\ Aşık Veysel:

Ünlü halk ozanı Aşık Veysel, gözlerinin açtırılması için kendisine yapılan teklife olumsuz yanıt vermişti. Gerekçe olarak "Şimdiye dek kafasında bir yuva kurduğunu, eğer gözü açılırsa bu yuvanın dağılacağını ve tekrar kurmasının olanaklı olmadığını" söylemesi gerçekten çok ilginçtir. Aşık Veysel çok açık olarak bu yuvayı dağıtmak istemediğini belirtmiştir. Ünlü halk ozanının ölümünden üç ay önce, 21 Aralık 1972 tarihinde radyocu Yaşar Özürküt ile yaptığı röportaj, türküler ve halk şairleri ile ilgili çeşitli makalelerin yer aldığı http://www.türküler.com isimli internet sitesinde yayınlanmıştır. Ozanın "Ankara Yüksek İhtisas Hastahanesi"nde tedavi gördüğü dönemde yaptığı ve ilk kez ozanın öldüğü gün olan 21 Mart 1973 tarihinde "TRT Radyoları"nda yayınlanan röportajda, Aşık Veysel hayata bakış açısını anlatmıştır. Aşık Veysel bu röportajda beğendiği halk şairlerinin sorulması üzerine "...kimseye iyi veya kötü diyemeyeceğini" vurgulayarak gerekçesini şu şekilde belirtmişti: "...Bir bahçede 50 çeşit meyve ağacı olur. O ağaçlar birbirinin meyvesini bilmez; kokusundan da tatmaz. Yalnız insanlar yer ve şu ekşiymiş, şu tatlıymış, şu daha mayhoşmuş diye kıymetini verir. Biz şimdi ona benzer bir şeyiz ki ben Ahmet iyidir, Mehmet kötüdür diyemem ve demeye de haddim yok..." Bu cümleler değerli halk sanatçımızın alçak gönüllü ve kalender kişiliğini ortaya koymaktadır.

\ Aşık Yaşar Reyhani:

11 Aralık 2006 tarihinde Bursa'nın merkez Yıldırım ilçesindeki evinde ölen Aşık Yaşar Reyhani (74)’ye Amerika Birleşik Devletleri’ndeki “Michigan Üniversitesi” bünyesindeki “Ortadoğu ve Kuzey Afrika Bölümü”nce 1992 yılında fahri öğretmenlik belgesi verilmiştir. Türkü derlemeleri ile tanınan Reyhani, Erzurum'un Pasinler İlçesi Alvar Köyü'nde 1932 yılında dünyaya geldi. Asıl adı Yaşar Yılmaz olan Aşık Yaşar Reyhani okuma–yazmayı okula gitmeden öğrendi. Köye gelen halk ozanlarından etkilenen Reyhani onsekiz yaşından itibaren şiir yazmaya başladı ve rüyasında gördüğü kıza aşık oldu. Reyhani, rüyasındaki kızı gerçek yaşamında bulduktan sonra kaçırarak evlendi. Ancak kızın ailesi çiftin geçimsizlik nedeniyle anlaşamadığını gerekçe göstererek onu başka biriyle evlendirdi. Bayburtlu Aşık Hicrani tarafından “Reyhani” mahlası verilen halk ozanı İran'dan Avrupa'ya birçok ülkede türkü söyleyerek aşıklık geleneğini yaşattı. Aşık Yaşar Reyhani şiirlerinin bir bölümünü “Alvarlı Reyhani” (1962), “Böyle Bağlar” (1966), “Kervan” (1988) ve “Şu Tepenin Arkasında” (1997) kitaplarında topladı. Erzurum'da beklediği ilgi ve desteği göremediği için “Geldi geçti bir Reyhani / Gören olmaz Erzurum'da / Kara taştaki mercanı / İran olmaz Erzurum’da / Can emanet veren alır / Ecel görünmezken gelir / Mezarım gurbette kalır / Soran olmaz Erzurum’da” diyerek göç eden Reyhani ekonomik sıkıntı içinde hayata veda etti. Reyhani’nin Erzurum’a bir heykelinin dikilmesi için kampanya başlatan Cumhurbaşkanlığı eski baş danışmanı Necati Güngör “O sadece bir ozan değil, inanç ve düşüncelerini dilden tele, sazdan gönüllere ustalıkla aktaran tefekkür adamıydı. Yoksulluğun çoraklaştırdığı bir hayat içinden aşkını Yunus'ca dile getiren bir ozandı. Erzurum’un gönül ve vicdan sesiydi. ‘Elli yıldır beklediğim ekini harmana dökmeden yaktım gidirem’ diyerek Erzurum'a küsen Reyhani’nin heykeli kentin ana arterlerinden birisine dikilmelidir” diye konuştu. Aşık Reyhani için düzenlenen cenaze törenine katılanlardan Uğur Işılak  “O bir halk ve hak aşığıydı. Biz, bir aşığın duruşunu Aşık Reyhani'den öğrendik.” dedi. Yıldırım Belediye Başkanı Özgen Keskin de “Son yüz yılın halk şairiydi. Belediye olarak O’nun adına yaptırdığımız Aşık Reyhani Parkı hüznümüzü bir nebze de olsa teselli ediyor” dedi.

