İz

İzmir Çocuk Korosu:

“Çocuk Korosu” 1986 yılının Ekim ayında, “İzmir Merkez İlçe Belediyesi”nin girişimiyle kuruldu. Kültürel etkinliklere çok önem veren zamanın Belediye Başkanı Süha Baykal’ın, “Belediye”nin “Halkla İlişkiler Müdürü” Köksal Ünal ve aralarında Hikmet Coşkuncan ile Mustafa Polat’ın da bulunduğu küğ kurulu üyeleriyle yaptığı toplantılarda, çoksesli bir çocuk korosunun kurulmasına karar verildi. “İzmir Devlet Konservatuvarı” öğretim üyesi Hazar Alapınar’ın önerisiyle çocuk korosunun başına Fehamettin Özgüç’ün getirilmesi ve Mayıs ayı içinde seçme sınavlarının yapılması konusunda görüş birliğine varıldı. “Dokuz Eylül Üniversitesi İzmir Devlet Konservatuvarı” öğretim üyeleri Hazar Alapınar, Sayram Akdil ve emekli öğretim görevlisi ve orkestra sanatçısı Fehamettin Özgüç’ün titizlikle yaptığı sınavda başarılı olan 66 ilkokul öğrencisi koronun çekirdeğini oluşturdu. Koro kurulunca eğitim ve sanat danışmanlığını üstlenen Fehamettin Özgüç; toplu ses eğitimi, öğretim ve yönetim için “İzmir Devlet Opera ve Balesi” sanatçısı Kumru Canku ve piyano eşliği, öğretim ve yönetim için “Buca Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü” öğretim görevlisi Süleyman Kıvrak’la işbirliği yaparak Ekim 1986’da çalışmalara başladı. İlk birkaç ay Basmane’de, “Merkez İlçe Belediyesi Binası”nın en üst katında, Süleyman Kıvrak’ın getirdiği küçük bir org eşliğinde çalışan koro, bir süre sonra çalışmalarına “Güzelyalı”da “Belediye”nin kültürel etkinlikler için kiraladığı “As Sineması”nda, küçük öğrencilerden Pelin Karayılan’ın getirdiği org eşliğinde devam etti. “Çocuk Korosu” için henüz bir ödenek sağlanamadığından “Belediye” yalnızca notaları fotokopi yoluyla çoğaltmakla yetindi. Çocuklar ve öğreticiler “As Sineması”nın içe işleyen soğuğuna aldırmadan, kimi zaman bina kapısının açılmamasını ya da geç açılmasını hoşgörüyle karşılayarak çalışmalarını aksatmadan sürdürdü. Ancak çalışma koşullarının güçlüğü ve “Belediye”nin, çocukları semtlerine bırakmak konusunda verdiği sözü tutamaması nedeniyle üyelerin sayısı 43’e düştü. Çocuklar ilk dört aylık çalışmalarını, “As Sineması”nda verdikleri bir dinletiyle velilere sundular. Altı ay sonra, 12 Nisan 1987’de “Denizli Belediyesi”nin davetlisi olarak hem yaşıtlarına dinleti verdiler hem de “Pamukkale”yi gezip gördüler. Bu alıştırma dinletilerinden sonra “İzmir Çocuk Korosu” 26 Nisan 1987’de “İzmir Devlet Senfoni Orkestrası Prova Salonu”nda “Merkez İlçe Belediyesi” ve “İzmir Filarmoni Derneği”nin işbirliği ile düzenlenen ve Belediye Başkanı ile Belediye üyelerinin, İzmir milletvekili Kaya Erdem’in eşi Sevil Erdem’in de dinleyici olarak katıldıkları bir dinletiyle mevsimi kapattı. 1987-1988 çalışma döneminin başlamasına yakın Belediye Başkanı Süha Baykal’ın görevden alınması, “Çocuk Korosu”nun sahipsiz kalmasına neden oldu. Koroyu yaşatmak için çareler aranırken bu kadar verimli bir çalışmanın yarıda kalmasını istemeyen “İzmir Devlet Senfoni Orkestrası” ve “İzmir Filarmoni Derneği” üyesi Tuğrul Göğüş’ün çabalarıyla “Çocuk Korosu” “İzmir Filarmoni Derneği”ne bağlanarak, “İzmir Devlet Senfoni Orkestrası”nın “Çınar Sineması” yanındaki “Prova Salonu”nda çalışmaya başladı. Sıcak bir salona, yeterli sayıda sandalyeye, öğrenim için son derece gerekli olan piyanoya ve bir kantine kavuşan koroya yeni elemanlar almak için sınav açıldı ve bir bölümü belli bir süre denenmek koşuluyla toplam 61 yeni üye alındı. İlkokul ikinci ve üçüncü sınıflardan oluşan bu daha küçük üyeler ilk birkaç ay haftada dört saat ses ve nota eğitimi gördükten ve dağarlarını yeterince genişlettikten sonra iki koro birleştirildi. “Koro”nun kısa bir süre sonra 24 Ocak 1988 Pazar günü saat 11.00’de “İzmir Devlet Senfoni Orkestrası Salonu”nda verdiği dinletiye 91 çocuk katıldı. 