Gerolstayn”operetinde“Kardinal Kasuini” rolü, Victor Raiçev’in “Gölge / The Shadow”operetinde“Pietro” rolü, “My Fair Lady” müzikalinde “Başkahya” rolü, “Küğ Akademisi”nde ilk kez sahnelenen Donizetti’nin “Don Pasquale” operasında “Don Pasquale” rolü, 1967 yılında Jacques Offenbach’ın “Mavi Sakal”operetinde“Prens Oskar” rolü, Zeller’in Kuş Satıcısı”operetinde“Şnek” rolü, Porter’in “Öp beni Kate / Kiss me Cate” müzikalinde Paul rolü, B. Pokrovski’nin rejisörlüğünü yaptığı Hrennikov’un “Beyaz Gece” müzikalinde “Baron Frederiks” ve “Esaul” rolleri, 1968 yılında Çerkin’in “İhtilal Şarkısı” operetinde “Halil Bey” rolü, 1968 yılında Suppe’nin “Büyük Bilinmeyen” yaratısında “Colorado” rolü, oğul Johann Strauss’ın “Yarasa”operetinde“Başkahya” rolü, 1969 yılında Dimiter Valçev’in“Gülme Gösterisi”müzikalinde“Yellowcheese Gionchev” rolü, 1970 yılında Jacques Offenbach’ın “Güzel Helen” operetinde “Kalhas” rolü, Boris Alexandrov’ın “Malinovkada Düğün”operetinde“Baliasani” rolü, Kalman’ın Prenses Maritza”operetinde“Çeko” rolü, Oto Libih’in “Balkanın Gülleri”operetinde“Paşa” rolü, 1972 yılında “Müzik Akademisi”nde Haendel’in “Serse” operasında “Elviro” rolü, 1974 yılında Lehar’ın “Şen Dul”operetinde“Baron Zetta” rolü, 1979 yılında Bulgaristan’da ilk defa sahnelenen ve bağdarı Paraşkev Haciev olan “Şumla Polka” müzikalinde “Rözler” rolü, 1983 yılında Felzman’ın “Çarli’nin Teyzesi” müzikalinde Bryaset rolü, 1984 yılında Abraham’ın “Savoyada Balo” müzikalinde “Arçibald” rolü, Haciev’in “Vaktiyle” operasında “Stanoy” rolünü üstlendi. Bunlardan “Sofya’nın Ulusal Öyküleri” “Ulusal Radyo” için kaydedildi. Çerkin’in “İhtilal Şarkısı” operetinde “Halil Bey rolünü oynarken de bu eser kaydedildi. Sanatçı ayrıca 1990 yılında oğul Johann Strauss’un “Yarasa”operetinde“Froş” rolünde de yer aldı. Rusev koro yönetkeni olarak da bazı yaratılarda görev aldı: Valentinov’un Sarayın Sırları”, Egon Kemeni’in küğlü oyunu “Güneyde Herhangi Bir Yerde”, Prof. Georgi Zlatev Çerkin’in “Elmas Kılıç”, Listov’ın “Sivastopol Valsi”, Assen Karastoyanov’un “Geçmişteki Bulgarlar”, Frimal ve Stothard’ın “Rosmarie”, Katz’ın “Bölünmüş Aşk”, Jacques Offenbach’ın “Güzel Helen”. Sanatçının üçyüzden fazla öğrencisi şu anda dünya küğünde önemli yerlere gelmişlerdir. Bunlar arasında Peter Dimitrov, Vesselin Hristov, Svilen Raitchev, Galin Dobrev, Olga Skekliova, Orfei Petrov, Andrei Pernishki, Ljubomir Georgiev, Artur Jebrovski, Marcin Bronikovski, Vladimir Stojanov, Kameliya Kader, Anna Veleva, Yuliana İlieva, Petko Bonev, İoana Zoneva, Ivaylo Mihaylov, Vesselin Stojkov gibi isimler bulunmaktadır. Sanatçının öğrencileri önemli ödüllere de layık görülmüşlerdir. Rusev’in yayınlanmış kitapları arasında “Başlangıçtan Bugüne Müzik Akademisi'nin Stüdyo Opera Tiyatrosu” (Sofya, 1990), Prof. Georgi Z. Çerkinin “Şarkı Kitabı”, K. Karapetrov’un “Ses Metodolojisi” adlı kitabının önsözü, L. B. Dmitriev’in “Ses Metodolojisine Giriş” isimli kitabının çevirisi... Sanatçı merkezi Varşova’da bulunan “Ses Eğitimcileri Derneği”nin üyesidir. Rusev uluslararası etkinliklerde jüri üyeliği de yapmıştır.

Rustic:

(İng.) Kırlara, köylere ilişkin. Kırsal, rustik. Köylü işi, taşraya ait. Köye ve kıra özgü. Sade ve basit. Köye ait. Bkz. Rustico. Rustique. Pastoral. Pastorella.

Rustico:

(İt.) Kıra ilişkin. Kır ve doğayı yansıtan. Tabiatı anlatan. Bkz. Rustic. Rustique. Pastoral. Pastorella.

Rustique:

(Fr.) Kırsal, köysü. Rustik. Bkz. Rustic. Rustico. Pastoral. Pastorella.




Son Güncelleme:02.08.2021 22.17
Toplam Ziyaret:6305788
Online Ziyaretçi Sayısı:2
Bugünlük Ziyaret :241

Bu Site En İyi Firefox,Chrome,Safari'de ve 1024x768 Çözünürlüğünde Görünür.