Sp

Spektrum (Görünge):

Murat Üstün’ün yaratısı. Çok hassas pırıl pırıl parlayan küçücük bir ışığın, zamanla rengarenk bir konuma ulaşıp, gelişerek büyük bir gökkuşağı gibi evrene yayılması. Renklerin birbiriyle uyumlu olarak kaynaşmasının bu görüntüsü hayran ve esir edici izlenimler bırakır. Çok hassas ve pırıl pırıl tınlayan küçücük bir ses de rengarenk bir değişime dönüşüp ritim ve çokseslilik kazanarak zengin bir “görünge”ye dönüşür ve evrene yayılır. Seslerin birbirleriyle uyumlu olarak kaynaşmasının bu tınısı hayran ve esir edici izlenimler bırakır.

Spirito, con spirito:

(İt.) Ruh, ruh ile. Nükte, espri; nükteli, esprili. Coşkulu ve kıvrak bir ifade ile. Bkz. Spiritoso.

Spiritoso:

(İt.) Ruh ile dolu, kıvrak bir deyişle. Bkz. Spirito, con spirito.

Spoken Song (Spoken Voice):

Konuşmalı şarkı... Bkz.: Sprechgesang (Sprechstimme)…

\ Sprechgesang (Sprechstimme):

(Bkz.: “Spoken Song” ya da “Spoken voice”) Konuşma ile ırlama arasında salınımlar gösteren ses tekniğidir. Bu teknik yirminci yüzyılın başlarında ekspresyonist küğsel bağdalarda oldukça yaygın olarak kullanılmıştır. Örneğin bu tekniğin en büyüleyici ve tanınmış kullanımlarından birisi Arnold Schoenberg’in 1912 yılında bağdadığı “Pierrot Lunaire” isimli yaratısında görülür. Alban Berg de bu tekniği “Wozzeck” ve “Lulu” isimli operalarında kullanmıştır. San Francisco’lu oyun yazarı ve aktör Gary Aylesworth ise “Edgar Cayce’in Balladı” isimli bluegrass operetinde ilk kez bu tekniği bir sahne oyununda sergilemiştir. Bazı açılardan Aylesworth’ün yaklaşımı konu ve performans açısından mükemmel etkiler yaratmaktadır. 1877 ile 1945 yılları arasında yaşamış ve geleceği görebilen bir medyum olan Edgar Cayce’in hayatını düşündüğümüzde, ortaya konulan bu tiyatro oyunu garip fikirlerle donanmış gerçeküstücü bir yapı arzetmektedir. Oyun, hemen anlaşılabileceği üzere “konuşmalı ırlama”nın hakim olduğu bir zaman diliminin anlayışında kurgulanmıştır. Bu tekniğin kullanımı oyunda medyumun alışılmadık beyinsel çalışma şekline uygun şekilde parlak bir metafor yaratmaktadır. Beri yandan “konuşma biçiminde yapılan ırlama”nın küğsel bağdalarda gerginliği artırdığını ve tansiyonu kesin bir şekilde yükselttiğini belirtmek gerekir. Ancak bu tekniğin kullanımdaki dozunu da iyi ayarlamak şarttır; abartılmış ya da uzun tutulmuş kullanımlar dinleyiciyi yaratının asıl konusundan uzaklaştırabilir ya da salonu terketmesine yol açabilir. “Sprechgesang” ilginç bir teknik olup sahne üzerinde hayli etkilidir; ancak kullanımda aşırıya kaçılmamalıdır.




Son Güncelleme:22.05.2017 13.15
Toplam Ziyaret:1173922
Online Ziyaretçi Sayısı:8
Bugünlük Ziyaret :118

Bu Site En İyi Firefox,Chrome,Safari'de ve 1024x768 Çözünürlüğünde Görünür.