8 Mayıs 1988 Pazar günü saat 11.00’de verilen mevsimin ikinci dinletisinde Georg Philipp Telemann’ın “Küğ Öğretmeni” isimli komik kantatı, Fehamettin Özgüç’ün çevirisiyle Türkiye’de ilk kez seslendirildi. “İzmir Devlet Senfoni Orkestrası” ve “İzmir Devlet Opera ve Balesi Orkestrası” üyelerinin değerli katkılarıyla gerçekleştirilen bu dinletiye şu sanatçılar katıldı: I. Keman (Ümmiye Özden-Tuğrul Göğüş), II. Keman (Selin Kutlu-Tuna Sağay), Kontrabas (Duran Kaya), Piyano (Caner Ruhselman). “Küğ Öğretmeni” partını, “İzmir Devlet Operası” yalkıcısı bariton Gökhan Koç seslendirdi. Süleyman Kıvrak dinletiden iki hafta önce ayrılmış bulunduğundan “Koro”nun piyano eşliğini dönem sonuna kadar “İzmir Devlet Konservatuvarı” öğretim görevlisi Seyyal Saraç üstlendi. 1988-1989 dönemi başlarken koro yine sahipsiz kalma tehlikesiyle karşılaştı. Çalgılarını orkestranın prova salonunda bırakan orkestra üyeleri, yıl boyunca herhangi bir olay olmadığı halde, çocukların çalgılara zarar verebileceği endişesi içindeydiler. Onların bu endişesi çocuklardan sorumlu olan öğreticileri de tedirgin ettiğinden koroyu yaşatmak için yeni olanaklar aramak zorunda kaldılar. Bu kez koroya “İzmir Devlet Opera ve Balesi” rejisörü Necdet Aydın’ın önerisiyle “İzmir Devlet Opera ve Balesi” müdürü Altuğ Dilmaç sahip çıktı ve “Koro”nun “İzmir Devlet Opera ve Balesi Çocuk Korosu” adı altında çalışmasını istedi. 1988-1989 döneminin ilk çalışması operanın “SSK Blokları”ndaki (D-Blok) “Koro Çalışma Salonu”nda yapıldı. Ancak işlemlerin tamamlanması ve koronun resmen “Opera Çocuk Korosu” adını alması bir yıl sonra Nejat Tekebaş’ın müdürlüğü sırasında gerçekleşti. “Çocuk Korosu” opera binasında çalışmaya başlayınca piyano eşliğini “İzmir Devlet Opera ve Balesi” sanatçısı Ahmet Kahyaoğlu üstlendi ve yaklaşık birbuçuk yıl sürdürdüğü görevini işlerinin çokluğu nedeniyle Şubat 1990’da “İzmir Devlet Opera ve Balesi” korrepetitörü ve koro yönetken yardımcısı Ali Hoca’ya devretti. 1988-1989 döneminde üç, 1989-1990 döneminde biri Salihli’de (Belediye Şehir Tiyatrosu) olmak üzere beş dinleti veren çocuk korosu üyeleri aynı zamanda “Satılmış Nişanlı” ve “Tosca” operalarında rol aldı. 1990-1991 döneminde biri Bergama’da (Belediye Gösteri Salonu) olmak üzere dört dinleti verildi. Aynı dönemde çocuklar “Cavalleria Rusticana” ve “Palyaçolar” operalarında oynadılar. Bu döneme dek bir yıl “Merkez İlçe Belediyesi Başkanlığı”, bir yıl “İzmir Filarmoni Derneği” ve üç yıl “İzmir Devlet Opera ve Balesi” bünyesinde çalışan koro üyelerinin önemli bir bölümü küğ okullarında öğrenim görerek ya sanatçı ya da küğ öğretmeni olarak çalışma yaşamına atıldılar. “İzmir Çocuk Korosu”nun dinletilerini tarihsel sırayla verecek olursak “İzmir Merkez İlçe Belediyesi Çocuk Korosu” adı altında Şubat 1987 (İzmir As Sineması), 12 Nisan 1987 (Denizli), 26 Nisan 1987 (İzmir Devlet Senfoni Orkestrası Salonu), “İzmir Filarmoni Derneği Çocuk Korosu” adı altında 21 Ocak 1988 (İzmir Amerikan Lisesi Salonu), 24 Ocak 1988 (İzmir Devlet Senfoni Orkestrası Salonu), 8 Mayıs 1988 (İzmir Devlet Senfoni Orkestrası Salonu-İzmir Devlet Opera ve Balesi sanatçısı bariton Gökhan Koç ve altı kişilik orkestra eşliğinde), “İzmir Devlet Opera ve Balesi Çocuk Korosu” adı altında 18 Aralık 1988 (İzmir Devlet Opera ve Balesi Salonu), 29 Ocak 1989 (İzmir Devlet Opera ve Balesi Salonu), 26 Şubat 1989 (İzmir Devlet Opera ve Balesi Salonu), 24 Aralık 1989 (İzmir Devlet Opera ve Balesi Salonu), 21 Ocak 1990 (İzmir Devlet Opera ve Balesi Salonu), 11 Mart 1990 (Salihli Belediyesi Şehir Tiyatrosu), 28 Mart 1990 (İzmir Devlet Opera ve Balesi Salonu-İzmir Devlet Opera ve Balesi Orkestrası, Korosu ve Yalkıcıları ile birlikte “Barok Esintiler” dinletisi), 22 Nisan 1990 (İzmir Devlet Opera ve Balesi Salonu), 20 Ocak 1991 (Bergama Belediyesi Gösteri Salonu), 24 Şubat 1991 (İzmir Devlet Opera ve Balesi Salonu), 24 Mart 1991 (İzmir Devlet Opera ve Balesi Salonu), 12 Mayıs 1991 (İzmir Devlet Senfoni Orkestrası Salonu) dinletilerini görürüz. “Çocuk Korosu”nun rol aldığı oyunlar arasında ise şunlar bulunmaktadır: 1989-1990 mevsimi (Tosca-Giacomo Puccini), 1989-1990 mevsimi (Satılmış Nişanlı-Bedrich Smetana), 1990-1991 mevsimi (Cavalleria Rusticana-Ruggero Leoncavallo), 1990-1991 mevsimi (Palyaçolar-Pietro Mascagni), 1991-1992 mevsimi (Carmen-Georges Bizet) ve yine 1991-1992 mevsimi (Carmina Burana-Carl Orff).

