\ Açanal, Mete:

1971 Antakya doğumlu olan Mete Açanal ilk, orta ve lise öğrenimini Antakya’da tamamladı. 1989 yılında “Gaziantep Üniversitesi Türk Musikisi Devlet  Konservarvatuvarı”nda küğ öğrenimine başladı. Bir yıl okuduktan sonra ailevi nedenlerden dolayı ayrılmak zorunda kaldı. Vatani görevini tamamamladıktan sonra 1996 yılında “Niğde Üniversitesi Müzik Öğretmenliği Bölümü”nü kazandı. 2000 yılında mezun olduktan sonra Osmaniye ilinde “75. Yıl İlköğretim Okulu”nda daha sonra da “Osmaniye Anadolu Lisesi”nde görev yaptı. 2003 yılında “Adana Borsa Lisesi”nde göreve başladı. 2007 yılında okul öncesi eğitimde ritm duygusunu geliştirme ve Orf çalgıları hakkında yapılan çalışmaları incelemek üzere “Bakü İnce Sanatlar Üniversitesi”nde bulundu. Halen “Adana Borsa Lisesi”nde görev yapmakta olan Açanal evli ve bir çocuk babasıdır.

Açımlık:

Opera, operet ve bale gibi herhangi bir sahne yaratısında ilk başta çalınan orkestra parçası. Perde açılmadan seslendirilen bu tür parçalar sinfonik orkestraların dinletilerinde de seslendirilirler ve genellikle dinletide en başta yer alırlar. Sahne üstü eserlerde henüz perde kapalı iken seslendirilen bu parçaların bir diğer bilindik ismi "uvertür"dür. Bkz. Alm. Ouvertüre, Fr. Ouverture, İng. Overture. Açımlıklar konularını yaratıdan alabilecekleri gibi eserden tamamen bağımsız bir şekilde de yazılabilirler. Perde açılmadan ya da bir dinletinin başında çalınmak üzere yazılmış orkestra parçalarına "açımlık" (uvertür) denilir.

Açkı:

Anahtar. Notaların dizek üzerinde isimlerini nasıl aldıklarını gösteren sembollere açkı (anahtar) denilir. Bir başka ifade ile notaların küğsel merdivendeki yükseklik derecelerini göstermek ve buna göre okunmalarını sağlamak için dizeğin başına konulan simgelere "açkı" denir. Açkılar dizeğin sol baş tarafına yerleştirilirler ve nota isimleri ile birlikte bunların yükseklik olarak konumlanmalarını belirlerler. Belli başlıları so, do ve fa olmak üzere üç açkı kullanılmaktadır. Ancak bir çizginin hangi sese verildiğini “Dizekte Seslerin Adlandırılması” isimli başlıkta göreceksiniz. (Bkz.: Müziklopedi - Küğ Ansiklopedisi / D Harfi - Di) Burada yer alan örneklerde ok işaretinin yanına sesin ismi yazılarak hangi çizginin hangi sese verildiği gösterilmiştir. Bu şekildeki bir anlatım yerine bazı işaretler kullanarak daha iyi bir şekilde ve daha kısa yoldan amacımızı ifade edebiliriz. Bu işaretlere “açkı” (anahtar) denilir. Aynı çizgiye yedi sesin ismini de vermemizin olanaklı olduğu açıktır. O halde bunların her birini belirtmek için yedi açkıya gereksinmemiz var demektir. Fakat, elbette karmaşaya yol açmamak için kullanılan açkı sayısı üç olarak sınırlandırılmıştır. Her açkı, dizeğin çizgilerinden birisinin üzerine konulur ve konulduğu çizgiye kendi ismini verir. Açkılar boşluklarda yer almazlar. Aşağıdaki örnekte üç türden dokuz açkı yer almaktadır.
Üç Türden Dokuz Açkı




Son Güncelleme:15.06.2018 13.56
Toplam Ziyaret:1487046
Online Ziyaretçi Sayısı:4
Bugünlük Ziyaret :60

Bu Site En İyi Firefox,Chrome,Safari'de ve 1024x768 Çözünürlüğünde Görünür.