11.03.2015 / Öney Olcaytu - 'Ben Bir Başkasıdır'

'Ben Bir Başkasıdır'    


     “Tiyatro Fobi”
yeni döneminde; çağdaş şiirin öncülerinden Arthur Rimbaud’nun bir mektubunda geçen ve yazıldığı günden bugüne pek çok kez yorumlanan “Ben Bir Başkasıdır” tümcesini bir oyun olarak ele alıyor ve izleyicilerin tartışmasına açıyor.


     Beni bir başkası yapan ya da biricikleştiren şey ne? Ben bir başkası mı? Biricik olan ne? Ben bir başkası ise bir başkası da ben olabilir mi? Benlik duygusu doğuştan mı geliyor, yoksa bu da sadece bir yanılsama mı? vb.


     Ben ve ‘Ben’in Öteki Yüzleri


     Ekip, daha önceki oyunlarında olduğu gibi bu oyunu da yine izleyicisiyle birlikte kuruyor ve geliştiriyor. İzleyiciler, salona girerken oyundaki ana karakterin hayatına etki etmiş toplumsal rollerden birini seçiyor ve oyun içinde farklı rol kimlikleriyle ‘-miş gibi yaparak’ kendiliğinden, oyuna katılıyorlar. Oyun boyunca da ana karakterin iç hesaplaşmalarına ve almak zorunda olduğu karara katılarak, farklı şekillerde oyunun içinde oluyorlar.


     Oyunda ana karakterin ve onu çevreleyen izleyicilerin dışında bir de “Diamond” karakterini görüyoruz; hem seyircilerin hem de sahneye yansıyan “ben”in bir başkası olarak. Ben endişeli, “Diamond” rahat; ben kararsız, “Diamond” kararlı; ben karamsar, “Diamond” iyimser; ben sorguluyor, “Diamond” sorgulamıyor; ben sıradan, “Diamond” biricik olduğunu düşünüyor. Adeta bir maddenin iki farklı görünümü gibi: Biri kararmış, mat ve kırılgan. Diğeri parlak, sert ve kristal. Bir başka deyişle alt ego ve süper ego.


     Bir de oyunda görmediğimiz ama sesini duyduğumuz Tanrı var; ona da oyunun bütününü oluşturan bilinç diyebiliriz. “Ben”den ve onu çevreleyen başkalarından bir karara varmalarını istiyor. Ben, “Diamond” ve bir başkasını temsil eden seyirciler oyunun içine girerek bilinci yaratan düşünceleri oluşturuyor. Öyle ki karar oyun boyunca süren bir düşünce muhakemesinin sonunda izleyici çoğunluğuyla alınıp uygulanıyor. Yani ben ve “ben”i oluşturan bir başkası tarafından...


     -Miş’li Oyun Zamanı


     Oyunun genel yapısı da tartışma konusu yaptığı cümle gibi ilginç ve yoruma açık. Bu nedenle bir başka izleyici oyun ile ilgili çok başka bir değerlendirme yapabilir elbette.


     Eğer farklı bir tiyatro deneyimine hazırsanız ve “-miş gibi yaparak” oyun oynamanın hazzını paylaşmak istiyorsanız bu oyuna mutlaka gidin ve eksik parçayı doldurun.


     Tel: 0507 818 21 51 - 0212 243 74 36 - tiyatrofobi@gmail.com


     Aydınlık Gazetesi - 11.03.2015, Çarşamba




Son Güncelleme:02.08.2021 22.17
Toplam Ziyaret:5804037
Online Ziyaretçi Sayısı:37
Bugünlük Ziyaret :1113

Bu Site En İyi Firefox,Chrome,Safari'de ve 1024x768 Çözünürlüğünde Görünür.