Ag

Agevole:

(İt.) Hazırlıklı bir çabuklukla. Kıvrak bir ifade ile. Uçuşuyormuş gibi kıvrak ve kolaylıkla. Rahatça. Derli toplu. İlerleyerek, ileriye götürerek. Bkz. Agevolezza.

Agevolezza:

(İt.) Atiklik ve tatlılıkla. Kıvrak. Kıvrak ve canlı bir ifade ile.

Aggradevole:

(İt.) Hoş, sevimli. Latif bir yumuşaklıkta. Tatlı. Sevindirici. Hoşa giden, memnuniyet verici. Mutluluk verici bir şekilde. Piacevole ile aynı anlama sahiptir. Bkz. Piacevole.

Agile:

Acele, hızlı, çevik.

Agilmente:

(İt.) Hızlı ve çevik bir tarzda. Çeviklikle; daha ziyade, daha çok. Canlı ve yeğnik. Ağır olmayan, hafif. Bkz. Con agilita.

Agit:

“Ağıt”. Murat Üstün’ün oda küğü yaratısı. Sayın Üstün, bu eseri 1994 yılında annesini kaybetmesinin ertesi günü Türkiye’den yaşamakta olduğu Avusturya’ya geri dönerken yolda yazmıştır. Bu eser daha sonra “Sonus Brass Üflemeli Çalgılar Grubu” tarafından Murat Üstün’e ısmarlanan “Oynak Aksak” isimli ardışda “II. Bölüm” olarak yer almıştır. 2017 yılında ise “Vorarlberg Konservatuvarı Yaylı Çalgılar Dördülü”nün arzusu üzerine iki keman, viyola ve viyolonsel için yeniden düzenlenmiştir. Bu eserin notalarını aşağıdaki linkten indirebilirsiniz:

 

http://www.muziklopedi.org/?/Nota/AltKategori/28/49/94

 

Murat Üstün’ün “Vorarlberg Konservatuvarı Yaylı Çalgılar Dördülü” tarafından gerçekleştirilen yorumunu dinlemek için lütfen aşağıdaki linke tıklayınız:

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=Hkatkmh-LKw&feature=youtu.be

Agitato:

(İt.) Canlı, kuvvetli, uyarıcı, uyarılmış gibi. Atılgan bir ifade ile. Tez canlı ve heyecanlı karakterde, buna uygun bir şekilde yapılan hazırlık. Tahrik olmuş bir hızlılık. Bkz. Agitazione. Piu agitato.

Agitazione:

(İt.) Hırçın, hırçın bir şekilde. Hırçın bir ifade ile. Atılgan. Ajite olmuş bir tavırla. Kargaşa, karışıklık. Huzursuzluk, rahatsızlık. Hırçınlaşmak, heyecanlanmak, tahrik olmak. Böyle bir tavırla çalmak ya da söylemek. Bkz. Agitato. Piu agitato.

Agiustamente:

(İt.) Tatlı şekilde. Duyguları okşayan tatlı bir deyiş ile. Duyguları kabartan bir ifade ortaya koyarak.

\ Agnesi, Maria Teresa (1720–1795):