\ İzmir Ekin Koleji Veli Tiyatrosu ve Korosu:

Velileriyle birlikte gerçekleştirdikleri ortak projeler ve çalışmalarla okul-veli işbirliğinde ilginç bir örnek oluşturan “İzmir Ekin Koleji”nde velilerle birlikte okulun gelenekselleşen “Veli Tiyatrosu” ve “Veli Korosu” çalışmalarında çok sayıda veli görev almaktadır. Örneğin “Ege Üniversitesi Devlet Türk Müziği Konservatuvarı” öğretim görevlisi Gökhan Ekim yönetiminde çalışmalarını sürdüren “Ekin Koleji Türk Halk Müziği Veli Korosu”nun “Fuar İsmet İnönü Sanat Merkezi”nde verdiği ve hasta çocuklar için bakım evleri oluşturulması amacına yönelik destek dinletisi dikkatleri çekmiştir.

\ İzmir Kültür Sanat ve Eğitim Vakfı:

“İzmir Kültür Sanat ve Eğitim Vakfı” kültür ve sanatın araştırılmasına, incelenmesine, oluşturulmasına, öğrenilmesine, öğretilmesine, korunmasına ve kitlelere yaygınlaştırılmasına yönelik her türlü girişimde bulunmak amacıyla 1985 yılında kurulmuştur. Vakıf kurulduğu günden bu yana kesintisiz her yıl“Uluslararası İzmir Festivali”ni düzenlemektedir. Ayrıca 15 yıldır “İzmir Avrupa Caz Festivali”nin düzenleyicisidir. Sekizbin yıllık geçmişe sahip, tarih boyunca pek çok medeniyetin doğum yeri olmuş İzmir’in kent kimliğinin oluşmasında çok önemli katkılar sağlayan “İzmir Kültür Sanat ve Eğitim Vakfı” festivallerin yanı sıra ulusal düzeyde yarışmalar da düzenlemektedir. Kurucu başkanı Dr. Nejat F. Eczacıbaşı adına iki yılda bir düzenlenen “Ulusal Beste Yarışması” çok sesli küğümüze bugüne kadar yüzyirminin üzerinde sinfonik yaratı kazandırmıştır. “Uluslararası İzmir Festivali” ile uluslararası küğ kamuoyunda önemli bir yere ve deneyime sahip olan “İzmir Kültür Sanat ve Eğitim Vakfı” bu deneyimini genç kuşaklara aktarmayı amaçlamaktadır. “İzmir Kültür Sanat ve Eğitim Vakfı” bu amaçla “dileyen herkese; her yaş, her gereksinim, her düzey için” nitelikli küğ ve dans eğitimi veren “Akademi İksev”i kurmuştur. “Akademi İksev” 24 Şubat 2004’de İgor Oistrakh’ın ustalık kursu ile eğitimine başlamış ve geçen süre içinde bale ve caz alanlarında da çok sayıda ustalık kursu düzenlemiştir.