Aşıt:

Diziyi oluşturan sekiz notanın kalın sesten ince sese ya da ince sesten kalın sese doğru sıralanmasıyla ortaya çıkan yapı. Dizi. Do, re, mi, fa, so, la, gi, do veya do, gi, la, so, fa, mi, re, do. Bkz. Gam.

\ Aşkın, Cihat:

Günümüzün önde gelen keman yalkıcılarından ve "Türk Keman Okulu"nun uluslararası temsilcilerinden olan Cihat Aşkın son yıllarda kazandığı haklı ve sağlam ün ile kuşağının önde gelen sanatçılarından biri olarak adını duyurmaktadır. Uluslararası alanda Amerika, Asya, Avrupa ve Afrika'nın birçok yerinde dinletiler ve resitaller veren, Radyo–Tv ve CD kayıtları gerçekleştiren, kemancılığının yanısıra kuruculuğunu yaptığı "İstanbul Oda Orkestrası" ve "Filarmonia İstanbul Orkestrası"nın da yöneticiliğini yapmış olan Aşkın birçok başarılı projeye imza atmış ve kendi adını verdiği "Cihat Aşkın ve Küçük Arkadaşları" (Caka) projesi ile Türkiye'nin her yerinden topladığı öğrencilerin gelişimlerinde büyük rol oynamıştır. Aynı zamanda "Müzik İleri Araştırmalar Merkezi"nin (Miam) kurucularından ve yöneticilerinden biri olan Aşkın akademik alanda görev yaptığı "İstanbul Teknik Üniversitesi Türk Müziği Devlet Konservatuvarı" çatısı altında sanatsal faaliyetlerini sürdürdüğü gibi Türkiye, Bulgaristan, Polonya, İsrail ve İsviçre gibi ülkelerde çeşitli yarışmalarda jüri üyesi olarak bulunmuş ve 1999 yılından beri İsrail "Keshet Eilon Keman Ustalık Kursları"nda fakülte üyesi olarak görev yapmaktadır. Dünyanın dört bir yanında festival ve dinletilere katılmış, Cobos, Dmitriev, Yoel Levi, Shlomo Mintz ve Ida Haendel gibi küğcülerle dinletiler vermiş olan Aşkın İstanbul'da doğmuş ve Ayhan Turan'ın sınıfından mezun olarak gittiği Londra'daki "Kraliyet Küğ Koleji"nde Rodney Friend ve "City University"de Yfrah Neaman ile çalışmıştır. Ruggierro Ricci ve Dorothy Delay gibi ustalardan kısa süreli faydalanmış olan Aşkın aynı zamanda yüksek lisans ve doktora çalışmalarını yürüterek yurda dönmüş ve 1998 yılında "İstanbul Teknik Üniversitesi"nden doçent ünvanını, 2006 yılında ise profesör ünvanını kazanmıştır. Keman sanatçılığının yanısıra bağdama çalışmalarına da ağırlık veren Aşkın, keman ve değişik çalgılar için yaratılar, keman için düzenlemeler ve film küğleri üretme konusunda önemli çalışmalar yapmıştır. "Aşkın Ensemble"ın kurucusu ve yöneticisi olarak yaptığı çalışmalarla kendisini bu alanda da önemli bir konuma getirmiştir. "Kalan Müzik" sanatçısı olarak çağdaş Türk keman yaratılarının CD çalışmalarını yürüten sanatçıya Yalçın Tura, Ertuğrul Oğuz Fırat, Arda Agoşyan ve Oğuzhan Balcı keman konçertolarını ithaf etmişlerdir. Aşkın aynı zamanda "Warner Classics" ve "CPO" gibi firmalar için CD'ler doldurmuştur. Akses ve Erkin gibi bağdarlarımızın konçertolarının ilk CD'lerini yapan sanatçı dünya keman edebiyatında bir ilk olan "Kreutzer 42 Etüd Albümünü" 2006 yılında yayınlamıştır. "Menuhin" ve "Flesch" yarışmalarında çeşitli ödüller kazanan sanatçının birçok ödülü vardır ve en son 2002 yılında Roma'da "Foyer des Artistes" ödülünü kazanmıştır. Sanatçı konserlerinde Jean-Baptiste Vuillaume (1846) keman ile çalmaktadır.




Son Güncelleme:22.03.2017 13.07
Toplam Ziyaret:1122954
Online Ziyaretçi Sayısı:5
Bugünlük Ziyaret :150

Bu Site En İyi Firefox,Chrome,Safari'de ve 1024x768 Çözünürlüğünde Görünür.