İtalyan bağdar, klavsenist, şarkıcı ve cönk yazarı olan Agnesi genç kızlık çağlarında ablası Maria Gaetna (1718–99; seçkin bir matematikçi idi) Latin dilinde eğitim alırken evde dinletiler verirdi. 16 Temmuz 1739 tarihinde Agnesi’yi dinleyen Charles de Brosses derin bir şekilde etkilenerek Maria Teresa’nın Rameau’dan klavsen parçalarını yorumladığını ve kendi yaratılarını hem çalıp aynı zamanda söylediğini bildirdi. Agnesi’nin ilk teatral eseri “Il Restauro d’Arcadia” 1747 yılında “Milano Dükalık Tiyatrosu”nda başarıyla sergilendi. Bu dönemde kendi aryalarının ve çalgısal parçalarının derlemelerini Saksonya ve Avusturya hükümdarlarına ithaf etti; Simonetti’ye göre İmparatoriçe Maria Theresa, Agnesi’nin kendisine verdiği aryalardan bir kısmını söylemiştir. 13 Haziran 1752 tarihinde Pier Antonio Pinottini ile evlenmişse de çocukları olmamıştır. Kendisinin yazdığı cönk üzerine bağdadığı bundan sonraki operası “Ciro Ermenistan’da” 1753 yılında “Regio Dükalık Tiyatrosu”nda sahneye konuldu. 1766 yılında “Insubria Consolata”sı Arşidük Ferdinand ile Beatrice d’Este’nin nişanları onuruna Milano’da sergilendi. Portresi “La Scala Tiyatro Müzesi”nde asılıdır; diğer portreleri ise “Storia di Milano”(Milano’nun Tarihi) Ansiklopedisi’nde reprodüksiyon halinde yer almaktadır. Maria Teresa Agnesi’nin eserleri şu şekilde sıralanabilir:
Sahne Yaratıları:
• “Il Ristoro d’Arcadia” (pastoral kantat, G. Riviera) Milano, Dükalık Tiyatrosu, 1747?
• “Ciro Ermenistan’da” (ciddi drama, 3, Agnesi) Milano, Dükalık Tiyatrosu, 26 Aralık 1753 (yalnızca 2 ve 3. perdeler)
• “Sofonisba” (kahramansı drama, 3, G. F. Zanetti) Napoli, 1765
• “Insubria Consolata” (dramatik eşlik, 2, Agnesi) Milano, Dükalık Tiyatrosu, 1766
• “Nitocri” (ciddi drama, 3, A. Zeno) Venedik, 1771
• “Ulisse in Campania” (serenad, 2, Agnesi)
• “Il Re Pastore” (ciddi drama, 3, Metastasio)
• 12 Çalgı Eşlikli Arya
Çalgısal Yaratıları:
• 2 Klavye Konçertosu
• Klavsen için Sonat
• Klavsen için 2 Fantezi
• Klavsen için “Allegro, Büyük Si”
• Sayısız kayıp aryalar

Agnus Dei:

"Allah"ın kuzusu. Katolik kilise küğü. "Messe"de son bölüm.

Agoşyan, Arda Ardaşes:

Küğ direktörü ve theorbo yalkıcısı, kontrabas çalıcısı, üretken bir bağdar, orkestra ve koro yönetkeni, akademisyen ve eğitmen görevlerini bir arada başarıyla sürdüren seçkin bir küğcüdür. 200’ü aşkın bağdası ve çalışması mevcuttur. Eserleri Türkiye dışında Kanada, Belçika, İsviçre, Ermenistan ve Hindistan gibi ülkelerde seslendirilmiştir. “CorISTAnbul Korosu” ve “HayCapella”nın kurucu yönetkeni ve küğ direktörüdür, yalkın kontrabas resitalleri vermektedir.

\ Agricola, Alexander (1446–1506):

Agricola çalışma yaşamının büyük bir bölümünü İtalya’da geçirmiş olan “Josquin Des Prez”in çağdaşı Fransız–Flaman bir bağdardır. Yaşam sürecinde bazı yazarlarca Avrupa’nın en büyük bağdarı olarak kabul edildi. Fransızca, Flamanca ve İtalyanca metinler ile dinsel ve dünyasal küğler bağdadığı kadar metin olmadan da varolabilen şarkı stilinde çok sayıda parça yazdı. Bu sonuncular gelişmeye başlayan bir çalgısal türün kanıtlarıdır ve saf çalgısal efektler içerirler. Agricola’nın küğü Des Prèz’inkiler ile aynı yapısal prensiplerin bazılarını kullanmaktaysa da tüm sesler uyumlu bir şekilde özenle hazırlandığı için belirgin bir yetenek hemen gözler önüne serilir. Aynı uzanımın benzetlemelerini kullanmaz ve Ockeghem öncesi kuşağa geri dönmeye eğilimlidir. Agricola’nın yaratıları uyumbilgisi sanatının çok incelikli bir duyarlığı ile oldukça cilalanmıştır.




Son Güncelleme:02.08.2021 22.17
Toplam Ziyaret:6228625
Online Ziyaretçi Sayısı:8
Bugünlük Ziyaret :25

Bu Site En İyi Firefox,Chrome,Safari'de ve 1024x768 Çözünürlüğünde Görünür.