\ İzmir Yöneliş Koleji Yaylı Çalgılar Orkestrası:

“İzmir Yöneliş Koleji”nde her öğrenci bir çalgı çalmayı öğrenmesi için özendirilmektedir. “İzmir Yöneliş Koleji”nde küğ eğitimi çalışmaları büyük önem taşımakta ve okula giren her öğrenci belli bir eğitim düzeyinin ardından ilgi duydukları bir çalgıyı yetenekleri ölçüsünde çalmaya yönlendirilmektedir. Çağdaş küğe ve çoksesli küğ eğitimine büyük önem verilen okulda oluşturulan “Yaylı Çalgılar Orkestrası” çağdaş bağdarların yaratılarını başarıyla yorumlayıp seslendirmekte ve “Yöneliş Orkestrası”nın sunduğu küğ dinletileri konuklardan her zaman tam not almaktadır. “Yöneliş”li genç küğcüler yorumladıkları eserlerle dinleyenleri büyülemektedir. “Yöneliş Koleji Genel Koordinatörü” Nilgün Uygun “Yöneliş”te her çocuğun mutlaka bir çalgı çalmayı öğrendiğini belirtmektedir.

İzmir'in İşgali Süreci:

1919 Yılı 15 Mayıs’ında “İzmir Limanı”nı dolduran “Yunan Donanması”nın içinden karaya ayak basmak için sabırsızlanan Yunan Efsun alayını yaşlı gözlerle izleyen İzmirliler, tarihin en kara gününü yaşıyordu. Mavi-Beyaz bayraklarla donatılmış Kordon boyu o sabah hiç de ışıldamıyordu. Rum kızları eteklerini savurarak şarkılar söyleyip dans ederken, “Yunan Efsun Alayı” karaya ayak bastı. Bando önde, Başpapaz Hristamos önderliğindeki “Efsun Alayı” arkada Kordon boyunda gövde gösterisine başlamıştı.

\ İzzet Baysal Gençlik Orkestrası:

“Gençler Oda Orkestrası” Kasım 2004 tarihinde küğ eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin kendi istekleri doğrultusunda kuruldu. Orkestranın kuruluş amacı sadece küğ yapmak değil; dinletiler yolu ile küğ eğitimi de vermektir. Özellikle ilköğretim okullarına yönelik “konu anlatımlı dinletilerde” çalgıların tarihsel gelişimleri, fiziksel özellikleri, yapıları, bağdarların yaşamları, yaratıların dönem özellikleri gibi konularda izlenceler amaçlanmış ve gerçekleştirilmiştir. “Bolu Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi” öğrencileri ile birlikte verilen ortak dinletilerle lise ve lisans öğrencilerinin aynı sahnede beraber etkinlik sergileyerek birlikte iş yapabilme ve bilgi alışverişinde bulunabilmelerine olanak sağlanmış, sanatsal düzeylerini daha yukarılara taşımaları hedeflenmiştir. Dinletilerimizde orkestra elemanlarının etkinlik düzeylerini göstermeleri için, yalkın çalışmalar içerisinde olmaları ve beraber küğ yapma ve paylaşma gereksinimlerini karşılamaları amaçlanmıştır. Ayrıca yapılan çalışmalarla, oda orkestrası dağarının en seçkin yerli ve yabancı ürünlerinin etkin biçimde seslendirilerek çoksesli küğün tanıtıp sevdirilmesine ve yaygınlaştırılmasına, oda küğü grupları için eser üreten bağdar ve eğitimcilerin özendirilmesine, yaratılarının seslendirilmesine ve tanıtılmasına olanak sağlamak hedeflenmektedir. 12 yıl içerisinde, çevre il ve ilçelerde dinletiler veren orkestra “Sivas Cumhuriyet Üniversitesi”, “Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi”, “Mersin Üniversitesi”, “Konya Selçuk Üniversitesi”, “Balıkesir Üniversitesi”, “Zonguldak Karaelmas Üniversitesi”, “İstanbul Maltepe Üniversitesi” dolaşıları, 2015 yılı Kütahya ve ayrıca “Adana Çukurova Üniversitesi” ve “Hatay Mustafa Kemal Üniversiteleri”nin bahar şenliklerindeki davetleri üzerine gerçekleştirdiği dolaşılarla başarılı dinletiler vermiştir. “İBGO” 2009 yılında “Sakarya Üniversitesi”nde gerçekleştirilen “1. Batı Karadeniz Üniversiteleri Kültür ve Sanat Şenliği” ve yine 2009 ve 2012 yıllarında Bolu’da ve “Mersin TED Koleji”nin daveti üzerine ilk kez gerçekleştirilen bir etkinlikle “Tonton” adlı oyun-opera’sında opera orkestrası olarak aktif görev almıştır. Ayrıca 2010 yılı içerisinde “Kocaeli Üniversitesi”nin daveti üzerine “2. Hereke Gitar Festivali”nin ve “VII. Ulusal Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Öğrenci Kongresi”nin açılış dinletilerini, 2011 yılı içinde davet üzerine İstanbul Arnavutköy’de ve “Safranbolu Turizm ve Sanat Etkinlikleri” kapsamında Safranbolu tarihi “Cinci Han”da iki dinleti gerçekleştirmiştir. Geçmiş yıllarda orkestramıza “Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi”, “Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi GSE” bölümleri ve “Mersin” ile “Zonguldak Üniversitesi Devlet Konservatuvarları” konuk sanatçı düzeyinde katkı sağlarken geçen on yıl içerisinde lisanstan lisansüstüne, I. Sınıftan IV. Sınıfa kadar geniş bir çerçevede yaklaşık 52 öğrencimiz orkestramızla başarılı dinletilerde görev almışlar ve mezun olmuşlardır. Bu yıl, yeni orkestra elemanlarımızla ve dağarımızla orkestra daha da gelişecektir. Orkestramız mevcut durumda 7 birinci keman, 6 ikinci keman, 4 viyola, 5 viyolonsel, 1 kontrabas olmak üzere 23 yaylı çalgı ve çeşitli üflemeli çalgılardan oluşmaktadır. Orkestra elemanlarının sayısal değeri ve çalgı çeşitliliği, dinleti izlencesinde yer alan eserlerin özelliklerine göre değişiklik göstermektedir. Ayrıca  bu yıl yapılan bir değişiklikle orkestramız, 2009 yılından itibaren üniversitemiz kurucusu, küğsever ve sanatsever değerli insan İzzet Baysal’ın adını alarak “İzzet Baysal Gençlik Orkestrası” olarak değiştirmiştir. “İBGO” 2015 yılı dolaşı izlencesi çerçevesinde davet üzerine 25 Nisan 2015 Cumartesi Tekirdağ’da bir dinleti vermiştir. Orkestra 5 Mayıs’ta “İzzet Baysal Kültür Merkezi Mavi Salon”da verdiği dinleti ile mevsimi tamamlamıştır. Diğer sorumluluklarının yanısıra, bireysel ve toplu derslerin dışında özveri ve disiplin gerektiren bu çalışmalara gönül veren orkestra üyeleri Ahmet Serkan Ece’nin yönetkenliğinde çalışmalarını sürdürmektedir. Orkestranın 2015-2016 yılı üyeleri şu isimlerden oluşmaktadır: Birinci Kemanlar: Caner Mutluer (Başkemancı), Şevval Karamustafaoğlu,
Caner Kalender,
Gökçen Çakır, Ender Akgüngör, Berru Kıcıman,
İnci Kutlu.
İkinci Kemanlar:
Ayşegül Altuna, İbrahim Kıvrak,
Dilan Harmancı,
Büşra Bodur,
Simge Çiller,
Batuhan Doğru.
Viyola:
Umut Can Dülger,
Utku Çoban,
Yaren Özcan, Şevval Satıcı, Merve Dinçer.
Viyolonsel:
Kürşat Çeliksümer, Ayça Aşmet Köse,
Abdullah Sandıkkaya. Flüt: Ece Berber.




Son Güncelleme:02.08.2021 22.17
Toplam Ziyaret:5668316
Online Ziyaretçi Sayısı:14
Bugünlük Ziyaret :645

Bu Site En İyi Firefox,Chrome,Safari'de ve 1024x768 Çözünürlüğünde Görünür.